28 maart 2024, 15:28:30

1 oogje dicht

Gestart door Ilse79, 31 mei 2007, 17:37:50

« vorige - volgende »

Ilse79

Wij hebben een ontzettend lief valkparkietje van nu bijna 13 weken.

Het probleem:
Ze heeft ontzettend vaak 1 van haar oogjes dicht zitten. Ze kan hem wel gewoon openen en volgens mij ook door zien. Ook zie ik geen rare dingen op of bij het oogje. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik ben namelijk bang dat het iets ergs is en ik misschien toch maar eens naar de dierenarts moet. Ik lees hier namelijk diverse verhalen van mensen die helaas te laat bij de dierenarts kwamen...

Ik vraag me trouwens ook nog het volgende af: zoals bij honden en katten ga je jaarlijks naar de dierenarts voor de zogenaamde "cocktail" prik wat hun beschermt tegen ziektes ed. Is zoiets ook mogelijk voor een valkparkietje?

Ik hoop dat ik enkele reacties krijg...

Groeten,
Ilse.

Lin

hoelang vertoont ze dit al? en vertoont ze verder ander afwijkend gedrag of houding?

een valkparkiet kan je wel ontwormen en laten testen. Over preventief behandelen weet ik niet of er zoiets als een cocktail prik bestaat.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ilse79

Het viel me vorig weekend voor het eerst op. Ik heb het hierna dus extra in de gaten gehouden. Volgens mij heeft ze er ook geen last. Soms toch lastig dat dieren niet kunnen praten...

Qua gedrag? We hebben haar nu 3 weken en ze word eigenlijk alleen maar liever en tammer. Ze is erg aanhankelijk.

Zou het er mee te kunnen maken hebben dat we haar altijd los in huis hebben? Ze heeft wel een mooie grote kooi waar ze naar toe gaat als ze honger heeft (voer is in de kooi) en als het bedtijd is doe ik haar wel in de kooi en doe dan het duurtje dicht. Als ze dorst heeft gaat ze bij de kraan zitten, deze zet ik dan aan zodat ze kan drinken (in de kooi is ook water).

Ze eet trouwens wel alleen maar parkietenzaad. Ze doet niets uit op trosgist, snoepstaafjes, fruit, sepia, mineralenblok,  kalksteen enz. Wel wil ze soms een stukje van een soepstengel.




Rianne

Misschien heeft ze haar oogje gestoten tijdens het vliegen? Ziet het verder ook rood?

Ilse79

Nee, dat is juist het gekke. Ze heeft hem ook niet de hele tijd dicht.

Ilse79

Ik denk dat ik voor mijn eigen geruststelling morgen toch maar even contact met de dierenarts ga opnemen.

Als wij dit als mens zouden hebben gingen we denk ik toch ook naar de huisarts?


*Amanda*

Hallo Ilse,

Ik heb ook sinds 3 weken een nieuw valkje erbij. Na een paar dagen zagen we ineens precies hetzelfde als bij jou valkje. Bij Yuna was het ook niet rood en zag er verder niet anders uit. Zij deed het meestal als ze gewoon rustig zat en dan deed ze hem de hele tijd dicht. Nu zijn we ongeveer 2 weken verder en deze week viel me op dat ze dat niet meer doet. Ik weet natuurlijk niet of je valkje hetzelfde heeft. Ik wou eerst ook naar de dierenarts gaan maar ik had het even aangezien omdat ze zich niet anders gedroeg en er verder niks te zien was. Ik weet dus nog steeds niet wat het was. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Amanda