29 maart 2024, 15:09:12

Eet totaal niks

Gestart door Almelomama, 31 mei 2007, 11:04:22

« vorige - volgende »

Almelomama

Goeiemorgen

We kan mij helpen ik heb mijn valk gekocht toen hij 5 weken oud was hij is nu ongeveer 8 weken oud tot zijn 6 weken moest ik hem nog pap geven ben ik nu meer gestopt hij vraag er elke keer nog om en ik heb ik ze kooi water parkieten zaad en eiervoer maar zie niet dat hij er van heeft gegeten.
Vamorgen was die heel stil hij kan normaal best hoog vliegen dit keer niet heel laag en hij valt hij kan nu heel langzaam lopen en is heel stil zo doet hij het nooit ik ben bang dat hij niks binnen krijg wat moet ik doen wie kan me er bij helpen.

mvg almelomama

Inge88

Ben je van het een op het andere moment gestopt met pap geven? Hoeveel gaf je hem eerst? Aan je beschrijving te zien gaat het niet goed met je valkje, ik zou hem direct weer pap gaan geven. Eet hij ook niet van trosgierst?

Almelomama

Hallo

Hij kreeg 2x per dag pap aan me valk toen ben ik overgestapt naar 1x en eet af en toe wel zaad wat op de boden van ze kooi licht maar nog een vraag een vriendin geef haar valk brenta mogen ze dat ook wel hebben.

mvg almelomama

Anja

Hallo,

zoals Inge al aangeeft zou ik over gaan terug naar de papvoedingen en geen Brinta. Voor een noodgeval kan dat ooit gebruikt worden maar wat voor pap heb jij je valkje gegeven. Hier wordt meestal nutribird gegeven.
Lees ook eens bij Handopfok daar staan ook heel goede tips.
Wat weegt je valkje?
Ikzelf heb geen ervaring met handopfok en ik hoop dat er iemand reageert die dit wel heeft en je meer info daarover kan geven.

Groetjes Anja

Almelomama

Hallo

Nee een vriendin van me geef haar valk brenta pap
ik gaf mijn valk ook die valken pap
Toen ik de valk heb gekocht en heb vragen aan hem gestel
en vroeg ook over wegen dat hoefde niet ik heb hem al  vanaf 5 weken is nu 8 weken en heb hem eigelijk nooit op de weeg schaal gehad omdat ik dacht hoefde niet maar wel dus

mvg almelomama

Inge88

Het is wel slim om het gewicht in de gaten te houden. Vooral bij handopfokvalkjes. Brinta lijkt mij niet echt voedzaam voor een valkje om hem dat elke dag te geven. Weet je ook waarom je vriendin dat doet?
Ik zou weer 1daags pap gaan geven en hem daarnaast zoveel mogelijk stimuleren om zaadjes te gaan eten.
Als je valkje opeens zoveel minder actief is, is dat nooit goed natuurlijk. En in jouw geval zal dit waarschijnlijk komen doordat je valkje niet zelfstandig kan eten en dus te weinig binnen krijgt.

Ik heb zelf ook geen ervaring met handopfokvalkjes, maar dit vertel ik op basis van wat ik heb gelezen en gehoord.

Sanna

31 mei 2007, 12:36:30 #6 Last Edit: 31 mei 2007, 12:41:50 by Sanna
Hallo Almelomama,

Meng een flinke schep druivesuiker door de Nutribird en geef je valkje als de sodemieter papvoeding! Dit is niet rot bedoeld hoor, maar hij heeft NU iets in zijn maag nodig want hij is door z'n reserves heen! Druivesuiker geeft hem wat extra energie.

Degene die jouw dit handopfokvalkje verkocht heeft, heeft jou erg slecht begeleid. Valkjes zijn erg moeilijk van de handopfok af te krijgen, in ieder geval wel wanneer je daar zelf nog onervaren mee bent. Vaak worden ze pas met 10 weken of nog later zelfstandig. Waarschijnlijk krijgt jouw valkje al eigenlijk te weinig binnen sinds jij naar 1 voeding per dag bent overgestapt. Ik zou hem nu weer 2 keer per dag gaan voeren en na elke voeding zet je hem een bakje zaadjes en trosgierst voor z'n neus en moedig je hem zo veel mogelijk aan daar van te nemen (zelf doen alsof je ervan eet enzo). Dan kun je zo langzamerhand eens een dagje proberen 1 voeding te geven. Als je ziet dat hij te weinig zelf eet geef je hem de volgende dag weer een keertje 2 voedingen. En hang op elk mogelijk plekje in de kooi trosgierststengels. Trosgierst is makkelijk te pellen en dan krijgt hij vanzelf de slag van het pellen wel te pakken.

Of hij wel of niet eet kun je goed in de gaten houden door hem te wegen. Weeg hem 's morgens voor de voeding en nog een keer aan het einde van de dag. Hij moet dan in de loop van de dag aangekomen zijn, hij mag in ieder geval niet afvallen! De volgende morgen zal hij wel weer wat lichter zijn dan de avond daarvoor. Een gezond valkje hoort toch op z'n minst toch wel een gram of 80 te wegen.

Maar nu eerst pap voeren!

Succes. Groetjes, Sanna

Rianne

Het is zeker belangrijk om je valkje te wegen, omdat je hem 10% van zijn lichaamsgewicht aan voeding moet geven. Weegt je valkje bijv 80 gram, dan moet hij dus 8 ml voeding krijgen, per keer.
Zoals Sanna al aangaf, direct mee beginnen!

Almelomama

Hallo

ja heb hem net pap gegeven ik moest nieuw hallen
Maar ik ben bij de dierenzaak geweest en moest gewoon even de pap aan houden en dan de zaad en zo voor ze neus neer zetten zo als jullie ook al zijde maar hoe veel vole spuiten moet hij hebben dan ander half zij die fokker tegen mij
ik vindt het heel gemeen van die man hoe hij dat zo zij tegen waar niks van klopt ik heb al afschijt moeten nemen van mijn parkietje en nu mijn valk nee echt niet ik geef gewoon zij pap tot hij echt zelf kan eten ook als zal het maanden duren want wil geen afscheid van me valkje nemen hij slaap nu maar beetje raar hij hang naar lings met zijn hooftje wat nog niet eerder heb gezien ik heb hem net een spuitje gegeven hij at wel ander langzaam maar kreeg wel als binnen.

mvg almelomama

Rianne

Hoi,

heb je ook een weegschaal? Zou je je valkje willen wegen, dan kunnen wij je wel zeggen hoeveel hij hebben moet.
Anderhalf spuitje zegt niet zo veel, je hebt spuitjes van 4 mililiter maar ook van 2.

Sanna

Heb je er ook druivensuiker door gedaan?

Almelomama

Hallo

Druivensuiker heb ik nog nooit van gehoord
en een weegschaal heb ik niet.

mvg almelomama

Almelomama



Dit is de spuit waar ik me valk eten mee geef staat niet bij hoe veel je er er in kan en zo

mvg mandy

Rianne

Dat is wel erg jammer, als we nu wisten hoeveel je valkje woog konden we ook zeggen of dat te weinig is voor z'n leeftijd. Weet je ook niemand met een (digitale) keukenweegschaal?
Ik heb zelf druivensuiker tabletten van Dextro Energy, die los ik op in gekookt water en dan laat ik het afkoelen.

Dat is wel een hele grote spuit, raar dat er geen maatstreepjes op staan. Mijn 2ml spuitje is net zo groot als je wijsvinger.
Maar hoeveel voeding geef je je valkje nu?

Almelomama

Hallo

Als ik de spuit naast me wijs vinger leg
dan dat puntje niet bij reken dan is die net zo groot
ik heb hem vamiddag 1 spuitje gegeven.