23 april 2024, 10:01:40

Plukgedrag

Gestart door Riny, 24 mei 2007, 13:58:50

« vorige - volgende »

Riny

Hallo allemaal
De laatste tijd zie ik steeds vaker foto's van jongen die ernstig geplukt worden.
Zou het niet veel beter zijn, om met deze koppels niet verder te kweken?
De jongen krijgen het plukgedrag met de paplepel ingegeven, en denken waarschijnlijk dat het zo hoort.
Op die manier krijgen we er steeds vaker mee te maken.
Graag jullie mening.
Groetjes Riny


Rianne

Hoi Riny,

het ouderkoppel waar ik nu jongen mee heb, zijn zelf als klein valkje nooit geplukt. Het is hun dus niet aangeleerd. Ik denk zelf dat het te maken heeft met verveling en broeds gedrag.

Riny

Hoy Rianne
In ''Kweken met valken''geschreven door Adri van Kooten lees ik het volgende

Vaak maakt de pop zich schuldig aan het veren plukken.Maar ook de man wil zich wel eens schuldig maken .
In het laatste geval is de pop meestal ook al door de man geplukt.
Meestal is het plukken afgelopen als de jongen uitgevlogen zijn. Mogelijke oorzaken hiervan zijn: tekort aan aminozuur arginine .het verenplukken kan in verschillende gradaties voorkomen.
Ernstige gevallen zijn b.v die gevallen waarbij het dons van de jongen al na een week wordt geplukt .
In dit geval kan niet worden afgewacht.
De jongen moeten direct ondergebracht worden bij andere broedparen die jongen hebben van ongeveer dezelfde leeftijd.
In lichte gevallen en bij een leefdtijd van circa 3 weken kunnen de jongen, als het niet te koud is , wel uit het blok gehaald worden en in een kistje op de grond gezet worden.
Het plukken is dan afgelopen, het nadeel is dat de jongen dikwijls minder goed gevoerd worden, dan in het blok.
Ook hier geldt dat de jongen beter al in een eerder stadium overgelegd hadden kunnen worden ,  want op een leefdtijd van cirka 3 weken accepteert niet iedere pop meer jongen uit een ander nest.

Haver en vismeel zijn de meest geschikte bijvoeders ter voorkoming van het verenplukken vanwege het hoge gehalte aan arginine .Ook komt het wel voor dat een overjarige pop in het eerste broedjaar veren plukt, terwijl ze later deze neiging nooit meer vertoont.
Doe dus niet te vlug een goede pop weg, wanneer deze gaat plukken.

Diverse wetenschappelijke proeven hebben aangetoond ,dat de mogelijke oorzaak van het verenplukken gezocht moet worden in een voedingstekort of aangeleerd gedrag en geen erfelijke eigenschap is.
In de praktijk blijkt dat de jongen die ooit zelf geplukt zijn dit gedrag wel eens overnemen en dus ook hun jongen plukken.
Soms plukt een ouderpaar , dat eerder niet plukte ,wel wanneer er geplukte jongen in het nest worden bijgelegd .
Het insmeren van de jongen met hertshoorn olie of uierzalf wil soms helpen bij het stoppen van het plukgedrag.
De beste oplossing is echter de jongen over te leggen naar (pleeg)koppel met jongen van ongeveer dezelfde leeftijd.
Groetjes Riny

Rianne

Het is inderdaad waar dat mijn pop door haar man wordt geplukt. Misschien doet zij het daarom nu bij haar jongen. Ik heb het haar ook zien doen, het mannetje heb ik nog niet betrapt.
Overleggen naar een ander koppel zal niet gaan.
Over het voedingstekort heb ik zo mijn twijfels. Ze krijgen immers elke dag pellets te eten.  Voorlopig blijf ik smeren met de uierzalf.

Riny

Hallo Rianne
Van alle koppels die ik heb, is er maar een stel wat in de eerste  broedronde 2007 hun jongen de kuifjes heeft geplukt.
Die heb ik toen 3x daags een flinke dot uierzalf op hun kopje gesmeerd.
Als het koppel de tweede ronde weer plukt , kunnen ze hun koffer pakken.
Ik vind het zo zielig voor de jongen.
Zit zelf maar eens in een afgesloten ruimte en dat jij je niet kunt verdedigen, en er worden steeds haren uit je hoofd getrokken.
Groetjes Riny

margreet

hallo,

Van de 5 nestjes van een koppel werd 1 nest geplukt achter de kuifjes, 1 nest van 5 jongen werd 1 jong geplukt, de overige 3 nestjes totaal niet, ??? Het was inderdaad het 1e broedjaar dat ze plukten. daarna niet meer.
De ouders heb ik jong gekregen en waren niet geplukt.
Ik ben wel meer bruinbrood gaan geven, vinden ze allemaal heel lekker, maar of daar aminozuren inzit, denk het niet.

groetjes Margreet

Marianne

Citaat van: Rianne op 24 mei 2007, 15:08:21
Het is inderdaad waar dat mijn pop door haar man wordt geplukt. Misschien doet zij het daarom nu bij haar jongen. Ik heb het haar ook zien doen, het mannetje heb ik nog niet betrapt.
Overleggen naar een ander koppel zal niet gaan.
Over het voedingstekort heb ik zo mijn twijfels. Ze krijgen immers elke dag pellets te eten. Voorlopig blijf ik smeren met de uierzalf.


Hoihoi,

Ik heb ook een koppel waarvan de man de pop plukt, maar dit koppel plukt niet hun jonkies.
Ik heb een pop die plukt, die komt als jong valkje van Mandy, maar volgens mij is zij nooit geplukt bij haar.
Ik weet dus niet of het aangeleerd gedrag is, misschien inderdaad verveling of vitamine te kort.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

trienke

Dit jaar zijn er 2 koppels bij mij die de jongen plukken.

Vorige jaar 1 koppel, en dat is het pleegkoppel, en dit jaar dus weer. Dit jaar is er een koppel dus bijgekomen die plukt. Vorige jaar hebben ze hun nestje succesvol zonder plukken groot gebracht.

Ook heb ik vaseline gesmeert op de jonkies, maar hielp helaas niet. IK heb de jongen daarom over gelegt bij 2 nesten. Grote nesten nu, maar ze kunnen het aan.

Ook worden hier 2 popjes geplukt, maar die 2 zijn juist van de 2 koppels die het heel goed doen ;D.

Groetjes Trienke

Ivy

25 mei 2007, 08:27:06 #8 Last Edit: 25 mei 2007, 08:32:26 by Ivy
Hoi.
Mee eens, het staat immers ook nog in sticky

Citaat van: Lin op 24 februari 2006, 11:31:36
Gedragsantwoorden betreft kweken

[...] Als het plukken ernstige vormen aanneemt haal ze dan daar weg en leg ze onder een ander koppel of voedt ze met de hand op. Gebruik het ouderkoppel dan niet meer voor de kweek.


Deze tekst is geschreven door Rianne Mulder, Linda Koorn, Inger van der Laan en Peter Bosboom.




Ik heb gelukkig geen plukkers tot nu toe, maar als dat zo was, krijgen ze neppers. Het lijkt me niks om steeds dat zielige gepiep te horen, zeker als zelfs hun lichaampjes worden geplukt. Een kuifje weg plukken of een beetje op de kop, oke, maar als ze bijna alle veren van de jong uittrekken, dan vind ik dat geen goede ouders...

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Het is inderdaad erg sneu voor de jongen, ik vind het erg zielig als ik ze zo zie. Ik kan het me alleen niet permitteren om dit koppel niet meer te gebruiken voor de kweek, ik heb maar 1 backup koppel en dat zijn zij. Dan kan ik net zo goed m'n geelwang koppel ook wel de deur uit doen want dan heb ik niemand die hun jongen groot kan brengen. En mijn valkjes wegdoen, nooit een keer!

Riny

Citaat van: Lin op 24 februari 2006, 11:31:36
Gedragsantwoorden betreft kweken

[...] Als het plukken ernstige vormen aanneemt haal ze dan daar weg en leg ze onder een ander koppel of voedt ze met de hand op. Gebruik het ouderkoppel dan niet meer voor de kweek.


Deze tekst is geschreven door Rianne Mulder, Linda Koorn, Inger van der Laan en Peter Bosboom.

Citaat van: Rianne op 25 mei 2007, 09:05:26
Het is inderdaad erg sneu voor de jongen, ik vind het erg zielig als ik ze zo zie. Ik kan het me alleen niet permitteren om dit koppel niet meer te gebruiken voor de kweek, ik heb maar 1 backup koppel en dat zijn zij. Dan kan ik net zo goed m'n geelwang koppel ook wel de deur uit doen want dan heb ik niemand die hun jongen groot kan brengen. En mijn valkjes wegdoen, nooit een keer!


Hoy Rianne
Is het niet onze taak, als we zelfs anderen adviseren om er niet verder mee te kweken, dan ook niet het goede voorbeeld geven als Kwekers?
Groetjes Riny

alex_vakje

mijn koppel plukt de jongen ook, ook nu ze uitgevlogen zijn. ze hebben hele kale koppies en de een kale borst. vind het wel zielig inderdaad, maar ik heb zoiets van in de natuur gaat dit ook en als ze zo jong al pijn hebben geleden kunnen ze misschien later beter tegen een stootje ?

Ivy

Ik vraag me echt af of het in de natuur ook voorkomt :-\
Ik vind het een beetje onzin, eerlijk gezegd. Pijn maakt ze echt niet sterker, maar wel goede voeding en goede verzorging. Lijkt me juist andersom want de energie die ze zouden moeten steken in het groeien steken ze in het groeien van nieuwe veertjes...




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Het wordt inderdaad geadviseerd in een stuk waar ook mijn naam onder staat. Wij hebben dat topic geschreven en gekeken naar bijv adviezen van andere kwekers. Het is niet geheel naar eigen mening geschreven. Het is het beste advies dus daarom staat dat in het stuk. Maar ik bevind me niet in de positie om dat advies op te volgen. En bovendien is die keus ieder voor zich.
Het komt bij meerdere soorten voor, zelfs bij mijn buurman die al 100 jaar kanaries kweekt (bij wijze van spreken, in ieder geval heel lang).