2 augustus 2025, 22:17:10

Volière uitbouwen?

Gestart door Mandy, 13 juni 2003, 00:49:03

« vorige - volgende »

Mandy

Toevallig heb ik vandaag een stukje gaas weggehaald uit het nieuwe binnenhokje. ;D Daar maak ik dan een deurtje zodat tijdens het broedseizoen de koppels apart blijven, want dat was natuurlijk de eerst opzet.
Ook komt er een verbinding naar deze 2 nieuwe buitenkooien met deurtjes, maar die gaan dan ook in het broedseizoen dicht.
Helaas kunnen die koppels die in het nieuwe buitengedeelte komen dan niet naar binnen. Daarom hebben we het zo beschut mogelijk gemaakt en tijdens vorst zou ik de open gedeelten naast de deurtjes nog af kunnen dekken met iets van zeil ofzo. Ik was namelijk van plan om daar in december/januari valkjes te koppelen zodat ze de tijd hebben om aan elkaar te wennen als ik er februari/maart blokken in ga zetten. Misschien dat deze valkjes dan wel later gaan broeden omdat daar geen verwarming is, maar dat is geen ramp. Luchtbevochtiging kan ik daar ook niet regelen, maar dat is niet erg, want dat is toch buiten.  8)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Nes

Hoi Mandy,

so zeg! Dat schiet al aardig op met die volliere  :) het ziet er al aardig uit  ;). Ben benieuwd als straks de valkjes erin zitten.
Je hebt een handige pa zeg! Geluksvogel!  ;)
Heb je dadelijk niet een ruimteprobleem als al die valkjes willen broeden  :o of heeft de handymandy daar ook al weer een oplossing voor bedacht  ;)?  

Groetjes Nes.

Mandy

13 oktober 2003, 03:49:31 #32 Last Edit: 13 oktober 2003, 03:59:31 by Mandy
Daar heb ik dit juist voor bedacht! ;D

Als dat binnenhokje en deze twee kooien er niet bij gekomen zouden zijn dan hadden 6 koppels in één ruimte moeten broeden.
En aangezien ik maar 2 echte koppels heb en de andere 4 nog gekoppeld moeten worden naar mijn zin en geen incest of trio koppels! :D Is dit een goede oplossing dacht ik zo.

Buiten het broedseizoen is er dus een onderlinge verbinding maar die gaat dicht zodra de koppels erin zitten.

Maar het gaat spannend worden, ben heel benieuwd hoor! ;D

Misschien klikt het wel helemaal niet met die 4 koppels dadelijk en zowel dan is er nog een lange weg te gaan eer er jonkies uit vliegen... ::)

Ik ben zeker blij met zo'n handige pa, want handymandy alleen was het toch niet zo gelukt denk! ;D
Alleen ben ik niet zo blij met die oranje dakbedekking. Ik dacht dat dat gewoon een onderzeiltje was ofzo, maar nee, dit is het gewoon?! Dus ik moet nog ergens zo'n zelfde groene dakbedekking zoeken als van het tuinhuisje zelf. Dan is het geheel ook mooier, dan lijkt het gewoon door te lopen.
Weet iemand toevallig waar ik dat halen kan? :-/
En ik denk dat ik alleen die voorste balken bruin verf zodat het een beetje hetzelfde is. Die andere balken zitten tegen de schutting die hetzelfde kleurtje groen heeft, dus dat laat ik maar zo. :)

Annemieke

Hoi Mandy.

Heb je al bij een bouwmarkt of een tuincentrum gekeken voor dat groene dakleer?

Dat lijkt ons de meest logische plek om zoiets te halen.

Je voliere wordt wel heel erg mooi hoor.

Jammer dat je er niet was vandaag anders waren we hem even komen bewonderen.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Mandy

16 oktober 2003, 04:53:19 #34 Last Edit: 16 oktober 2003, 04:53:56 by Mandy
Ja inderdaad, dat was wel jammer, we moesten zelf al weg, volgende keer beter! ;)
En bevalt de nieuwe kooi ze?

Ik heb de groene dakbedekking nog gevonden bij de Boerenbond, een rol van 1 bij 5 meter voor 22 euro, dus dat is wel te doen. :)

Misschien dat wat ik over hou nog wel ga gebruiken voor het voorste stukje volière bij het open gedeelte.
Ik had nl mijn vader gevraagd om daar een soort dakgootje te maken vanwege de vele regen die ook op die houtsnippers komt en zo erg snel vuil wordt in de herfst.
Maar misschien is het wel beter om dat gewoon dicht te maken, het dakje dus door laten lopen.
Maar ze kunnen dan minder lekker in de zon en regen zitten, maar aan de andere kant krijg ik er zo ook geen vuil van andere vogels meer in, duivenpoep bv., want wie weet is dat virus laatst wel daardoor gekomen??  ::)

Ik heb van de week trouwens de voorste balken al bruin geverfd en pa is thuis met de deurtjes bezig, zaterdag gaan we verder en doen dan het gaas er tegen aan.
Foto's zullen dan zeker nog volgen. ;D

Inger m

Hoi Mandy,
Mijn volieredak bestaat uit glas. Voorheen was het dak gewoon open (op gaas na dan), maar dan werden de snippers steeds te nat en er zitten ook konijnen in, dus dat was niet zo handig. Voordeel van glas is, dat de zon er wel doorheen komt en dat het lekker licht blijft in de voliere. Nadeel is in de zomer, dan leg ik er soms iets overheen ivm de warmte, maar is verder goed te doen hoor. Je kunt ook plastic platen gebruiken, maar die beschadigen denk ik sneller. (ik heb glas, omdat mijn vader een kwekerij heeft en daar wordt veel glas gebruikt voor kassen, vandaar).
Ik vind het wel jammer dat ze niet meer in de regen kunnen baderen, maar daar gebruiken ze ook weleens de waterbak voor.

Veel succes met je voliere(s), ziet er mooi uit!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

Zo, de kooien zijn alweer wat verder. ;D
Mijn vader had zaterdag helaas geen tijd om te helpen dus ben ik alleen verder gegaan.
De voorste balken zijn bruin geverfd zodat het meer een geheel met de rest lijkt. De rest heb ik groen gelaten daar de schutting ook groen is.
Het meeste gaas zit er tegen aan. De deurtjes zijn al gemaakt maar moeten nog geverfd worden, gaas ertegen en erin gezet worden. Ook moet er in het midden, de scheiding van de 2 kooien een verbindingsdeurtje komen.
Zo ziet het er tot nu toe uit;  :)

Kolkkie

Hoi Mandy,

Dat ziet er echt toppie uit hoor. Je bent zelf een HandyMandy en je vader natuurlijk ook.

Als ik het zo bekijk, komen er 2 deurtjes aan de voorkant van het nieuwe gedeelte?
Is het niet handiger om daar dan een sluis te maken, of komt daar gewoon nog een stuk gaas voor?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Stijn dc

hello

dat ziet er alemaal heel goed uit hoor!
maar kan je eigenlijk wel rechtstaan in die kooien?
je kan mss wat lenigheidstraining doen om even wat krom te staan!:D

SDC:D

Coco en Chantal

Hoi Handymandy die laten we erin is wel grappig  ;Dahhahaha.
nee even serieus wat een prachtige voliere zeg echt TOP.
Hebben jullie prachtig gedaan en ben benieuwd naar de foto's als hij helemaal af is.

Groetjes Chantal
Groetjes Chantal en de valkjes

moonwitch (diana)

hoi Mandy

Je voliere begint al erg mooi te worden, maar de rest van je tuin ziet er ook goed uit.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Mandy

20 oktober 2003, 23:54:10 #41 Last Edit: 20 oktober 2003, 23:54:53 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Nee, een sluis komt er niet, er komen 2 deurtjes, voor elke kooi 1. Aan de andere kant heb ik ook geen sluis en geen gaas ervoor. Ze vliegen toch altijd weg als ik de volière in ga. En ik let altijd goed op als ik erin en eruit ga. ;)

En het is inderdaad niet zo hoog, ik ben (gelukkig) maar 1.65m en kan er net niet recht staan, maar dat geeft niet. ;)

Bedankt voor de complimenten! :P

Groetjes HandyMandy! ;D

Natanella

Hoi Mandy,
Leuk om je voliere zo stapsgewijs te zien groeien! Het wordt inderdaad heel mooi, zeker nu je het zo`n beetje dezelfde kleur hebt geschilderd, dan is het wel meer 1 geheel.
Tja en straks is de beurt aan je valkjes om jou en je vader te bedanken voor de inspanningen door voor mooie nakomelingen te zorgen!

Succes, we houden je in de peiling hoor ;)

Stijn dc

hello

dan kan ik je perfect voorstellen, want mijn moeder is ook maar 1.62 meter.
nou, gelukkig dat je geen 2.00 meter bent , of je moest nog op je knieen gaan zitten:D

SDC:D

Mandy

26 oktober 2003, 17:12:54 #44 Last Edit: 26 oktober 2003, 17:22:16 by Mandy
Gisteren is mijn vader toch geweest om verder te klussen.
De deurtjes zitten er nu ook in; :)

Nu moet de groene dakbedekking er nog op. Er moet nog een klein deurtje in de tussenscheiding komen, een plank om eten en drinken op te zetten en om in het voorjaar het blok op te zetten. En nog wat stokken, touwen en speelgoed. ;D