6 mei 2025, 18:48:29

Uitdagen?

Gestart door Norbert, 23 mei 2007, 10:58:31

« vorige - volgende »

Norbert

Hallo,

Sinds 1,5 week heb ik een valkparkiet. Het tam maken ging steeds beter. Maandag deed die de zaden uit mijn hand eten, hierbij deed hij echt heel erg voorzichtig. Dit heb ik maandag 3 keer herhaald waarbij het steeds goed ging.
Gisteren (dinsdag) reageerde Elmo ineens heel anders. 's Ochtends deed mijn vriendin proberen eten te geven uit haar hand, hierbij maakte die een dreigende indruk. Met de bek open en vleugels wijdt naar de hand gaan. Mijn vriendin heeft haar hand met voer in de kooi gehouden todat hij weer rustig werd. 's Middags en 's Avonds heb ik het ook geprobeerd. 's Middags pikte die zelfs op mijn hand, geen echte bijt maar meer een waarschuwing leek het. 's Avonds begon die te blazen en ook weer dreigend te doen.
Elke keer houden we onze hand erin todat die rustig wordt. Vanmorgen zat die ook weer moeilijk te doen, hij komt heel gespannen over ineens sinds gisteren zodra we bij het hok komen en vooral waneer er een hand ingaat.

Waar kan dit ineens vandaan komen? Is dit misschien een test om te kijken hoe mijn vriendin en ik reageren? Mijn plan is om gewoon door te gaan met wat ik deed om te laten merken dat de valk geen indruk maakt met zijn 'stoere' gedrag.
Ik ben nu aan het werk maar mijn plan vanavond is om het eten uit de kooi te halen en dan uit mijn hand voeren wanneer die hongerig genoeg is.

Norbert

Misschien kan ik beter een 2de valk erbij nemen? Ik dacht misschien is die overdag te eenzaam wanneer mijn vriendin en ik werken.

Ivy

Hoi Norbert.
Tweede valkje is altijd beter, zeker als jullie beide werken. Je geeft misschien 2 uur aandacht per dag, maar dan zit hij dus 22 uur alleen ;).
Ik raad je dan wel aan om eerst te wachten tot dit valkje een beetje tammer word en dan pas een nieuw valkje aanschaffen. Vaak kan je bij kwekers een tam valkje kopen, dat zou je ook kunnen helpen om die eerste straks helemaal tam te krijgen.

Valkjes hebben ook niet elke dag zin om lief te zijn. Je handelt goed, hij test jullie hoever hij kan gaan. Eten uit kooi halen om hem hongerig te krijgen, dat vind ik niet zo dierenvriendelijk. Maar probeer hem trosgierst uit je hand aanbieden (tenzij hij trosgierst niet kent, dan moet hij daar eerst kennis mee maken en kan je het beter eerst ophangen in zijn kooi). Trosgierst is favoriet onder heel wat valkjes, hopelijk lust jullie valkje het ook graag en is dan ook makkelijker over te halen om uit jullie hand te eten. Als hij het eenmaal durft, dan kan je het stukje trosgierst steeds kleiner maken. Uiteindelijk komt hij helemaal dichtbij jouw hand en kan je hem proberen op je hand te laten stappen en later ook kroelen.

Een open hand met zaadjes is wel heel eng hoor, zeker voor een niet tam valkje. Ik heb hier een paar half tamme valkjes en die durven dat ook niet altijd. Dizzy komt heel langzaam bij mijn hand dan, pikt een zaadje en rent ermee weg. Het is een grappig gezicht maar als hij niet tam was, dan komt hij dus echt niet.

Succes met het tammaken!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Norbert

Ja het niet eten geven (max 2 uur zonder) om zo de valkparkiet naar je hand te krijgen had ik ergens gelezen als aanpak. Maar ik vind het ook niet echt een ideale aanpak dus ik zou het graag anders aanpakken.
Het uit de open hand eten had die dus al wel vaker gedaan. Gisteren avond heb ik trosgierst uit mijn hand gegeven en hij at ervan, hij vind het volgens mij erg lekker.
Ik denk dat die nu ongeveer 10 uur alleen op een dag is en dat is wel erg veel ja.

Maar we waren dus ook van plan een handtamme erbij te nemen zodat die misschien ook een beetje voorbeeld kan geven voor de andere. Zoals ik het begrijp is het beter om hier nog een paar weekjes mee te wachten?

Inge88

Ik zou hier zeker mee wachten. Want als dit valkje niet tam is als je de 2de aanschaft dan zal hij niet zo gauw tammer worden, omdat hij zich dan kan richten op het andere valkje ipv jou en je vriendin.

Theo_Hoorn

::)

Hey.. mijn mening verschilt erover. , ilk heb 1 tam valkje en er een 2de bijgekocht , die ik gewoon heb laten gaan , heb hem dus vrij snel bij de andere gezet.. en ze vormen nu een soort uhm met van koppeltje :p ik heb sinds pas een broedhokje dr ingehangen maar buiten dat.. hij kopieert echt wel een hoop..

hij vliegt zelfs naar me toe as zn vrouwtje lekker bij me zit
en t kroelen gaat ook langzaamaan beter.. hij laat steeds meer toe

in de kooi doet ie nooit meer zo bang , omdat ik zn vrouwtje ook op me vinger zet.. , en hij denkt volgens mij van t is wel oke

maar Mijn VROUW , die kan niets doen met ze , want ze doet ook niets met ze , ik denk dat ze ook een stukje vertrouwen opbouwen met de persoon in kwestie dus allebij evenveel aandacht geven.. ,

T gaat je wel lukken veel geduld hebben wel adviseer ik je om er een 2de valkje bij te nemen en ja wrom.. t is gewoon zo leuk.. en stel jij je is voor om je hele leven alleen te zijn met mensen die je taal niet spreken..

suc6 verder..

Gewoon veel aand8 in je valkje steken

verder heb ik nooit dingen geprobeert in de kooi , maar daar buiten. , omdat ik persoonlijk vind dat de kooi t plekje van de vogel is en nie van mij waar ik de baas in kom spelen van kom , bij me , wel nu ik ze dus buiten de kooi tam heb gemaakt.. hou ik me hand voor van stap op en dat gaat prima

maar ik ben nooit begonnen in de kooi.. een paar dagen , dat ze iets wat in me vertrouwde.. ,

daarna heb ik een lange stok gepakt en die hield ik elke x onder haar buikje en maaktte de stok steeds iets korter.. maar op een gegeven moment snapte ze het hele opstappen en hield ik me vinger voor.. t kroelen daar in tegen heeft wel wat tijd van zig gevraagt.. , ze heeft zig ook een tijd van me afgezet:p misschien peuber tijd.. of ze was boos dat ik eerst een vrouwtje erbij haalde i.p.v een man , maar nu ik t vrouwtje weg heb gedaan , en i.p.v daar een man voor haar heb gehaald.. koste t even wat tijd voor ze weer intresse voor mij had , ze had toen vanaf dag 1 intresse inde man vollop kroelen enz.. , maja ik ben ook heel lief voor dr , dat was ze volgens mij even vergeten , en nu draait ze weer helemaal bij , ze zit uren bij me , , maar as ik haar even uit t zicht van de man neem. dan roept ie van kom terug.. , maja as ze dus bij me zit , zo'n 5 meter van de kooi , en hij roept komt ze niet , dan komt ie uiteindelijk zelf aangevlogen echt leuk.. en chillen ze samen op me schouder.. ,

heel erg leuk

ik wens je suc6 met je valkje(S) t komt goed geloof me ,geduld hebben.. , je zal zien naar mij mening buiten de kooi zal die veel sneller op jou vertrouwen dan in de kooi , je moe de kooi zien als zijn/haar plekje terratorium , een plekje om terug te trekken. , ik laat ze daar zoals ik zei ook met rust

misschien kan je ook 1malig kortwieken.. ,

Maja lees goed op de site , wat jou gevoel en die van je meissie natuurlijk is , Wat jullie voor t beestje willen en voor jezelf

want meningen veschillen en dat is niet erg..

Naja suc6

Norbert

Bedankt voor de antwoorden, ik heb er veel aan :)

Ik kijk ook wel goed naar de dieren. Ik denk dat ik er wel enige kijk op heb aangezien ik ook een dierenopleiding heb gedaan (maar nooit afgemaakt).

Zoals het bij jouw gaat Theo klinkt het erg gezellig :) Natuurlijk heeft ieder dier zijn eigen karakter. Ik ga dan toch eens kijken voor een tweede valk want voorlopig werken we nog even beiden overdag.

Dat Elmo dan minder snel tam wordt is dan beter dan dat die eenzaam zit te zijn. Ik ga gewoon mijn best doen om een zo goed mogelijke band te bouwen en dan merk ik vanzelf hoeveel behoefte de valken eraan hebben. Ik laat dinsdag wel weten wat het is geworden =)

Theo_Hoorn

;D

ah leuk man.. ik adviseer je tog om de vogel die je nu heb zover te krijgen dat ie bij je blijft zitten , dat ie in ieder geval niet meer bang van je is , je zou hem kunnen kortwieken

moet je evne op internet kijken , voor waar precies je kan knippe

ik zou alleen de puntjes doen

VERDER moet je nooit laten merken dat je bang voor je valkje bent , dat helpt ook een hoop..

en ookal doet t pijn , schreeuw niet laat niets merken

de mijne bijte nooit,.. alleen soms maken ze een krijzend geluidje as ze net niet gekroelt willen worden , maar ik doe t dan tog en uiteindelijk geeft ze dan toe.. en vraagt ze me om meer :D heel leuk

maar as ze t echt niet willen vliegen ze weg..

Inge88

Theo zegt wel dat zijn eerste valk al wel tam is en zijn 2de valk dus niet... bij jou is dit niet het geval. als je er dan toch een 2de valk bij besluit te doen, dan raad je ik je heel erg aan een al tamme valk te kopen bij een kweker.

Ik zou de 2 valken trouwens niet gelijk bij elkaar zetten. Dit kan stress opleveren bij je eerste valk. Ik zou op z'n minst het 2de valkje een paar dagen in een andere kooi zetten, maar beter zou zijn tot je eerste valk ook tam is. De 2 kooien kun je wel gewoon naast elkaar zetten. Zo kun je ook beter bezig zijn met het tam maken van de eerste valk. En je eerste valk is niet alleen.

Ik ben van mening dat kortwieken er NIET voor zal zorgen dat je valk tammer wordt.

Theo_Hoorn

zoals ik zei , t 1ste valkje moet niet meer bang voor je zijn en wel wat tammig..

maar je zal vanzelf ook zien , dat je valkjes goed met elkaar zijn , die van mij vlogen meteen naar elkaar toe ,

en de zelfde dag ging t popje al in t broedkastje en riep hem

t verschilt echt

en of ze stress hadden nou echt niet ,
bekijk de situatie gewoon..

en een tam valkje kopen is leuk.. ,
misschien wel aan te raden

maar ik raad je ook aan , om eerst met je 1ste valkje te beginnen.. , want dat is t vogeltje waar t nu om gaat

en niet om een vogel die al tam is van kijk ik heb een tamme vogel

ik persoonlijk vind t ook leuk om t vertrouwen te winnen , dan dat t er al is.. zeg maar

ik vind mij vogels echt heeeel erg leuk
en mn 2de valkje die word zo snel tam , maar is nog niet super tam

t gaat allemaal in een rap tempo omdat ik vetrouwen van hem win

nou suc6