Een leek in mutatie! Graag een beetje hulp!

Gestart door wendi, 16 mei 2007, 10:43:07

« vorige - volgende »

wendi

Ahoi allemaal

Ik ben maar een amateur in het hele valkpartieken houden. Ik heb drie jaar mijn popje en omdat ze zo ijverig eitjes legt, heb ik nu een mannetje bijgehaald. Maar wat betreft de kleurencombinaties en mutatie ben ik een leek! Als ik een gok moet doen, dan is mijn pop een lutino gepareld en het mannetje een fallow brons?? Denk ik??
Maar als iemand mij meer duidelijkheid kan geven, graag ja en ook wat de mogelijkheden zijn voor de jongen?  ??? ???
Op deze foto staat de pop (Fientje) bovenaan. En Pukkie, het mannetje onderaan.

Dit is een foto van Fientje, volgens mij dus een Lutino gepareld?

En dit is Pukkie, misschien een Fallow brons??

Nog een bijkomend vraagje, op een andere site van valkparkieten heb ik gelezen dat zowel de Fallow als Lutino een zwakke mutatie is en dat je best geen twee rood-ogen mag combineren. Een kenmerk zou zijn, kale plek achter de kuif?  ??? Nu blijkt dat Pukkie inderdaad zo'n kale plek heeft! Is dit inderdaad een zwakheid of moet ik mij geen zorgen maken?  ??? Ik wil vooral niet dat Fientje aan een nestje begint, als er op voorhand al duidelijkheid is over de zwakheid van het nest.

Graag meer informatie en al bedankt voor de hulp...  ;)

Groetjes Wendi

Rianne

Hoi Wendi,

je mannetje lijkt mij inderdaad een fallow. Heeft hij ook rodere ogen als de pop?
De combinatie roodoog x roodoog wordt inderdaad afgeraden als de vogels een kale plek achter de kuif hebben. Heeft Fientje dit ook?
Het wil nog wel eens goed gaan als beide valkjes mooie forse vogels zijn. Mochten er jongen komen, bekijk deze dan goed als ze volledig in de veren zitten en let op hoe groot dat kale plekje is. Is deze redelijk groot (groter als die van Pukkie) kun je het koppel altijd nog scheiden.

wendi

Hoi Rianne

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Fientje heeft geen kale plek, zij heeft mooie veren en is altijd gezond geweest. Pukkie zijn plek is niet groot, als hij zijn kuif naar beneden doet, zie je het niet.

Tot nu toe hebben ze nog niet gekweekt, maar sinds vorige week zijn ze bezig in hun nestje en ik denk dat Fientje gaat beginnen met eieren te leggen.

Weet je ook welke van deze mutatie dominant is en of er een kans bestaat dat er andere mutaties dan de lutino en fallow uitkomen? Ik begrijp niet veel van die tabellen.

Nogmaals bedankt...

Rianne

Tenzij het mannetje nog splits heeft, krijg je hier lutino jongen uit, split voor fallow. :)