13 mei 2025, 05:07:55

pellets

Gestart door hanneke, 19 mei 2007, 16:25:44

« vorige - volgende »

hanneke

Hoi allemaal,

Vraagje. Sinds we erachter zijn dat de legnood van Timmy hoogstwaarschijnlijk met selectief eten te maken heeft zijn we van plan over te gaan op pellets. Ik heb een zak nutribirdG14 gekocht. Las hier en daar al dat het wel erg harde en grote korrels zijn en idd als ik ze als snoepjes geef vliegen ze de kooi door, maar ze eten het wel. Alvast in de kooi een van de twee voerbakjes vervangen voor pellets om ze te laten wennen (erg grappig om te zien dat ze alles eruit gooien om te zien of er geen zaad onder zit en dan kwaad worden op het bakje) Ik wil pas gaan beginen met de overstap als onze pop hersteld is. Ze is nu nog aan het bijkomen van de operatie in een apart kooitje.

Mijn vraag was eigenlik wat moet ik naast de pellets erbij geven. Uiteraard hangt er sepia, en een mineralenblok in de kooi. Ook grit en kiezel. Groente en fruit eten ze met moeite. Eigenlijk ook niet de hoeveelheid die ze binnen moeten krijgen.

Moet ik nog aanvullen met eivoer of iets dergelijks als ze helemaal overgestapt zijn (als het lukt, maar we blijven positief  ;) )

Op het pak stond een plan met 1 dag pellets, 1 dag pellets en zaad, na een paar dagen 2 dagen pellets, 1 dag pellets en zaad, en zo steeds opschuiven totdat ze (na anderhalve maand) helemaal overgestapt zijn. Is dit de beste methode of hebben jullie betere ervaringen met een andere methode?

Karin

In principe zit in pellets alles, maar zelf geef ik er gewoon wat zaad naast en natuurlijk groente en fruit. Ook mineralenblok en sepia is prima. Zelf heb ik nutribird B14 gebruikt, deze is voor grasparkieten en dat kunnen ze wel goed eten. Die voor valkparkieten is te groot en hard naar mijn mening  ;) Ik geef momenteel ecobird ( en een beetje quicko ) en dat bevalt me erg goed.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

hanneke

Dankjewel voor de reactie. Ik ga eens kijken of ze de B14 ook bij de dierenwinkel hebben. Een maatje kleiner lijkt me idd ook een stuk makkelijker voor de valkjes. Zit hier wel alles in wat ze nodig hebben aangezien het voor de grasparkiete bestemd is?

Op het pak stond een plan met 1 dag pellets, 1 dag pellets en zaad, na een paar dagen 2 dagen pellets, 1 dag pellets en zaad, en zo steeds opschuiven totdat ze (na anderhalve maand) helemaal overgestapt zijn. Is dit de beste methode of hebben jullie betere ervaringen met een andere methode?

Anja

20 mei 2007, 17:52:16 #3 Last Edit: 28 augustus 2007, 15:00:27 by Anja
Hoi Hanneke,

Ik gebruik  Nutribird G14. Maar ik heb naast pellets gewoon zaadvoer staan en ze krijgen dus ook fruit en groente etc.
Ik ben niet helemaal overgestapt op alleen maar pellets. De verdeling is hier ongeveer 50-50. Dat gaat uitstekend moet ik zeggen. Ik heb mijn pellets gewoon bij een dierenwinkel gekocht nl de Jumper. Op jumper.nl kun je kijken of er ook 1 bij jou in de buurt zit.

Groetjes Anja

Rianne

Ik geef mijn valkjes Harrisons en heb dat in het begin gemengd met zaad. 75% zaad en 25% pellets. Steeds de hoeveelheid zaad minderen en pellets verhogen. Het overstappen is hier goed gelukt en ze eten het allemaal. :)