28 maart 2024, 16:47:51

blijft eieren leggen

Gestart door elisabeth, 20 mei 2007, 17:23:07

« vorige - volgende »

elisabeth

Hoi mensen,
Onze Fep is zo'n drie weken geleden begonnen met een onbevrucht nestje te leggen. Vier eieren om de dag a twee dagen een. Naar twee en halve week verloor ze de interesse voor het nestje en wilde er niet meer opzitten. Daarop hebben wij de eieren er maar uit gehaald.
Na drie dagen zonder nestje heeft ze gisteren weer een ei gelegd. Ze bewaakt hem als een ware strijder. Onze andere valk die nu in een andere kooi zit mag niet bij haar en haar hok in de buurt komen. Maar ze wil er wel graag uit en blijft er dan ook een poos (meerdere uren) uit.
Wat moeten we nu doen. Het ei erin laten liggen met alle agressiviteit erbij of het ei er toch uithalen.
Oja wat ik ook nog wilde weten, onze Fep legt haar eieren gewoon op de grond. Was bij het eerdere nestje ook zo en nu dus weer. Heb gehoord dat dit hoogst ongebruikelijk is. Hoe kan dit en komt dit toch vaker voor?
Hoop snel op antwoord

vickie

Hey elisabeth,

vraag 1: Popjes die broeds zijn en perse eitjes willen leggen, doen dit gewoon. Ook al is het dan op de grond en zijn ze onbevrucht omdat ze geen man hebben.

Een oplossing zou (kunnen) zijn:
- de eitjes een weekje of langer laten liggen.
- haar een man geven als ze er nog geen heeft, ze wil misschien graag een nestje?
Je hoeft geen man te kopen voor haar als dit geen optie is hoor  ;)

vraag 2: Dit komt zeker vaker voor. Er zijn wel meer mensen hier op het forum die dit al hebben meegemaakt (lees maar eens wat oude(re) topics.

groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

elisabeth

bedankt voor je reactie.
Ze heeft inmiddels weer een tweede eitje gelegd en die laten we dus maar gewoon weer liggen.
we hebben sinds een paar weken ook een mannetje. Maar deze is nog jong.
groeten

Agnes

Hoi Elisabeth,

Ik heb ook een popje dat steeds blijft leggen :-\.
Die heeft wel een partner, maar ik wil niet dat ze jongen krijgen.

Ze broeden gewoon op de grond.
Als ze geen belangstelling meer hebben voor de eitjes, haal ik ze weg, maar.........na drie dagen beginnen ze gewoon weer pnieuw ;D ;D

En zo gaat dat een paar rondes door ;)

Ze stoppen vanzelf wel een keer.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.