13 mei 2025, 20:22:12

Eerst keer uit kooi

Gestart door Norbert, 18 mei 2007, 15:14:26

« vorige - volgende »

Norbert

Hallo allen,

Mijn valk (Elmo) heb ik nu a.s. zaterdag (morgen) 1 week. Elmo lijkt lekker in zijn vel te zitten. Gisteren at Elmo uit mijn hand en hij wordt steeds minder bang.
Nu heb ik eens gelezen dat je je valkparkiet het beste 3 weken in de kooi laat zitten voordat je de eerste vlucht laat maken. Dit vind ik best een lange periode. Dit werd geadviseerd zodat de valkparkiet zijn kooi ook echt als thuis basis zal zien.
Wat adviseren jullie? Ik wil hem eigenlijk zo snel mogelijk leren op mijn hand te zitten en zodra die dat doet lekker los te laten vliegen.

Norbert

Verder had ik eigenlijk nog een tweede vraag. 's Ochtends vroeg wilt die nog wel veel lawaai maken door te gillen. Zal dit minder worden wanneer die er ook vaker uitkan en dus meer energie kwijt kan? Mijn vriendin vind dan dat ik naar het beest toe moet gaan want dan wordt die rustig(er), maar dit lijkt me juist verkeerd uitpakken. Aandacht geven wanneer die wel leuk is maar geen aandacht als die loop te krijsen?

Elmo is trouwens 10 weken.

kimmie

Hoi,

Zorg eerst maar dan hij op je hand komt zitten en blijft zitten...
Zo kan je hem makkelijker terug in de kooi doen...
Als Elmo dat eenmaal doen, dan kan je hem een keer uit zijn kooi halen om te kijken hoe dat gaat...

Mijn valkjes maken 's ochtends ook "lawaai"...
Maar dat hoort bij de ochtend...
Ik zeg pas goedemorgen tegen ze als ze stil zijn...

Als je Elmo aandacht geeft als hij schreeuwt zal hij vaker gaan schreeuwen om aandacht...
Dus als hij lawaai maakt, kan je hem het beste negeren, en pas weer aandacht geven als hij stil is...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

Norbert

Dank je wel voor de reactie :)

Klinkt allemaal logisch :) Ik zal er wat meer op letten om niet bij elk geluidje gelijk te reageren, maar volgens mij is die 's ochtends erg blij als er weer leven in huis is :P

kimmie

Wees maar blij dat hij niet al om 7 uur begint...
Dat doet mijn mannetje wel namelijk, en die staat op mijn slaapkamer ;)

Als hij mooi fluit overdag, kan je natuurlijk gewoon zeggen wat mooi etc...
Maar met schreeuwen, en gedrag dat je niet wilt zien en/of horen gewoon proberen te negeren...
Groetjes Kim, Karel en Lady

Norbert

Hij begint ook om half 7 a 7 uur ;)
Op het moment woon ik nog in een kamer die ik huur waarbij er geen gesloten deur zit tussen mijn slaapkamer en woonkamertje.
Ikzelf raak er snel aan gewend en slaap vast genoeg. Mensen in buur kamers wil ik eigenlijk het geluid besparen. Maarja eigenlijk ook geen klachten gehad.