15 mei 2025, 21:29:58

Vandaag ga ik beginnen!!

Gestart door Theo_Hoorn, 18 mei 2007, 17:16:23

« vorige - volgende »

Theo_Hoorn

:o

Hoi vandaag ga ik echt beginnen met het proberen te kweken van valkparkieten

Ik heb hier een 100 % Popje Gepareld
100 Bonte man

Ze kroelen aardig met elkaar...? En lijken een aardig koppeltje te zijn.. ( niet dat ik daar veel verstand van heb )

Mijn vraag luid!?
Hoellang moet ik t broedhokje laten hangen?
( TOTDAT ZE T DOEN!!?!!)

En kan mn Popje niet dood mocht ze wel graag willen en t mannentje niet?

ik had eerst een ander broedhokje hangen.. en daar ging ze gelijk de 1ste dag in en maaktte ze piep geluidjes..?

maar dat blok had ik even weggehaalt omdat ik de man iets tammer wou maken ,

ik hoop reactie te krijgen Mvg Theo

wim roskam

beste teo , allereerst wens ik je veel sucses met het kweken , dan moet ik je gelijk op een grote fout wijzen , waarom haal je een broedblok weg dat ze net goed gevonden hebben om te broeden , dat is het zelfde als jou een boterham onder je neus houden als je honger hebt , en dat ik hem opeet , dus geef dat blok terug aan je valkjes , mogelijk gaan ze dan nog wat doen , want ze hebt ze natuurlijk al knap de moed uit de schoenen gehaald door het blok weg te halen , nou teo veel sucses mvg wim roskam .

Theo_Hoorn

He ik denk dat je me verkeerd snapt..

toen ik mn valkje 1 dag had.. toen had ik er al een broedblok in

maar ik had 2 popjes  ,

mn 2 popjes die ik toen had ging 1daarvan er gelijk in toen ze de man zag..

toen had ik uhm weggehaalt.

en nu weken later heb ik een mooi grote broedblok voor ze gehaalt

alleen t gat is iets te klein dus dat ga morgen of over een paar dagen even wat groter maken

ik heb er niet t gereedschap voor

dus t BROEDE gaat nog een paar dagen op zig wachtte

ik snap ook wat jij bedoelt
maar dat was niet t geval mn kennis was nog niet voldoende

omdat ik 2 popjes had.. ,

en nu heb ik 1 popje en 1 man

MAAR GRAAG ANDWOORD OP MN VRAGEN?

ManjaV

Beste Theo,

Bij deze zal ik proberen je vragen te beantwoorden. ;)
Allereerst: zijn je valkjes minimaal een jaar oud? Dat is de leeftijd die minstens vereist is om te broeden.

Je vraagt hoe lang je een broedblok moet laten hangen. Ik zou zeggen, laat het gewoon een hele tijd hangen en kijk hoe ze er op reageren. Dat zal in het begin onwennig zijn, maar als je 't een paar weken de tijd geeft, zullen ze het broedblok gaan inspecteren (meestal eerst het mannetje) en daarna zullen ze met elkaar gaan paren. (Als alles volgens plan verloopt. ;D )
Het kan dan nog zeker twee tot drie weken duren eer dat het eerste eitje er is. Een gemiddeld broedsel is vier eieren, het kan meer, het kan minder zijn.
Dan moet je het zeker nog een hele tijd laten hangen, want het duurt ongeveer drie weken eer dat de eitjes uit zijn en dan moeten de jongen natuurlijk nog worden grootgebracht.

En het lijkt me sterk dat je popje dood gaat als het mannetje niet wil. Als hij niet bereid is om met haar te paren (wat mij sterk lijkt) dan zal ze hooguit misschien onbevruchte eitjes leggen, maar daar gaat ze zeker niet dood van.
Bij mij hebben ze ook een paar onbevruchte eitjes gelegd en verkeren nog in een uitstekende staat van gezondheid.

Groetjes en heel veel succes! :D

Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

wim roskam

theo , sorry voor de vergissing , ik had je verkeerd begrepen , de antwoorden op je vragen heeft manja al gegeven ,veel sucses wim roskam .

Theo_Hoorn

::)

ten 1ste wim geen probleem

LEUK DAT JE VOGELHARTJE GELIJK SPRAK :d

>> MANJA <<

heel harstikke bedankt voor je reactie hier kan ik wat mee.

Ik ga t hokje dus 1 dezer dagen ophangen ik moet even wat hebben om t gat van t broedblok groter te maken

Ik heb een best grootbroedblok.. , met een kuiltje in t midden

Heeft iemand een ideej om t gat groter te maken?
of moet ik echt ergens een zaagmachine lenen:D

dus misschien pas in augustus heb ik kleintjes:d
??

mvg Theo , bedankt voor de reacties

Theo_Hoorn

en ja me valkjes zijn ouder dan een jr

t popje is naar weten zeker 7 a 10 mnd ouder.. ( ja even ruim genomen )

t mannentje is net een jr

Theo_Hoorn

::)

Vandaag is t dan echt zoveel met veel moeite en gereedschap , Is t broedblok opgehangen..

Alleen ik heb t ideej dat t gat iets te groot is , omdat ik niet van die timmerman handen heb is t denk ik een beetje gelukt

maar mn valkjes ik heb mn popje dr in gezet om te kijken of ze eruit kon.. ze kan er nu wel gemakkelijk uit.. , maar niet t zeg maar

zullen ze t blok nu afkeuren??

mvg Theo

margreet

hallo Theo,

Een invlieggat van ca. 7cm is prima, als ze er nu door kan is het denk ik wel goed anders gaan ze er wel aan knagen om het naar hun zien te krijgen.
Het mannetje gaat als eerste het blok inspecteren. Daarna komen ze in broedstemming en gaat het vrouwtje er steeds meer in.
Dus nu maar rustig afwachten.

groetjes Margreet

Theo_Hoorn

leuk maar in dit geval , was t popje er de 1ste x in gegaan

alleen dat was toen ze t mannentje de 1ste dag had gezien..
( in t ouwe blok )ik had haar er ook vandaag ingedaan om te kijken of ze er uit kon..

maar ze bleef er even in en gaf wat piepjes..

ik wacht t maar af.. tot de MAN erin gaat.., kan t niet zo dat t vrouwtje eerst gaat? want voor mn gevoel wil ze meer dan t mannentje..

vickie

Hey Theo,

Meestal inspecteren de mannen het broedblok eerst, maar de popjes kunnen dit evengoed doen. Het is niet raar als de pop je broedblok eerst inspecteert hoor  ;) Succes met de kweek

groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.