21 mei 2025, 01:29:07

Broedblok schoonmaken?

Gestart door mikey, 5 juli 2007, 09:39:29

« vorige - volgende »

mikey

Hoi allemaal,

Uit het nestje van 4 eitjes is er tot op heden 1tje uit gekomen. :) een mooi geel donsje die groeit als kool! Er wordt nog steeds gebroed maar ik verwacht niet dat er nog meer jonkies bijkomen. Het kleintje is nu 10 dagen oud en ik heb een paar vraagjes voor de kenners :)

1. Wat zal ik met de overgebleven eitjes doen? van 1 weet ik dat ie slecht is. de andere 2 zouden eventueel goed kunnen zijn (niet geschouwd), maar zijn inmiddels al 30 dagen oud.

2. Als ik binnen kijk is het broedblok best vies. Kan ik het kleintje er tijdelijk uithalen om het blok eens goed schoon te maken, of moet ik hiermee wachten tot het wat groter is?

Alvast bedankt

groeten,

Michael

carolinetjeuh

ik ben ook wel eens benieuwd, mijn broedblok is altijd heel vuil en er hangen dan ook steeds opgedroogde uitwerpselen aan hun pootjes!

groetjes, Caroline

Rianne

Ik denk dat de kans heel klein is dat na 30 dagen de eitjes nog uitkomen. Je kunt ze wel weghalen.
Natuurlijk kun je het jong even uit het blok pakken om schoon te maken. Ik wacht hier mee tot ze een week oud zijn. Zet het jong wel op een beschutte plek waar het niet te koud is, of laat iemand het in zijn handen vasthouden. :)

Rob S

Het broedblok schoonmaken is zeer verstandig, zelf vind je het ook erg fijn als je huis schoon is ;). Dus de jonge valkjes vinden dat ook erg prettig en het voorkomt ziektes en ongedierte.

Groeten

mikey

Oke bedankt  :)

Ik wist niet helemaal zeker of het kwaad kon om het jong al uit het nest te halen na 10 dagen. Maar dan ga ik de boel eens goed schoonmaken komend weekend als ik weer thuis ben.

Die andere eitjes zal ik inderdaad maar weghalen dan.. Misschien is het maar goed dat ze slechts 1 jong hebben. Het is het eerste nestje dat ze hebben en dan kunnen ze die kleine alle aandacht geven  ;D

Groeten,

Michael

carolinetjeuh

nu heb ik vandaag ook weer véél bijgeleerd!
bedankt allemaal!

groetjes, Caroline  :-*