28 april 2024, 07:37:31

Voorkeur?

Gestart door siebe, 16 mei 2007, 16:06:55

« vorige - volgende »

siebe

Hallo,

Hebben valkparkieten onderling ook voorkeur, dat een lutino valkparkiet ook liever een lutino partner zoekt, en een wildkleur een wildkleur enz.?

Is hier iets over bekent, misschien belangrijk voor de partner keuze voor de valkjes.

ziralioness

Nou, onze Nina (wildkleur man) viel duidelijk op Lutino's. We hadden nl. al een witmasker popje, maar daar keek hij niet naar om. Zodra Wuppie erbij kwam was hij verliefd en liet haar niet meer met rust. Ze zijn nu al heel lang een koppel.

Echter... soms moet je ook gewoon geluk hebben hoor, net als bij mensen liggen sommige parkieten elkaar niet. Kiko (witmasker pop) heeft meerdere mannen voorbij zien komen voor ze een partner had, terwijl ze zelf erg graag wilde koppelen en broeden. En bont mannetje Breezer springt op élke gewillige pop, die is totaal niet kieskeurig.

Als je graag een koppel wilt samenstellen, raad ik je aan ze samen apart te zetten voor een tijd. Soms slaat de vonk dan over; zo heb ik Kiko ook aan de man gekregen. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

siebe

Ok bedankt! Ik heb nu echter wel een probleem, 2 mannen bij 1 popje, Hoe weet ik welk mannetje nou echt bij de pop hoort, ze zitten meestal met z'n allen in het nestblok. verder heb ik nog een lutino pop, deze is nog niet echt gelukkig in de liefde, haar man zit er steeds maar niet tussen, ze is niet echt gewild, terwijl ik der nou zo mooi vind ???

Siebe

ziralioness

Ik heb wel vaker van die 2 mannen - 1 pop trio's gehoord. Ik durf je niet te zeggen hoe je hier zekerheid over moet krijgen, behalve te kijken wie er met de pop paart. Als ze dit BEIDE doen zonder ruzie, dan kan je gewoon concluderen dat je en trio hebt. ;) Maken ze wél ruzie over welke man erop mag, dan moet je een keuze maken en één man weghalen. Doet slechts één man het, dan is dit de partner.

Tja, ik heb zo'n schitterend witmaskervrouwtje die jaren zonder man zat. Uiteindelijk heb ik haar gekoppelt aan een jonge man door ze samen apart te zetten. Toen ze broeds was, ging het mannetje treden en was het dus ''officieel'' een koppeltje.
Ze zitten nu samen smoorverliefd in de voliere en zijn met een nestje bezig...
Of het lukken gaat is de vraag, omdat ze beide onervaren zijn, maar het is dus wél een succesvol koppel geworden. :D


Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...