2 mei 2025, 17:28:44

Wildkleur of toch bont?

Gestart door Lentemorgen, 11 mei 2007, 10:38:24

« vorige - volgende »

Lentemorgen

11 mei 2007, 10:38:24 Last Edit: 11 mei 2007, 10:55:53 by Lentemorgen
Hallo!
Ik had een vraagje wat betreft mijn jonge valkje. Helaas kan ik nog niet over foto's beschikken omdat mijn digi ter zielen is.

Mijn valkje Saffier is nu 7 en een halve week. Op het eerste gezicht leek het een wildkleur, maar nu krijgt hij steeds meer witte veertjes op de achterkant van zijn hoofd, het beginnen echt vlekjes te worden, ook zitten er gele veertjes doorheen, maar over het algemeen zijn het echt witte veertjes op de achterkant van zijn koppie.

Nou vroeg ik mij dus af of het een bonte kan zijn? Of komen witte veren op het achterhoofd ook bij wildkleur voor?  Hij is nog maar 7 en een halve week dus hij is nog niet uitgekleurd, maar het worden er steeds meer. Ik hoop over 6 maanden te zien dat het inderdaad een mannetje is, maar zeker weten doe ik dat ook nog niet. Voor zover ik het kan zien heeft hij wel het begin van een gele kop, maar aangezien dit mijn eerste valkje is durf ik nog niet te zeggen of het een mannetje of vrouwtje is. De fokker dacht een mannetje, maar de kuif is ook nog vrij donker.

Ik heb het nog even nagevraagd, en de ouders zijn een witkop vader en een bonte moeder.

Een tweede vraag die ik had is over het fokken en mutaties. Ik zou in de loop der tijd graag een popje erbij willen, mocht Saffier een man zijn, maar ik zou het liefst een nestje willen met mogelijkheid tot witkop of Albino . Wat voor kleur popje zou ik hiervoor nodig hebben?

Alvast bedankt!

Rianne

Hoi,

ik denk dat jouw valkje split voor bont is. Bij een bont valkje is het al snel te zien dat het bont is, dat is niet iets wat na de rui pas te zien is. Split voor bont geeft vaak vlekjes in de nek. :)
Jouw valkje is sowieso split voor witmasker.

Ivy

Hoi.
Om witmasker te kweken kan je een witmasker popje erbij zetten. Omdat Saffier split witmasker is, kan je dan ook witmaskers kweken. Om albino's te kweken zou Saffier ook split lutino moeten zijn.
Hij is trouwens ook split bont. Als je bijvoorbeeld een bont cinnamon gepareld witmasker popje erbij zou zetten, krijg je deze jonkies:

Moeder:bont witmasker cinnamon gepareld
Vader:wildkleur split voor bont witmasker

man afkomst:
25% wildkleur split voor bont witmasker {X2: cinnamon gepareld}
25% witmasker split voor bont {X2: cinnamon gepareld}
25% bont split voor witmasker {X2: cinnamon gepareld}
25% bont witmasker split voor {X2: cinnamon gepareld}

pop afkomst:
25% wildkleur split voor bont witmasker
25% witmasker split voor bont
25% bont split voor witmasker
25% bont witmasker

Alle eventuele splitten van Saffier die je niet kent, kunnen dus nog voor verrasingen zorgen.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie