18 april 2024, 11:37:58

Mijn Valkjes

Gestart door Theo_Hoorn, 15 mei 2007, 11:19:07

« vorige - volgende »

Theo_Hoorn

 ::)

Mhmmm Waar te Beginnen..

Ik ben Theo 20 Jr en woon nu nog in Enkhuizen in augustus gaan ik met me Vrouw en Me Zoon terug naar Hoorn..

Ik ben werkzaam bij Infratech. Een Data en Telecominucatie bedrijf en doe vele Beveilegings Projecten.

Hoe is t zo gekomen dat ik vogel gek ben geworden?
zo'n 5 jr geleden kocht ik mn 1ste Gouldamadines.

In de hoop dat ze tam zouden worden
een koppeltje , waar ik vervolgens maanden dag in dag uit mee bezig was..

Toen ik 1maal meer informatie ging verzamelen werd me snel duidelijk dat t voillere vogels zijn en niet vogels voor in een kooitje in de kamer.. Dus ik heb de vogeltjes aan me schoonzus en broer gegeven die een grote kamervoillere hebben.. en waarbij de vogeltjes vaak los mogen

Mn Opa's waren ook vogel gek:p ze kweekte voornamelijk parkietjes en kanaries.

Ik heb ook nog Aga's gehad.. T begon met een baby aga.. Tot ik er op slot met 4 zat.. 1 koppeltje en 2 mannen..,

1 van de aga's was tam.. maar werd al snel minder tam omdat ik weinig tijd had..en omdat hij een koppeltje vormde

Ook die lieve kleine SCHREEUWERTJES heb ik weg gedaan..
Omdat ik tog maar 1 vogel wou.. waar ik al mn aandacht aan kon geven.. , dus 1maal via marktplaats een man te hebben gevonden deed ik ze dus weg..

Al snel ging ik opzoek naar een andere vogel en ja hoor dag erna had ik er een Valkparkietje bij. die ik in een dierenwinkel had gekocht

De man vertelde me dat de vogel niet makkelijk tam te krijgen was omdat er vaak kinderen op de kooi sloegen die in zn winkeltje kwamen..

Maja ik zag t valkje in een donker hoekje staan en t was de laatste en mn vogel gevoelens sloegen op hol dus ik besloot om t valkje mee te nemen.

1maal thuis liet ik de vogel lekker met rust en gaf t de naam GieG..

Tot mijn verbazing merkte ik dat de vogel 1zaam was en genoeg van de aandacht. die ik uhm gaf

na 2 weken kwam de vogel op me vinger zitten.En dat bij een vogel van bijna een jr..

Maar pas naar 3 a 4 mnd kwam de vogel echt bij me zitten op me schouder..

dus 1maal verder besloot ik nog een vogel erbij te kopen , omdat ik wel een koppeltje wou.. ,
maar door onvoldoende kennis kocht ik er een 2de popje bij..
Coko een wildkleur popje

zo'n 3 a 4 weken later kocht ik haar broer Machobij een tuincentrum in de buurt  ;D een mooie bonte forse man.. , en Volgens mij herkende ze elkaar niet eens.. want ze maakte constant ruzie

ik zag Coko echt veranderen.. , in een 1zaam beestje , omdat Macho En GieG al vanaf dag 1 met elkaar kroelde.. en GieG ging gelijk t broedhokje in.. maar die heb ik even weggehaalt.. omdat ik Macho tam wil maken.. wat een beetje lukt.. wat moeilijker dan met GieG en CoKo , coko kwam al de 2de dag bij me zitten Uren as ik wou en stapte op me vinger alles kon ik kroelen enz

maar toen macho kwam keerde ze zig helemaal tegen me.. en vloog elke x bij me weg

Dus ook Coko ging weg.. , omdat ik geen 4de vogel wou < naja mocht van me vrouwtje:p

inmiddels heb ik GieG en Macho in een mooie kamervoillere met zo'n dakje

Hoe ga en zorg ik voor mn vogels?

Ik bied ze dus een ruime kooi met speeltjes.. bruggetjes trappetje , een grote spiegel ( in de hoop dat macho concurentie ziet en me een fluitconcert geeft want GieG is uhm goed de baas , alleen als ik uhm apart plaatst fluit hij hele liederen hij verblijft dan in een kooi die aan de muur hangt en hoger dan de voillere is maar nu is die dus samen met haar in de kamervoillere )

ik bied mn vogels altijd grit aan 24/7
eivoer 24/7
sepia 24/7
en kalk 24/7
ik heb heel veel verschillende soorten zaden
ik koop altijd premium voer bij een supermarkt. omdat er op staat + vitamines
Ook koop ik eens in de tijd bij t tuincentrum krachtvoer en allerlei zaden in aparte zaken , en meng ze vervolgens tot een heerlijke maaltijd voor ze

ik geef mn vogels als ze bij me zitten wat trostgierst uit me hand om ze wat te slijmen alleen macho is nog niet echt van de partij om gezellig mee te eten hij krijst alleen wat in me nek , ik heb t gevoel dat hij nog even moet wennen..

GieG eet net zollang tot ik er geef , maar ik geef er nooit teveel van

Als ik ze douche geef ik ze ook altijd Trostgierst , ik zet ze op me vinger en hou ze vervolgens onder de straal en vervolgens zet ik ze op de POT:P op een bord met trostgierst na t douche
zodat ze lekker kunnen eten as een soort beloning

Eens in de zoveel tijd hang ik ook knaagstokken op met honing of wat er ook leuk uit ziet.. , wel gevarieerd

Ik wil altijd wel dat ze hun zaadjes opeten ;) omdat ik niet wil dat t lekker bekken worden..

Ik heb een tijdje pallets geprobeerd maar zonder resultaat..
Ik ga volgende week een pak kopen en meng die vervolgens door bak  met voer die ik zelf voor ze heb samengestelt

DE VOLLE HAND

ik pak mn vogels elke dag even met de volle hand en druk ze dicht tegen me aan om ze een ai over de bol te geven,.. dit doe ik van 1 minuut tot soms wel 20 minuten

in te begin waren de vogels heel gespannen maar nu ontspannen ze zig helemaal

SAVONDS
als ik thuis kom van me werk
dan haal ik ze al me zoontje op bed ligt vaak. 7 uur
uit de kooi en doe de kooi vervolgens dicht.
en zet t vers water plus voer buiten de kooi.

Dit mede omdat we een tijd een kat hadden , en die nu weg is. wil ik de vogels in t huis laten wennen en niet in de kooi

En omdat ik macho buiten de kooi gemakkelijk kan pakken en in de kooi niet , pas as hij supergemakkelijk gepakt kan worden in de kooi laat ik de kooi open

Ik heb nooit de tammaak techniek toegepast.. misschien gedeeltes , onbewust.. , een vogel uit zn kooi laten as die doet wat jij wilt is natuurlijk wel heel leuk.. , maar ik wil dat de vogel doet wat ik wil buiten de kooi.. , en dat zn kooi zn plek is waar die lekker zit en met rust gelaten word

maar meningen verschillen daar over..


Verder zit ik erover na te denken om een handtam parkietje te kopen die mensen niet meer willen voor gewoon leuk erbij.

t scheen een heel bijdehand vogeltje te zijn
maar ik denk daar nog over na..

Verder Gebruik ik voor op de bodem van de kooi , beukesnippers



Binnekort meer..

Sorry dat alles door elkaar staat maar ik ben nou 1maal chaotische:P