Waarom piept het donsje tijdens het voeren?

Gestart door ManjaV, 13 mei 2007, 11:06:30

« vorige - volgende »

ManjaV

Bij deze ben ik benieuwd waarom het donsje piept als het gevoerd wordt. Je hoort dit geluid ook (alleen harder ;D) als het popje door het mannetje wordt gevoerd.
Welke functie heeft dit geluid? Ben zomaar benieuwd ;)

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ziralioness

Volgens mij is dat gepiep wat je hoort het geluid dat de jongen maken om om voedsel te bedelen. :) Als ze dan daadwerkelijk het voer krijgen, hoor je een snel tjiep-tjiep-tjiep-tjiep-tjiep geluid! Ik vind het altijd schattig!  ;D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ManjaV

Ja, het is ook dat tjiep-geluid wat ik eigenlijk bedoel ;D het is inderdaad zo lief!  :-* Ik ben benieuwd waarom ze dit geluid maken.
Een soort van tevredenheid dat ze het eten binnenkrijgen?

Groetjes,
Manja

Sanna

Of een protest tegen het geweld waarmee het voer naar binnen wordt gedouwd ;D ;D ;D.

*Yvon

13 mei 2007, 21:34:21 #4 Last Edit: 13 mei 2007, 23:31:56 by Yvon en Rene
Hoi hoi

Citaat van: Sanna op 13 mei 2007, 20:42:05
Of een protest tegen het geweld waarmee het voer naar binnen wordt gedouwd ;D ;D ;D.

Of het is pure genot: ;)
meer !! meer !! meer !!  ;D ;D
Maar het is idd heeeeel liefffff om die voeder geluidjes te horen. ;) ;D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

carco

Het voer wordt niet naar binnen geduwd hoor: dit trekken ze uit de ouders hun snavel. Dus ik denk eerder dat het dat geluid is: werken om aan het eten te komen ;D

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

•=Bonnie=•

Het geluid is inderdaad heel lief om te horen, zeker na dat vreselijk irritante bedelgeluid ;)

De geluiden dienen als voeder-aansporing voor de ouders, het bedelen is het verzoek, het sjiep tjiep is het "dank je wel". De geluiden triggeren de ouders om te voeren, en, om dit te blijven doen.

Ik voer nu twee kraaien, een roek en een zwarte kraai. Hun geschreeuw gaat door merg en been, het geluid dat ze maken als je gehoor geeft aan hun hongerschreeuw is onweerstaanbaar en maakt dat je er meer in wilt stopppen :)

ManjaV

Hoi Bonnie,

Dit lijkt mij inderdaad de juiste uitleg, bedankt!
Nu is mijn donsje (gelukkig ;D) nog te klein om het irritante bedelgeluid te maken, maar het tsjiep tsjiep hoor je heel goed en het is echt heel lief om te horen.
Wat apart dat de roek en de zwarte kraai ook een krijsend geluid van te voren maken en dat ze bij het binnenkrijgen van het eten een heel lief geluid maken. (En het is leuk dat dit ook het beoogde effect op mensen heeft ;) )
Misschien is dit bij alle vogels zo? :D
Het is wel erg leuk om te weten waar ze de bepaalde geluiden voor gebruiken. Nog even en ik kan gaan 'genieten' van het bedelgeluid. ;D Nu is het nog zachtjes gepiep. ;)
Het aparte eraan is ook weer dat Dreamy hetzelfde geluid maakt (dus het tsjiep tsjiep, alleen tien x zo hard) als Mikki haar voert.

Hey Carcoline,

Het is erg grappig om te zien hoe ze het voer binnenkrijgen. Af en toe kijk ik eens. Ook Mikki probeert af en toe wat voer te pakken dat eigenlijk voor het donsje bestemd is. ;D

Hoi Yvon en Sanna,

Dus meer een geluidje van genot. Een soort dank-je-wel. :D

Groetjes,
Manja