4 mei 2025, 14:31:37

Papegaaien vals?

Gestart door Inge88, 13 mei 2007, 12:04:44

« vorige - volgende »

Inge88

Ik lees en hoor weleens van mensen dat een papegaai vals geworden is volgens hun, omdat ze eerder heel lief waren en nu erg gemeen, agressief reageren.

Kunnen papegaaien vals worden/zijn?

Ik denk zelf van niet. Wanneer een papegaai agressief reageert zal hij dit doen, omdat hij zich bedreigd voelt. Er is in het verleden iets gebeurd waarbij hij zich bedreigd voelde. Een papegaai onthoudt dat en de volgende keer als die persoon/ding of wat dan ook in de buurt komt of iets probeert dan reageert hij daar dus agressief op. Het is dus niet gedrag dat hij doet omdat die dat zogenaamd leuk zou vinden. Ik denk dat het geen vals gedrag kan worden genoemd. Mensen kunnen vals zijn. Die kunnen met voorbedachte rade agressief reageren.

Franny

papegaaien kunnen volgens mij niet vals geboren worden wel vals gemaakt worden maar dit is met alle dieren. vaak is het ontwettendheid van het baasje je moet je papegaai nooit mer 2  ogen aankijken want dan ziet ie jou als roofdier dus als je wil benaderderen dit zo doen dat ie maar  oog van je ziet, dus nooit op je hoofd nemen en de papegaai lager plaatsen dan jou niet hoger dan borsthoogte.

groetjes Franny

imv

Helaas heb ik mijn edelpapegaai weg moeten doen.
Ik heb vanaf begin af aan (ik kreeg hem toen hij 10 weken was) problemen gehad dat hij vanuit het niet de aanval inging.
Dagen niets aan de hand.. en dan ineens.. knats!
Het heeft mij een stuk uit mijn oor gekost en diverse lidtekens op mijn handen. Hij was net een pittbull. Als hij beet (en dat was echt niet zo heeel vaak) dan beet hij door en liet niet los.
Ik heb na een jaar worstelen en zelfs 4 uur heen en weer rijden naar Hooijmeijer onze edel naar de kweker teruggebracht. Ook zij had zoiets van: dit ligt echt aan jou,.. maarrehh.. na 1 dag bij haar in de huiskamer moest ze toegeven dat hij echt niet te vertrouwen is, en werd hij overgeplaatst naar de kweek.

Kijk! En dáár heb ik dan wel problemen mee. Mijn edel krijgt nu een popje en er gaat mee worden gekweekt, terwijl er waarschijnlijk een "kronkel" in zijn koppie zit.

Een papegaai die de eerste jaren vreselijk lief is en ineens "vals" wordt is waarschijnlijk broeds of aan het puberen. De reactie van het baasje hierop is van levensbelang voor de verdere relatie met je gaai.

Hoezo deze vraag eigenlijk?

groetjes,
Irene