18 april 2024, 03:00:41

Nieuwe mutatie of bijzonder foutje?

Gestart door •=Bonnie=•, 11 mei 2007, 15:06:37

« vorige - volgende »

Rob S

Heel apart, heel bijzonder en heel interessant ;D!

Ik ben benieuwd wat de oorzaak is, de uitleg van Romy klinkt wel heel overtuigend.

Groetjes

Franny

hoi

kan het niet zijn dat  het veertje ingegroeid is van een andere valk lol ik heb ook weleens een haar in mijn voet gehad van de hond of kan dat niet met veren niet te boos reageren ben blond haha

groetjes Fran

•=Bonnie=•

Hey Franny,

Geen idee of dat kan met veertjes, maar in dit geval is dat erg onwaarschijnlijk omdat het patroon van het veertje ook niet normaal is.

Ik heb momenteel contact met MUTAVI over het voorval, ben benieuwd wat hun bevindingen zijn :)

wim roskam

beste tjerk en bonny , tjerk bij die rode ogen had ik niet stilgestaan , goede vraag van jou , geen idee hoe dit mogelijk is ????  , bonnie ik denk dat mutavie jou verder kan helpen , en ik denk dat wij er ook wijzer van worden , ik lees altijd het stukje van mutavie in de euro - parrot zeer interesant , groeten wim roskam .

Ludo

Romy, je neemt me de woorden uit de mond ;-)
Ik bedoelde net hetzelfde, maar jij hebt het veel mooier verwoord.

Franny, het idee dat er cellen van een andere valkparkiet in deze vogel zouden zitten is overigens ook niet zo gek, het komt voor in de natuur dat je een mengvorm hebt van twee embryo's er zijn bijvoorbeeld grasparkieten bekend die aan die links blauw zijn en rechts groen (en helemaal niet bont)

Zo kan je zelfs een vogel hebben die aan de ene kant vrouwelijk is en aan de andere kant mannelijk.

Het onderwerp is al eerder besproken op dit forum.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,21787.msg325105.html#msg325105

Maar bij de de vogel van Bonnie zou dit dan wel heel "lokaal" zijn.

CitaatEen echte albino heeft geen geboortevlekken als je tenminste bedoeld wat wij hier moedervlek noemen, een moedervlek is een verklontering van pigment hetgeen juist bij de albino ontbreekt


Bij een "echte" albino klopt dit inderdaad Bonnie.

Een donkere moedervlek of pigmentvlek kan in dit geval wel degelijk, aangezien bij de valkparkiet een "albino" een verkeerde benaming is en het eigenlijk over een lutino-witmasker gaat en het zelfs zo is dat een volwassen "albino" man dikwijl bruinig gaat kleuren, betekent dit dat de bruine kleurstof wel degelijk (verdund) aanwezig is (wat bij een echte albino niet het geval is)

Wat mij echter het meeste interesseerd is die zoming, dat is voor zover ik weet iets totaal nieuws.

De vraag is nu inderdaad of deze afwijking via de gameten komt, dan is ze erfelijk of dat het een lokale afwijking is en is het niet erfelijk.

De enige manier om dit te weten is verder te kweken met deze vogel.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Reactie van MUTAVI:

"De enige verklaring voor dit soort zeldzame verschijnselen is een z.g.
somatische mutatie waarbij in dit geval een stukje van een van de
X-chromosomen verloren is gegaan want de opaline factor is in deze
veerfollikel actief en de ino factor is niet actief. Plaatselijk is dus bij
de celdeling waarbij deze veerfollikel ontstond iets mis gegaan waardoor
mogelijk een stukje chromosoom waar de ino factor op ligt verloren is
gegaan. Dit heeft verder geen invloed op het individu want de fout blijft
beperkt tot de pigmentcellen in deze veerfollikel.
Het verschijnsel verraad wel dat deze vogel in ieder geval een opaline is.

Inderdaad is het tekeningspatroon wat afwijkend en dat is moeilijk te
verklaren. Kan te maken hebben dat deze vogel mogelijk tevens recessief bont is.
Dit soort afwijkingen zijn niet erfelijk, somatische mutaties zijn nooit
erfelijk, alleen mutaties in de geslachtscellen zijn erfelijk.
Je mag de uitleg quoten. Ik zou verder kweken met die vogel om te zien wat er gebeurd."

moonwitch (diana)

Hoi Bonnie

Dat je een bijzonder valkje hebt is nu wel zeker.
Je gaat het toch wel zelf houden he en er mee kweken.
Ik zou het in ieder geval wel doen.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

•=Bonnie=•

Hai Diana,

Nou ze past eigenlijk niet direct in mijn plannen, dus ik was eigenlijk niet van plan haar te houden. Waarschijnlijk is ze dus bont en ook nog opaline. Opaline-lutino witmasker bont dus.

Je zou met haar moeten kweken en dan het jaar erop een zoon tegen moeder moeten zetten om te zien of je op het patroon in die veer kan dubbelen. Maar ik heb mijn kweekplannetjes eigenlijk al wel klaar dus ik denk niet dat ze hier blijft.

*Esther*

Citaat van: Bonnie op 14 mei 2007, 09:14:50
Hai Diana,

Nou ze past eigenlijk niet direct in mijn plannen, dus ik was eigenlijk niet van plan haar te houden. Waarschijnlijk is ze dus bont en ook nog opaline. Opaline-lutino witmasker bont dus.

Je zou met haar moeten kweken en dan het jaar erop een zoon tegen moeder moeten zetten om te zien of je op het patroon in die veer kan dubbelen. Maar ik heb mijn kweekplannetjes eigenlijk al wel klaar dus ik denk niet dat ze hier blijft.

Misschien wil iemand anders met haar verder kweken?
't Zou zonde zijn om dit te laten schieten?
gr Esther

Rianne

Zo jammer dat ik geen plek heb :-\
Anders een kamervoliere in huis?

•=Bonnie=•

Citaat van: Rianne op 14 mei 2007, 11:19:35
Zo jammer dat ik geen plek heb :-\
Anders een kamervoliere in huis?


LOL nee, dan bouw ik liever een extra vlucht buiten. Daar is plaats genoeg voor, maar ik wil gewoon niet zoveel koppels :)

remco1976

hoi bonnie,


ik wil die vogel wel van je overnemen,als je hem teminste missen wil.je kan mij een priveberichtje sturen.

gr.remco

•=Bonnie=•

15 mei 2007, 08:08:00 #27 Last Edit: 15 mei 2007, 08:09:43 by Bonnie
Hoi Remco,

Voorlopig blijft ze hier, misschien dat ze nog weg mag als ik aan het einde van het seizoen exact weet wat er van mijn reserveringen geboren is en wie met wie een vlucht zal gaan delen.

Er is al twee keer een bod gedaan dus er is meer belangstelling voor.