19 april 2024, 17:49:00

Nieuwe mutatie of bijzonder foutje?

Gestart door •=Bonnie=•, 11 mei 2007, 15:06:37

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

11 mei 2007, 15:06:37 Last Edit: 11 mei 2007, 21:47:22 by Bonnie
Kijk hier nu  ::)






Een albino popje met een enkele geparelde veer.

Ouders zijn 100% zeker en zijn:

albino man split bont x cinnamon bonte witmasker pop
De man is niet opaline en ook niet split hiervoor.  ::)

•=Bonnie=•

Nog even een foto van een paar weken terug zodat je kan zien dat het echt een albino is.


•=Bonnie=•





Zo daar is ze nog eens, expres overbelicht en ook een foto waarbij ik met een zaklamp in haar oog schijn. Nu zie je toch duidelijk dat het een albino is. :)

Jammer genoeg wordt ze heel lichtjes geplukt, haar kop lijkt zo behoorlijk kaal maar er zijn duidelijk pennen uitgetrokken.

wim roskam

bonnie ik denk dat dit valkje , de kenmerken van getekend witmasker heeft ,  oftewel primrose witmasker , groeten wim roskam .

Tjerk

Wim, wat verklaard volgens jou die heel rode ogen dan??

Wel apart BTW

Groeten Tjerk

•=Bonnie=•

Ze heeft echt rode ogen, en volgens de verwachting krijg ik van dit koppel 50% lutino witmasker popjes split bont
50% lutino bont witmasker popjes
50% witmasker mannen split cinnamon, lutino en bont
50% bont witmasker mannen split cinnamon en lutino.

Het zou dus een bonte albino kunnen zijn maar... kenmerkend voor lutino witmaskers is het ontbreken van pigment.

Als het een super zwaar bonte zou zijn, bijna witte zwartoog dus, zou je geen rode oogjes hebben. Dus...

Vreemde vogel :)

Tjerk


•=Bonnie=•

Wat denken jullie, zou ik er vanuit kunnen gaan dat ze helemaal opaline is, omdat dit ene veertje opaline is?

Lijkt me eigenlijk wel logisch toch?

Opaline (bont?) lutino witmasker... maar nu nog een verklaring voor die veer  ;D

Romy

Hoi

Ik ken niet zo heel veel over de specifieke erfelijkheid van valkjes zelf, maar volg wel colleges erfelijkheid op de unief. Het eerste waar ik aan dacht is dat er tijdens de celdeling van enkele celletjes, iets verkeerd gegaan is (spontane mutatie in het nucleotidereeks, of een verkeerde omzetting van DNA naar RNA of van RNA naar het uitvoerende eiwitcomplex). Met als gevolg dat er dus een gepareld veertje is uitgegroeid. Ik ben héél erg benieuwd of ze dit veertje na de rui opnieuw zal krijgen. Gaat het echt om 1 veertje of is het een groepje van veertjes?

Groetjes
Romy

•=Bonnie=•

Hey Romy :)

Kijk dat zijn mooie verklaringen! Het is maar 1 veertje. Ik kan het er wel uittrekken om te zien of het terug komt, het is zo'n piepklein veertje en veel meer last dan van stel veren voor DNA onderzoek trekken gaat ze er niet van hebben.

Ludo

Misschien zoiets als een geboortevlek ?
Verder kan je ook mutaties hebben in de gewone cellen, dus niet in de geslachtscellen. (kanker is ook zo'n voorbeeld)
Dat is dan jammer genoeg niet erfelijk.

Verder meen ik ook te kunnen zien dat de pluim niet "opaline" (gepareld is) maar dat er horizontale banden zijn, dat komt bij mijn weten nog niet voor bij valkparkieten, bij kippen noemen ze dat dubbelgezoomd.

Misschien wel leuk om verder te kweken met dit vogeltje en te kijken of je er nog meer dergelijke pluimen uit kan halen !

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op 12 mei 2007, 12:09:41
Misschien zoiets als een geboortevlek ?
Verder kan je ook mutaties hebben in de gewone cellen, dus niet in de geslachtscellen. (kanker is ook zo'n voorbeeld)
Dat is dan jammer genoeg niet erfelijk.


Een echte albino heeft geen geboortevlekken als je tenminste bedoeld wat wij hier moedervlek noemen, een moedervlek is een verklontering van pigment hetgeen juist bij de albino ontbreekt.

Kanker kan overigens wel degelijk erfelijk zijn  :'(

De pluim is inderdaad gestreept zoals bij een hoender dat was me al opgevallen, ik zal hem zo eens vergelijken met de opaline veertjes van haar stiefnestgenootjes.

•=Bonnie=•

12 mei 2007, 12:42:01 #12 Last Edit: 12 mei 2007, 12:45:44 by Bonnie


Hier een opaline witmasker, geen familie. Het patroon wijkt wel wat af van die veer die uit de albino komt groeien

Romy

Hoi Bonnie

Het veertje laat mij niet los  ;D

Ik denk dat we er sowieso vanuit kunnen gaan dat dit valkje een albino is? Dan is het veertje iets wat zeker niet klopt in het plaatje, dus denk ik het volgende :

Als het inderdaad een mutatie van een lichaamscel is, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet overdraagbaar naar het nageslacht, aangezien enkel mutaties in de gameten (geslachtscellen) doorgegeven worden.
Toch is de kans niet onbestaande dat dit overgeërfd wordt, maar wel héél klein (bijna nul denk ik).
Mocht er een mutatie in de gameten zelf zijn ontstaan, dan zou het niet bij dit ene veertje gebleven zijn.

Kanker heeft 2 oorzaken. De ene is inderdaad erfelijk en dan gaat het over een foute nucleotideopeenvolging of omzetting naar eiwit, waardoor er dus foute informatie gegeven wordt aan het lichaam en er dus 'wildgroei' van cellen ontstaat, wat beter gekend is als een tumor. (dit is heel simpel uitgelegd, aangezien kanker meestal een multifactoriële oorzaak heeft)
Er kan echter ook een spontane mutatie in een lichaamscel optreden, waardoor deze cel explosief gaat groeien en er dus een tumor ontstaat, dus dit is dan weer niet erfelijk.

Maar om nu terug te komen op het speciale veertje  :) Waarschijnlijk is dit een mutatie in een lichaamscel, wat hoogstwaarschijnlijk niet overerfbaar is.

Uiteraard is dit slechts mijn bescheiden mening en kan ik er ook regelrecht naast zitten. Het menselijk (en dierlijk!) lichaam is zo complex dat men nog lang niet alles weet.

Groetjes
Romy

•=Bonnie=•

Hey Romy,

Bedankt voor je uitleg :) Jouw verklaring voor de veer komt heel logisch op mij over en ook mij lijkt de kans erg klein dat het erfelijk zou zijn aangezien het inderdaad maar een enkele veer betreft.

Het patroon van de veer zelf is echter ook vreemd voor een valkje, het zou wel geinig zijn als dat erfelijk zou zijn maar kan eveneens een gevolg van de gemuteerde cel zijn natuurlijk.