27 april 2024, 10:33:43

Wel of niet toestaan te kweken?

Gestart door ziralioness, 13 mei 2007, 13:29:03

« vorige - volgende »

ziralioness

13 mei 2007, 13:29:03 Last Edit: 13 mei 2007, 13:40:35 by ziralioness
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein dillema.  :-\

Nina en Wuppie (wildkleur man X lutino pop) hebben een paar nesten gehad, waarvan ze twee volledig groot hebben gebracht. Alle jongen uit de nesten waren altijd gezond, op één na... deze had een spreidpootje!
Ik heb haar met pap in leven weten te houden en geprobeerd het spreidpootje te corrigeren. Helaas is dit laatste nooit gelukt. Ze is nu gewoon een vrolijk volwassen valkje die redelijk kan vliegen, en één rare poot heeft. Ze heet Minki.

Maar nu.

Sinds twee van onze popjes zijn overleden, zit onze bonte man Breezer zonder pop.
Omdat hij in de buitenvoliere mijn koppeltje ging lastigvallen (paarde met de pop, tot enorme woede van haar mannetje) moest ik hem binnen halen en bij Minki plaatsen.

Ik ben al maanden druk op zoek naar een nieuwe pop voor Breezer, maar heb helaas nog geen succes gehad. Breezer is bont split voor witmasker dus ik hoopte op een witmaskerbonte pop... helaas... nog geen mazzel.  :-\

Nu is Minki dit jaar voor het eerst broeds geworden! De eerste keer reageerde Breezer niet... maar zojuist is het dus tóch tot een paring gekomen!  :o Typisch Breezer, die had hiervoor ook al 2 poppen, hij paart met alles... Maar ik had niet verwacht dat dat zou lukken; ik dacht dat Minki met één pootje nooit genoeg grip zou hebben om zich te laten dekken...

Maar dus toch; een succesvolle paring.





Nu is mijn vraag... wat zouden jullie doen?  :-\ Als er eieren van komen, moet ik ze dan toestaan te broeden, of kan ik ze beter vervangen door nepeieren? Is het wel verstandig een spreidpoot-moeder jongen te laten krijgen? Of het erfelijk is durf ik niet te zeggen, de andere jongen van Nina & Wuppie waren altijd gezond... En kan ze wel jongen verzorgen met zo'n poot? Er hangt nu geen broedblok, moet ik er anders ook maar gewoon geen ophangen...? Of zouden ze dan bezig blijven?  :-\

Ik weet even niet wat het verstandigste is. Ik wilde haar gewoon nooit een man geven, omdat ik vond dat je met een ''niet volledig normale'' vogel beter niet kan kweken, maar nu kruipt het bloed dus waar het niet gaan kan...  :P

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Maar even een zetje omhoog....

Ik zit erover te denken het ze gewoon te laten proberen en dan maar te kijken wat er gebeurd, aangezien ik zéér sterk vermoed dat Minki's spreidpootje geen erfelijke factor heeft. Daarbij kan een nestje van Minki mij ook gelijk wat meer vertellen over de genen van de grootouders (mijn koppel Nina en Wuppie)...

Maar opnieuw; ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden..

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Sanna

Ik dacht altijd dat een spreidpootje veroorzaakt werd doordat de ouders te zwaar op het jong hadden gezeten. Het lijkt mij niet erfelijk. En als Minki genoeg grip had voor een paring, zie ik niet in waarom ze niet succesvol jongen groot kan brengen ;).

Ik weet niet of er iemand een andere mening is toegedaan?

Groetjes, Sanna

ziralioness

Bedankt Sanna! :D
Een bevrienden kweker vertelde me trouwens laatst dat spreidpootjes zelden door erfelijkheid veroorzaakt worden, en veel vaker door vitaminegebrek. Ze krijgen hier echter eivoer en gewoon voer, wat kan ik nog meer erbij geven? Sepia word niet naar omgekeken... wat is nog meer een goede bron van kalk? Geeft eivoer ook extra kalk?

Alle meningen blijven zeer welkom! :D


Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Hoi,

dat wou ik net neerzetten, dat spreidpootjes niet erfelijk worden doorgegeven. Ik zou het gewoon proberen, voor broeden en voeren hoeft je pop geen goede pootjes te hebben ;)

ziralioness

He wat heerlijk om allemaal te horen...! Ik dacht nog dat ik misschien ooit Nina en Wuppie uit de kweek moest halen, vanwege het ''spreidpootprobleem''... en vond dat al zo vreemd, omdat alle andere jonkies prima gezond waren..! Nu valt dat toch weer allemaal 100% mee, wat een heerlijk gevoel!  :D

Weet iemand toevallig wat spreidpoten waarschijnlijk veroorzaakt? Ik hoop het in de toekomst toch te kunnen voorkomen, en ik vraag me af of ik misschien nog iets niet helemaal goed doe...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Ik dacht dat dat te maken heeft met een kalk/vitamine gebrek.

ManjaV

Hoihoi...

Ik kan je in ieder geval vertellen, dat een misvormd pootje geen enkele belemmering hoeft te betekenen voor het opvoeden en voeden van de kleintjes.
Er komt namelijk altijd een koppeltje duiven bij mij. Het popje daarvan heeft een misvormd pootje (waarschijnlijk doordat er een stuk touw omheen is komen te zitten, ik kan t niet goed zien). Maar het is al bijna een jaar zo en ze hebben momenteel twee kleintjes, die ze grootgebracht hebben. Die kleintjes komen tegenwoordig altijd mee. :D
Het popje zit altijd op 1 pootje omdat ze niet op het pootje kan staan, maar ze lijkt er verder geen last van te hebben, zeker niet wat het grootbrengen van de jongen betreft.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ziralioness

Bedankt weer voor alle tips en ervaringen! :D

Ze hebben hier eivoer (voor parkieten van Cede, helaas hebben ze nooit voor grote parkieten), sepia en piksteen (calciumblok met jodium en mineralen). Verder krijgen ze grof zaadmengsel voor grote parkieten, plus hierdoor gemengd nog toegevoegd zaadmengsel met extra soorten zaden en gedroogde vruchten, die zeer geschikt is voor valkparkieten.

De valkparkieten buiten eten verder ook van het gras en de paardenbloembladeren (ik begreep dat beide geen kwaad kunnen). Binnen krijgen ze af en toe vogelmuur of wat groenten.

Wie kan hier nog aan toevoegen voor een complete voeding? Ik heb nog een bakje grit staan, hoeveel en hoe kan ik dit het beste geven?

PSje - Ik weet niet of er meer mensen zijn die het kennen... ik had een tijd terug eivoer van Orlux, met insecten en vruchten erin. Ik vond dit geweldig spul maar helaas is onze dierenwinkel ermee opgehouden, en is het verder nergens in mijn buurt verkrijgbaar. Hebben deze toevoegingen veel waarde voor valkjes? Of is ''normaal'' eivoer ook voldoende?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Marije

Volgens mij is gewoon eivoer voldoende voor valkparkieten en kunnen ze hier alles uit halen :)
Ik dacht dat er ook kalk als een soort supplement bestond, wat je dan als poeder door het water ofzo kunt doen. Ik las in iemands dagboekje dat ze dat van dr. Feld had gekregen, misschien is dat een idee, als extra voorzorg tegen spreidpootjes?
Met grit en maagkiezel hoef je er alleen voor te zorgen dat je valkjes het altijd tot hun beschikking hebben.
Volgens mij komen je valkjes niks te kort hoor, en gaat het helemaal goed komen met het nestje van Minki... ;)
Groetjes,
Marije

ziralioness


Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Marije

Citaat van: danoontje op 13 mei 2007, 08:58:58
;) hallo allemaal
ik ben in asten in een hotel
toch maar even een internet kaartje gekocht.
ik heb de uitslag van feld.

kalkgebrek!!
nou heb ik nooit geweten dat er spul was wat je in het water kon doen daarvoore.
zeker in de broedperiode.

dat heb ik nu dus al thuis,en mijn man doet dat erin nu.
ik heb geen virus infectie enz.

het is enkel kalkgebrek,want door kalkgebrek minder weestand,broze botjes..enz en snel ziek.dus helemaal de jonkies.

ik ben wel blij dat het geen virus is.
maar ik vind het heel erg dit.
want ik geef ze echt vanalles.
groenvoer,fruit,prestige calssic voer,eivoer van de cede
trostgierst bruin brood vezelrijk enz enz.

ik hoop dat het nu beter gaat.
groetjesss anita ;)

ps vanavond ben ik weer thuis




Hier had ik het gevonden, in het verhalenboekje van Anita (Danoontje)  ;)

ziralioness

Hee super dank je!

Ik moet nodig even zoeken wat dat spul is wat in het water kan, en waar ik dat kan krijgen... dan doe ik dat er gewoon bij!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

margreet

hallo,

Bruinbrood, niet al te vers, dat kan verstoppingen geven.
Hier zijn ze er allemaal gek op.
En veel succes. Ze hebben een mooie voliere

groetjes Margreet

ziralioness

Heel hartelijk bedankt, voor zowel de tip als het compliment!  :D Ik ben zo benieuwd hoe het zal gaan met de twee. :D Ik moet alleen eerst een extra broedblok halen; de twee die ik heb zijn allebei in gebruik...  ;D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...