28 maart 2024, 13:30:51

vlak voor uitkomen ei, zachte eischaal?

Gestart door *Esther*, 10 mei 2007, 09:39:03

« vorige - volgende »

*Esther*

Hoi,

Het is me het volgende nog nooit opgevallen.
Ik heb nu een nestje van 6 eitjes die allemaal bevrucht zijn en een dezer dagen moeten uitkomen.
Nu zijn ze allemaal donker en ze zijn kleine stukjes aangevreten.
1 ei is zover dat ik dacht die lijkt al helemaal rondom een rand te hebben waarop straks het ei in tweeen zal delen.

Maar dat was gister. Nu is dat ei nog steeds niet uitgekomen. Dit ei en uiteindelijk alle eitjes zijn heeeeel erg zacht.
Dit was eerst niet zo!
Ik kan er zo kleine deukjes in duwen.

Is dit normaal zo vlak voor een ei uitkomt?
Moet ik dit eerste ei gaan helpen?
Of toch maar gewoon laten liggen.

Niet dat ik nu veel keus heb want ik moet zo werken, dus misschien bied tijd de oplossing.

Dus eigenlijk wil ik alleen weten of zo'n zachte eischaal normaal is, vlak voor de eitjes uitkomen.

gr Esther

Riny

Hoy Esther
Ik heb het hier nog nooit meegemaakt dat de eischaal zacht werd net voor het uitkomen.
Om gaan te helpen vind ik vaak een groter risico als om niets te doen.
Groetjes Riny

•=Bonnie=•

10 mei 2007, 12:37:37 #2 Last Edit: 10 mei 2007, 12:48:36 by Bonnie
Hoi Esther,

Mogelijk is de luchtvochtigheid in het blok te hoog. Bijvoorbeeld omdat de ouders drijfnat na het baden het blok in gaan of omdat het buiten ineens zo vochtig is en je blok niet kurkdroog aan de buitenkant.

Als de luchvochtigheid te hoog is gedurende de broedperiode kan het ei zijn vocht niet kwijt. Normaal gezien neemt het ei gedurende de kweek in gewicht af. Gebeurd dit niet kan het jong als het ware "verdrinken".

Wat je kan proberen is het blok op een kier zetten, zodat het beter ventileert, of er aan de voorkant gaatjes in boren op de afvul hoogte. (alleen voorkant, je wilt niet dat het gaat tochten). Verder zou ik de badderbakken uit de vlucht halen en als je bodembedekking in het blok klam is deze vervangen door droogmateriaal. (of het hele blok als dat klam is)

Ik heb een keer een jong uit het ei moeten halen omdat het indroogde, het vlies snoerde het jong vast. Omdat ik niet durfde uit angst dat het nog niet af was heb ik alleen het snaveltje vrij gemaakt en het ei onder een warmte lamp gezet. Vervolgens heb ik een druppeltje water op lichaams temperatuur lans het snaveltje het ei in laten druppelen. Hierop werd het vlies zacht maar ook de schaal!

Het jong is trouwens de volgende zelfstandig uit dat eitje gekropen en heeft het toen gered. Na de water druppel heb ik een stukje vloei over het gaatje gedaan en heb het laten liggen met het gat naar beneden. Om de zoveel tijd als het vlies weer in begon te drogen deed ik er weer een druppeltje bij.

Overigens een "probeer dit niet thuis" methode want ik heb geen idee of het iet gewoon botte mazzel was dat het jong het gered heeft. Maar in elk geval werd de schaal acuut zacht (werd later weer normaal toen de druppel verdampt was)

*Esther*

Hoi Riny en Bonnie,

De eitjes lijken nog steeds gewoon bevrucht.

Ik heb besloten het maar zo te laten en niet te helpen.

Alles in het blok is droog en het blok zelf ook.
Het hangt buiten aan de blokhut. Aan een beschutte kant onder een afdak.
Dus wat de vochtigheid betrefd zou alleen de ommezwaai van het weer iets kunnen betekenen?
Waterbadjes heb ik niet in de voliere, of ze moeten aan het gaas gehangen hebben.

Ik wacht het af.

gr Esther

•=Bonnie=•

Wat bedoel je dat ze nog steeds bevrucht zijn, dat er nog elven in zit? Da's mooi :) Helpen doe ik ook niet snel. Maar een zachte schaal is niet goed in elk geval.