28 maart 2024, 23:52:41

1 of 2 vleuges kortwieken?

Gestart door Ilse_Jaimy, 8 mei 2007, 15:14:23

« vorige - volgende »

Ilse_Jaimy

haaaii

moet je 1 of 2 vleugels kortwieken???

graag snel reacktie

groetjes

Ivy

Hoi.

In ieder geval moet een valkje aan beide vleugels gekortwiekt zijn. Ik raad het je aan om het niet zelf te doen als je het nog nooit eerder gedaan of gezien hebt.
Wat is het doel van het kortwieken? Een dierenarts kan een valkje zo kortwieken dat hij nog een beetje kan vliegen, dit is wel vogelvriendelijker en als je het enkel wil gebruiken om je vogel wat tammer te krijgen is het ook beter.
Wil je het vogeltje naar buiten nemen, dan raad ik je kortwieken af, ook gekortwiekte vogels kunnen wegvliegen.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Ilse_Jaimy

haaiiii

nee heb het ook niet zelf gedaan , maar heb het door iemand laten doen die er ervaring mee heeft :)
Jay is paar weken geleden weggevlogen en nu weer terug :P
ze is heel tam dat wel , maar ze mag nu niet zo heel vaak meer los omdat me moeder bang is om de deur open te laten staan... ze begon zich natuurlijk wezeloos te vervelen in haar kooi en die 2 uren die ze er dan per dag uit mogt was niet genoeg ( was normaal de helle dag los )
het was net alsof ze gedachten kon lezen want als ik dacht ik ga je nu in de kooi doen kon ik haar niet krijgen...ze ging op de kasten zitten en vloog de helle tijd heen en weer (tegen raam enzo omhoog) dat heeft haar heel wat veren en een bloedneus gekost . daarom heb ik der voor gekozen om haar te laten kortwieken.
het is trouwens vanmidag al gebeurt.
maar heb haar wel zo laten kortwieken dat ze nog wel wat kan vliegen ( kan nog vanaf de grond op stoel bank etc vliegen )
zodat ze dus nog wel een beetje weg kan komen ...
het was even wennen voor haar , omdat ze eerst natuurlijk overal kon komen :)
ze is nu in iedergeval een stuk makkelijker te krijgen hoef haar niet meer te vangen en stapt zelf weer op :)
nu kan ze dus weer de helle dag los

bedankt voor reactie

groetjes

pipo-skinny

hallo,
ik wil myn twee valkjes heel erg tam krijgen maar wil ze ook wel gewoon laten vliegen en als je ze nou een beetje kortwiekt    kunne ze dan nog vliegen en helpt dat echt by het tam maken of niet?
want ik wil ze heel graag tam hebben
hoop snel reagcie tehebben
miranda

bobbie

14 juli 2007, 21:11:32 #4 Last Edit: 14 juli 2007, 21:13:13 by bobbie
Hallo Pipo-Skinny,

Als ik jou was zou ik even je vraag apart stellen, zelf dus een onderwerp aanmaken. Dit onderwerp hier is door iemand anders aangemaakt en al een aantal keren beantwoord dus ik denk niet dat je snel antwoord krijgt.

Je moet dan gewoon tam maken of zo aanklikken. Dan staat er bovenaan "nieuw bericht" . Als je die aanklikt kan je iets voor je eigen vraag schrijven.


Succes, Nel

pipo-skinny

bedankt maa rik heb al antwoord want ik had al eentje gemaakt by tam maken heb ik er een neer gezet van me valkjes zyn net ziek geweest ofzo 

daar heb ik al me antwoorden net gekregen

maar toch bedankt

miss_sweet_1990

eey
er wordt hier allemaal gezegt 2 vleugels kort wiekken maar als je een beetje sterke vogel heb kan tie met 2 korte vleugels ook goed vliegen.
thuis hebben wij kippen die wij doen kort wieken en bij hun doen wij 1 vleugel omdat als ze dan wille vliegen, vliegen ze alleen maar rondjes en dan komen ze hellemaal niet ver duzz.

et is een tip ik weet niet of je er wat aan heb et is miss een beetje laat (kwa datum) maar ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

;)

Ivy

Hoi.
Het is een slechte tip ;)
Elke goede vogelarts zal je vertellen dat valkjes aan beide vleugels gewiekt moeten zijn. Valkjes zijn geen kippen  ;)
Hoe goed ze nog kunnen vliegen hangt af hoeveel veren ingekort zijn en hoe kort ze geknipt zijn.
Nooit aan 1 kant wieken, je kan je valkjes problemen geven - evenwicht kwijt is er een. Andere is dat ze met 1 vleugel - niet goed kunnen sturen - dit kan ernstige ongelukken veroorzaken.
Niet doen dus.

Mijn Nicky kocht ik vreselijk gekortwiekt - echt alle vleugelveren, zelfs de korte veren helemaal achter, die kon dus geeneens zacht landen. Ik zou mijn vogel nooit zo laten kortwieken, hiermee wil ik alleen aangeven, dat met twee gekortwiekte vleugels ze niet altijd vliegen. Hoe erg dat was is echter bijna een mishandeling te noemen. Ze moest wel twee keer in de rui voor ze normaal kon vliegen.

Ik hoop dat je begrijpt nu waarom er nooit 1 kant gekortwiekt moet worden.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sharon

Hey,
ik lees hier net dat je je valkje het beste aan twee vleugels kan laten kortwieken, maar die van mij is maar aan één vleugel gekortwiekt. Dit is een maand geleden gebeurd, toen ik mijn valkje kocht.
Ze kan nog steeds een beetje vliegen, en zover ik kan zien heeft ze geen evenwichtsproblemen.
Is het echt heel erg dat mijn valkje maar aan één vleugel gekortwiekt is, want nu maak ik me wel een beetje zorgen.
Ik hou echt van mijn valkje, en ik zou het verschrikkelijk vinden mocht ik haar iets ergs hebben aangedaan.
Alvast bedankt!
Sharon
Lees alles over de ondeugdjes Angel, Boyd en Caily:
Hun dagboekje

Lees alles over mijn vorige valkjes in mijn vorige dagboekje:Dagboekje 1


Ivy

Hoi Sharon.
Ik zou haar alsnog aan de tweede vleugel kortwieken. Door het knippen neem je meestal al een stukje zelfvertrouwen mee - ze denken dat ze ergens kunnen komen en dan kan het niet, maar met maar 1 vleugel geknipt is het nog veel moeilijker - omdat ze dan veel moeilijker kunnen sturen.
Dat het nu nog goed gaat is prima, maar ik zou geen risico's nemen dat ze straks haar vleugel gek gebruikt als de veren weer terug zijn enzo...
Groetjes, ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sharon

Hey,
heel erg bedankt voor het antwoord.
Maar nu heb ik nog een vraag.
Kan ik zelf, met bijvoorbeeld de hulp van mijn moeder, de andere vleugel kortwieken?
Ik heb goed gekeken toen ik Gucci kocht en ze werd gekortwiekt, en ik denk wel dat ik het zelf kan doen.
Maar eerlijk gezegd maak ik me wel een beetje zorgen.
Ik heb Gucci nu ongeveer anderhalve maand, en ze is nu al heel tam. Nu ben ik bang dat ze misschien schrik van mij krijgt als ik de andere vleugel ook kortwiek, en dat het weer een tijdje duurt voordat ze me vertrouwt.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Sharon
Lees alles over de ondeugdjes Angel, Boyd en Caily:
Hun dagboekje

Lees alles over mijn vorige valkjes in mijn vorige dagboekje:Dagboekje 1


Ivy

Hoi.
Als je het net zo knipt als die andere vleugel geknipt is (dus de hoeveelheid pennen en de lengte aanhouden) zou het goed moeten gaan.
Misschien zal ze wel een dagje mopperen, maar als ze al zo tam is, zal ze niet lang boos blijven denk ik.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sharon

Hey,
nou, ik heb vanmiddag dus die andere vleugel ook gekortwiekt.
En ik moet zeggen dat Gucci er niet bepaald blij mee was...
Ik heb trosgierst in haar kooi gedaan om haar wat te troosten.
En natuurlijk heb ik ook troostende woordjes tegen haar gezegd. Het leek net alsof ze begreep dat het moest gebeuren, dat het voor haar eigen bestwil was.
Volgens mij valt het met de boosheid nogal mee, want ze stapt nog steeds op mijn vinger en ik kan haar nog steeds op mijn vinger uit de kooi halen, dus ja...
En ze maakt ook van die schattige, lieve geluidjes weer.
Bedankt voor de hulp!
Sharon
Lees alles over de ondeugdjes Angel, Boyd en Caily:
Hun dagboekje

Lees alles over mijn vorige valkjes in mijn vorige dagboekje:Dagboekje 1