8 mei 2025, 01:46:03

Eten

Gestart door mandy23, 14 mei 2007, 18:26:31

« vorige - volgende »

mandy23

Hallo

Wat mag mijn valk van 5 weken strak als die over 2 weken het zelf moet doen te eten hebben.
Hij krijg nu 2x per dag nog pap met een spuitje
maar de fokkers waar ik hem weg heb gehaalt zij dat ik nog 2 weken heb moet voeren maar daarna wat mag die dan hebben en mag hij nu wel wat hebben en water.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen

groetjes mandy

Franny

hoi

ik lees dat je je valkje met spuit eten geef je kan beter over gaan op een tuitlepel vanaf 3 weken. Vanaf volgende week kan je een bakje met wat kleine zaadjes proberen in de kooi te zetten.

groetjes Fran

Ivy

14 mei 2007, 23:08:07 #2 Last Edit: 14 mei 2007, 23:13:31 by Ivy
Hoi.
Als jouw valkje al vijf weken is, moet je eigenlijk nu al voer in zijn kooi hebben staan. Het is niet zo dat op het moment dat je stopt met voeren hij al gelijk weet hoe hij zaadjes moet pellen.
Hang trosgierst in zijn kooi, bied ook zaadjes aan - parkietzaad is wat zachter en daarmee kan hij makkelijker leren pellen. Ook eivoer kan je geven.
Als hij nog op de bodem slaapt, kan je beter ook op de grond bakjes met water en voer neerzetten, dan kan hij makkelijker erbij. Als hij tussen de voedingen bedelt, zet hem dan naast de voerbakje of geef hem trosgierst, zo leert hij dat hij dat ook kan eten.
Lees ook de sticky's bij de handopfok (http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html), daar staat veel informatie erover, ook hoe je de voedingen het beste af kan bouwen. Je kan niet namelijk zomaar stoppen met de voedingen, je moet eerst overgaan naar 1 voeding per dag en kijken of het valkje daar genoeg aan hebt en al genoeg zelf eet. Dit kan je het beste doen met behulp van een goede weegschaal. Het valkje mag niet te veel afvallen en het gewicht moet dagelijks in de gaten worden gehouden.
Succes met jouw valkje.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie