23 april 2024, 11:47:46

Dierenarts?

Gestart door wanda, 4 mei 2007, 14:48:02

« vorige - volgende »

wanda

Hallo Allemaal,

Hier ben ik weer...
Van de week heb ik hier een berichtje geplaatst over een bloedende veerpen, nu had ik vanochtend het idee dat me valk je een stuk stiller was dan normaal! Ik dacht nou ja hij zal wel moe zijn.
Nu kom ik net thuis en heeft hij/zij op 5 minuten tijd al vier keer overgegeven.... kan dit een keer?? is dit normaal???
Ik belde een dierenarts en de assistente vertelde me dat het normaal is en dat het gewoon een manier is om zijn krop te legen.
Ik heb hem/haar nu vanaf januari en dit nog nooit gezien??
Wat denken jullie toch maar naar de dierenarts vandaag????
Groetjes
Wanda en Borstel    :'(

wanda

hij heeft in deze korte tussentijd weer 2x overgegeven... :'(

Sanna

4 mei 2007, 15:04:23 #2 Last Edit: 4 mei 2007, 15:09:17 by Sanna
Hallo Wanda,

Bel meteen even naar dit nummer: 033-2864772
Dit is dr. Feld in Amersfoort. Het zou mooi zijn als je ook in de gelegendheid was naar hem toe te gaan, maar ik weet niet of je bij Amersfoort in de buurt woont.

De dierenarts die jij hebt gebeld heeft duidelijk geen verstand van valkparkieten, want het is niet normaal (grasparkieten bijvoorbeeld geven wel voer op als onderdeel van het paargedrag). Heeft je valkje iets vreemds ofzo gegeten? Heeft hij misschien ergens aan geknaagd? Het klinkt alsof hij ergens misselijk van is. Vertel aan de dierenarts ook even dat je hem stiller dan normaal vond vanmorgen. Een ook over die bloedpennen kun je nog even aan hem vragen. Laat je niet afschepen door de assistente ofzo hè? Zeg erbij dat het spoed is!

Succes.

Groetjes, Sanna

wanda

Hallo Sanna,

Ben bij een dierenwinkel geweest en die zeggen dat het een soort van paargedrag is dat ze normaal zo de jonkies voeden, en hij nu voor mij wil zorgen.
Die bloedpennen hoor dus gewoon bij de rui en zijn nieuwe veren..  ;D
Hij zij verder dat het een erg gezond druk lief valk je is en ik me nergens zorgen over hoef te maken.
Hij is nu ook weer erg actief en aan het proberen een balpen in stukken te bijten..  :)
Ben ik me even opgelucht zeg.....
Mocht er van het weekend verandering in komen ga ik dat nr even bellen.
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie.

Groetjes
Wanda

Lin

dus je bent niet naar een dierenarts gegaan? Het kan best dat een valkje overgeeft omdat hij jou als partner is. Maar zoveel is niet normaal lijkt mij. doet ie het ook als je er niet bij zit?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

wanda

Nee heb de dierenarts afgebeld.
Dat is de reden dat ze dat denken..
Ik was er niet er was niks aan de hand, ik kom binnen en hij deed het wel...
Nu is er niets meer aan de hand en is ie gewoon aan het knuffelen..
:)
Misschien dat het toch kan wat die man zegt, hij zij ook dat als hij ziek is dat het dan zuur moet ruiken en dat doet het ook niet..
Ben in ieder geval opgelucht.

Sanna

Citaat van: wanda op  4 mei 2007, 16:11:10
Misschien dat het toch kan wat die man zegt, hij zij ook dat als hij ziek is dat het dan zuur moet ruiken en dat doet het ook niet..
Ben in ieder geval opgelucht.


Hoi Wanda,

Dit is alleen in het geval van kropverzuring.

Het enige wat ik kan bedenken (want paargedrag is het echt niet) waarom hij zo misselijk was en zo snel weer is opgeknapt - en ook dat hij 's ochtends lusteloos was - is dat je valkje iets heeft gegeten wat niet lekker gevallen is. Ik denk dat je even goed moet rondkijken waar je valkje allemaal bij kan of alles wel veilig is waar hij aan kan knagen. En heb je hem misschien soms verse takken ofzo gegeven om aan te knagen? Want takken die net afgeknipt zijn kunnen heel veel sappen bevatten en daar worden ze ook strontmisselijk van ;).

Het is in ieder geval geen natuurlijk gedrag en je moet hem zeker in de gaten houden of hij dit niet vaker gaat doen. Mijn advies blijft toch om eens vrijblijvend een dierenarts te bellen (dr. Feld geeft gratis telefonisch consult mocht dat de reden zijn om niet een dierenarts te bellen). Jij hebt nu raad in een dierenwinkel gevraagd, maar dierenwinkels hebben nu eenmaal niet zoveel verstand van vogels. Jij hebt van hun nu al twee keer te horen gekregen dat het paar/voer-gedrag is, maar kijk nu eens naar dit filmpje; dit is voergedrag:

http://www.youtube.com/watch?v=wr_k_p7GTyg

De enige vogeltjes waar ik ervaring mee heb dat die voer opgeven zijn grasparkieten. Dit is omdat bij grasparkieten de pop blijft broeden en zij dus door de man op het nest gevoerd moet worden. Valkparkieten wisselen af met broeden en kunnen dus allebei zelf eten. Ik heb valkparkieten nog nooit voer op zien geven aan 'hun' mensen. Mijn grasparkieten deden dit wel bij mij.

Ik wil je niet bangmaken, maar dierenwinkels zijn nu eenmaal in de meeste gevallen slechte raadgevers. Ook wij op dit forum zijn geen dierenartsen. Wij kunnen alleen uit ervaring spreken. Echt medisch advies krijg je bij een dierenarts.

Houd je valkje in ieder geval goed in de gaten, en mocht hij weer dit gedrag gaan vertonen kun je beter echt medisch advies vragen.

Ik ben in ieder geval blij voor je dat hij zich nu weer normaal gedraagt.

Groetjes, Sanna

wanda

Hallo Sanna,
Ik ga toch maar even een da bellen, hij zit ook met zijn veren heel bol,denk dat hij vanacht weer heeft overgegeven? Ik heb het zelf niet meer gezien na gistermiddag.
De kosten maken me niks uit, alles voor mee beestje..  :)
Het kan geen kwaad om even te bellen. Maar is die da ook in het weekend te bereiken?
Ik heb dat filmpje bekeken zo doet borstel nu precies hetzelfde...
Ook zo met zijn kop schudden en eten geven..
Heb hem verder ook niets gegeven en hij kan nergens bij behalve zijn voer, pelpinda's en trosgierst....
Volgens mij heeft hij gister wel een heel groot stuk gegeten van zo een sepia blok die was ineens een stuk kleiner toen ik thuis kwam..
Het is zo lastig dat ze niet gewoon kunnen praten he?! ???
Bel straks de da  even en als hij niet in het weekend te bereiken is maandag. Ik hoop wel dat hij telefonisch advies kan geven woon een beetje uit de buurt... Breda namelijk!
Groetjes

wanda

Nou het gaat weer prima met borstel!!!!
Hij is vrolijk, eet en drinkt gewoon en zit nu op zijn gemakje aan de trosgierst..  :) :) :) :) :) :)
Denk dat ie gewoon even niet lekker was of dat het inderdaad met paargedrag te maken heeft.

Groetjes!

Gerda

Hoi Wanda,

Ons valkje Spikey geeft regelmatig grote hoeveelheden voer op voor mijn man. Hij tik een paar keer met zijn kop naar beneden en dan hangt er echt een grote 'bel zaad' aan zijn snavel. Omdat mijn man het niet wil aannemen, eet hij het weer zelf op en begint opnieuw.

Ik maak me alleen wat zorgen over de pelpinda's. Het is niet verstandig die te geven aan je valkje omdat ze veel bacterieen kunnen bevatten, maar er kan ook in de ongedopte pinda een giftig gas zitten. Je kunt het wel eens zien als je een pinda open maakt. Dan komt er zo'n wolkje stof uit. Dat is niet goed voor je valkje. Het kan zelfs erg schadelijk zijn.

Geef hem lekker wat blaadjes basilicum, af en toe wat zonnebloempitjes en wat groente of fruit. Geen avocado, dat is zeer giftig (dodelijk!!).

Groetjes, Gerda


wanda

Hallo Gerda,

Blij om te lezen dat het dus wel kan, en hij echt niet ziek is!!!
Ik heb die pinda's gelijk uit de kooi gehaald..
Ik zal het is met fruit gaan proberen dan. Sla,komkommer,wortels enz lust hij niet.
Zijn er nog dingen van fruit buiten avocado die ze echt niet mogen??
Dank je voor je reactie!

Groetjes Wanda

Inger m

Citaat van: Gerda op  5 mei 2007, 17:57:36


Ik maak me alleen wat zorgen over de pelpinda's. Het is niet verstandig die te geven aan je valkje omdat ze veel bacterieen kunnen bevatten, maar er kan ook in de ongedopte pinda een giftig gas zitten. Je kunt het wel eens zien als je een pinda open maakt. Dan komt er zo'n wolkje stof uit. Dat is niet goed voor je valkje. Het kan zelfs erg schadelijk zijn.

Groetjes, Gerda




Hoi,
Ik wil hier even een aanvulling opgeven. Pinda's zijn inderdaad geen geschikt voedsel voor papegasaien. Het gaat echter niet om bacterien of giftig gas, maar om een zeer gevaarlijke schimmel, namelijk aflatoxine.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.