7 juni 2025, 23:28:20

het mannetje is verschrikkelijk...!

Gestart door danoontje21, 1 mei 2007, 11:13:51

« vorige - volgende »

danoontje21

Nadat mijn valkjes bezig waren met een nestje heb ik het mannetje apart moeten zetten omdat hij het popje aanvloog. Ze zat de hele tijd op de grond, bol en verzette zich weinig tegen hem. Nadat ik een kweker had gebeld dus het mannetje apart gezet en daarna heeft het vrouwtje haar eerst ei gelegd. Zodra dat was gebeurd werd aangeraden het mannetje weer terug te plaatsen, dus gedaan.
Dat ging 4 dagen goed, tweede eitje werd gelegd, en gisterochtend vloog hij haar weer aan. Ik heb het even aangekeken, maar de rest van de dag bleef hij wild en verdraagde hij haar niet in de kooi. Hij zat steeds op het nest maar kwam er nu en dan uit om haar aan te vliegen. Hij heeft die 4 dagen niets anders dan op het nest gezeten eigenlijk, zij zat meestal op de stok of op de grond.
Gisteravond was het ineens een luid gekrijs waarbij t mannetje haar pootje half doorbeet, met t gevolg dat t bloedde en ze er niet op kan staan. Ze hinkte zielig door de kooi. Meteen het mannetje weggehaald, want hier heb ik geen zin in. Het vrouwtje klom weer op een stok, en kwam zichtbaar wat tot rust. Uiteindelijk is ze op het nestje gedoken en daar zit ze nu nog steeds. Ik hoop dat ze er uit kan, want haar pootje kon ze gister echt niet gebruiken.
Weer dezelfde kweker gebeld voor advies... hij ging zich afvragen of het geen twee vrouwjtes waren, aangezien het mannetje constant op dat nest zat, het was geen gezond gedrag in ieder geval. En hij zei ook apart houden, maar toch iedere keer weer proberen terug te zetten...
Ik word hier nu wel een beetje moe van op deze manier...
Ze zijn niet tam, dus het is iedere keer een lawaai en gedoe van jewelste om hem t e pakken te krijgen en over te schepen en weer terug...dikke handschoenen want hij haalt flink uit naar je...Ik ken mn mannetje echt niet meer terug zo  ???
Wat moet ik nu gaan doen (ik blijf die kweker niet lastig vallen met mn vragen...) Moet ik het mannetje idd steeds terug proberen te zetten? Ik ben nu nog de hele week thuis, maar vanaf volg week gaat t werk ook weer door en geen zin om thuis te komen smiddags dat hij haar heeft afgemaakt of iets dergelijks...

Kan ze t niet alleen af de komende periode? Helaas is ze vanmorgen al geen een keer eruit geweest om wat te eten/drinken...dus dat baart me wel zorgen. En als de jongen uit zijn gekomen, kan ze ze dan alleen voeren?
Op deze manier wou ik dat ik er nooit aan begonnen was...

Alvast bedankt voor de tips
Groetjes
Danielle

Rianne

Hoi Danielle,

wat onwijs vervelend zeg! Gelukkig heb ik zelf nog geen ruzies meegemaakt in de broedperiode.
Is het mannetje zeker weten een mannetje? Omdat de kweker dit ook al aangaf. Het zou een reden kunnen zijn.
Ik kan je er ook geen verklaring voor geven helaas.
Hoeveel eitjes liggen er nu? Het popje zou het op zich wel alleen redden als het nest niet te groot is, bijv 1 of 2 jongen. Als ze last van het pootje blijft houden, ga er dan even mee naar een dierenarts voor het gaat ontsteken.

danoontje21

Er liggen nu twee eitjes, maar de derde zit er aan te komen zo te zien. Met haar pootje gaat het gelukkig alweer wat beter, het ziet er vrij goed uit en ze kan voor zover ik heb gezien, weer normaal klimmen en allebei dr pootjes gebruiken.
Ik kan bijna niet geloven dat onze Jip misschien geen mannetje is... we hebben dit koppeltje van een kweker overgenomen toen ze allebei 12 weken waren. Ze kwamen uit twee verschilende nestjes en vanaf het moment dat wij ze voor het eerst bij elkaar zetten, was het dikke mik. Ook kon Jip na een week al "hallo" roepen en nu na anderhalf jaar praat, lacht, fluit, zingt ie alles wat los en vast zit, en dat terwijl hij niet eens tam is. "Gezichtstam" dat dan weer wel, maar met je hand hoef je niet in de buurt te komen...
Ook vanaf het prille begin gaf Jip aan dat zijn libido erg hoog was want elke dag zit ie wel op het vrouwtje, de afgelopen twee weken met het nestkastje haalde hij zelfs een max van 9 keer!
Daarom vind ik het erg moeilijk te geloven dat hij een vrouwtje zou kunnen zijn. Hij heeft echt t typische karakter van een mannetje, superdominant ook, altijd lekker breed zitten om te laten zien wie die is...
Maar we zullen het snel genoeg merken als de eitjes niet bevrucht zijn...

Moet ik hem nog maar even apart laten zitten? Ik heb hem vlak bij Janneke gezet, want als hij haar of de kooi niet kan zien wordt ie helemaal gek. Ik vind het wel sneu voor hem nu, hij zit onrustig heen en weer te wippen steeds in een kooitje wat 5x zo klein is als de kooi waar die in hoort te zitten...
Maar ja, hij heeft het er wel naar gemaakt...ik wil niet dat hij het vrouwtje afmaakt...

Rianne

Hoi,

zo te lezen is Jip dan wel echt een mannetje. ;)
Valkparkieten zullen elkaar niet tot de dood aan toe mishandelen, althans ik heb zulke verhalen nog nooit gelezen.
Het kan de dominantie zijn.
Hopelijk is er iemand die hier een oplossing voor weet.

danoontje21

We zijn nu 2 dagen verder... gisterochtend en vanmorgen heb ik het mannetje weer teruggeplaatst bij het vrouwtje. Hij viel meteen weer in zijn rol zoals we hem normaal kennen: fluiten, zingen, praten. Hij kroop gezellig bij zn vrouwtje in t blok of bleef ervoor staan om naar binnen te kijken en tegen dr aan te fluiten. Dat was helaas van korte duur... gister moest ik hem na 3 uur in de kooi te zijn geweest, met geweld eruit halen omdat hij zn vrouwtje weer aanviel tot bloedens toe, er zat bloed op de stok. Het vrouwtje moest er weer een uur van bijkomen alvoor zij weer het hok indook.
Vanmorgen probeerde ik het dus gewoon weer en weer even ging het goed, maar nu ging het na een uur al mis. Hij dook direct in het blok en bleef er een uur doodstil in zitten. Het vrouwtje zat al die tijd bol op de grond en keek me zielig aan... zij zat echt niet lekker in dr vel. Na een uur was het dus raak en vloog hij er weer met een noodgang uit om dr aan te vallen. Ze verzette zich niet, probeerde te ontkomen, maar hij was veel te snel voor dr...ik liet het nog even doen, maar Jip zette door en werd steeds feller. Het vrouwtje begon te krijsen wat ik echt opvatte als noodkreet naar mij: haal hem eruit. Ik heb er toen dus maar weer uitgehaald, dit keer mét handschoenen en t vrouwtje kroop daarna lekker hoog op dr stok en begon dr veertjes goed te doen...

Het is echt duidelijk dat Janneke zich veel beter zónder hem voelt en Jip lijkt me te bewijzen dat hij zich niet normaal kan gedragen. Janneke zit dag en nacht op de eitjes nu (behalve als Jip er even is) en zo nu en dan komt ze er even 10 min uit om even te vliegen en wat te eten/drinken... dat lijkt me prima te gaan zo...
Er liggen nu 3 eitjes, weet niet of er nog meer bij komen. Ik las al dat zij ze niet in dr eentje groot kan brengen (mits het er 1 of 2 zijn). Kan ik haar dan helpen als het zover is? Kan zij het de eerste dagen redden en dat ik het dan overneem als het niet meer gaat? Of moeten die jongen een bepaald aantal dagen perse bij de ouders blijven?
Ik ben echt bang dat jip straks én zijn vrouwtje aanvalt én de jonkies wat aandoet...hem laat ik er liever niet meer bij.
Is er iemand die me raad kan geven? Ik wil dolgraag dat de eitjes  uitkomen en ik wil dat mn vrouwtje zich fijn voelt en niet onder stress staat...

Rianne

Jemig, wat erg zeg... Jip terug zetten bij het vrouwtje is gewoon onmogelijk zo.
Mochten de eitjes bevrucht zijn (hiervoor kun je een schouwlampje gebruiken) en ze komen uit, zorg er dan voor dat je een pot handopfok voeding thuis hebt. Je hoeft deze niet nodig te hebben, maar als het misgaat is het wel handig om het meteen te kunnen pakken.

danoontje21

Hai, zoiets had ik ook al in gedachten ja...dat als het nodig mocht zijn, ik ze een beetje help... kan ik dit gewoon bij de dierenwinkel kopen? Hier heb ik handopfok voer voor kuikens gezien, is dat hetzelfde?
Maar het is toch belangrijker dat ze ook de stoffen van de ouders binnenkrijgen, uit de krop? Als er jonkies komen, hoop ik wel dat ze het redt...
Ik ga over enkele dagen eens proberen te kijken of ze bevrucht zijn!

Rianne

Handopfok voor valkjes is anders als kuikenmeel. Een kuiken kan immers zelf al eten en heeft geen voedingsstoffen van de ouders meer nodig.
Nutribird A19 of A21 wordt veel gebruikt. :)
Als je de jonkies gewoon bij moeders laat liggen zal zij ze ook wel gaan voeren, ingrijpen doe je pas als het echt niet meer gaat. Hoe ouder de jongen worden, hoe meer eten zij vragen en dat kan vermoeiend zijn voor een alleenstaande valkenmoeder.

heidi

3 mei 2007, 16:12:20 #8 Last Edit: 3 mei 2007, 19:59:02 by heidi
Misschien is het een optie om het mannetje zijn vleugels te laten knippen,zo wordt hij minder snel en kan niet meer zo goed  vliegen,zo heeft het popje de kans om weg te komen.
Ik heb het ooit bij  een roodrugparkietmannetje laten doen omdat ik hetzelfde probleem had.

Heidi

Rianne

Hoi Heidi,

had jij je roodrug koppel in een buitenvoliere of in een kamervoliere? In een kamervoliere of kooi hebben ze de vleugels niet veel nodig want ze springen en klimmen ipv vliegen.

heidi

Hallo Rianne,

Het roodrugkoppel zat wel in de buitenvoliere.

heidi