11 mei 2025, 08:36:09

Vraagie

Gestart door Theo_Hoorn, 3 mei 2007, 16:17:16

« vorige - volgende »

Theo_Hoorn

;D

ik heb een vraagje betreft mn valkparkieten

ik heb een popje en een mannentje

ik heb ze nu bij elkaar gedaan al heel snel..
maar ik las toenstraks dat je ze beter uit elkaar kan doen tot de 2de de nieuwe ook helemaal tam is..

kan ik dit alsnog toepassen? of is t zielig as ik ze nu bij elkaar vandaan haal

wat me wel opvalt als ik t mannentje weghaal.. of met t popje wegloop

dat ie haar gaat roepen enz

en verder dat hij gaat zingen as hij in een kooi zit die aan de muur hangt , dan komen echt de mooiste deuntjes eruit....

heeft iemand enig idee alvast vriendelijk bedankt

Rianne

Hoi,

er wordt altijd geadviseerd om nieuwe vogels niet meteen bij de anderen te zetten, maar eerst in quarantaine. Dit ivm ziektes die de nieuwe valk bij zich kan dragen en zou kunnen overbrengen naar de andere. In deze quarantaine kun je dan ook de nieuwe valk alvast tam maken.
Er wordt dus ook niet gezegd dat je ze uit elkaar moet halen.

Ik begrijp niet helemaal wat je verlangt van je vogels. Je wilt dat ze tam zijn, maar je doet wel 1 valk weg omdat er een koppel is gevormd. Nu willen deze vogels een hecht koppel gaan vormen maar wil je ook dat ze bij jou willen zitten. Je wilt net even te veel dingen tegelijk in een korte tijd.

Theo_Hoorn

Dat snap ik bedankt voor je uitleg

maar nu 1 ene popje weg is merk ik dat t andere popje weer zo erg naar me toetrekt zoals ze deed toen ze alleen was..

maar mijn vraag is wat moet ik nu doen? en ja ik wil ook kleine valkjes

en ik lees gelukkig genoeg dat valkjes in de broedpirode wat waakser zijn zeg maar en dat maakt me niet uit.. , maar ? moet ik de man nu al tam maken door hem even apart te zetten

of gewoon laten?bij t popje

want ik wil hun hoofdje ook niet te dol maken..

Rianne

Als ze al een blok hebben zou ik ze meer met rust laten, met de kans dat je het mannetje niet meer tam krijgt.
Anders kun je het blok weghalen en later dit jaar weer terug hangen als Macho tam is.

Theo_Hoorn

ik heb inderdaad een blok hangen waar mevrouw al gelijk de 2de dag in ging en hem riep

kan ik t blok nu nog weg halen?

gaat mn popje dan niet dood?

Rianne

Paren je valkjes al? Het popje zal niet direct doodgaan als je het blok weghaalt, dan zouden er inmiddels al heel wat popjes minder zijn in Nederland ;)
Als een popje haar ei niet kan leggen, of dat nu is vanwege geen goede legplaats of medische oorzaak, krijgt ze dus legnood. Bij legnood kunnen ze op een gegeven moment de ontlasting niet meer kwijt en kunnen ze daar aan dood gaan.
Als er nog niet gepaard wordt kun je zien wat er gebeurd als je het blok weghaalt. Krijgt je popje een bult onderaan de buik en zit ze met de staart in een knik, zit er een eitje aan te komen.

Theo_Hoorn

ik weet voor 90 % dat ze niet gepaard hebben enkelt wat kroelen

en ze is 1 x in t blok gegaan de 1ste/2de dag dat ie hing

nu zit ze er alleen maar op en hij ook , omdat t t hoogste punt in me kooi is.. ik kan t blok niet hoger hangen

maar as ze dus niet gepaard hebben kan t niet zoveel kwaad?

Rianne

Als ze er verder geen interesse in toont kun je het gerust weghalen.
Een popje kan evengoed eitjes leggen zonder paren maar als ze verder niet in het blok komt, lijkt mij dat ze niet broeds is.
Als er eitjes komen, broed het mannetje meestal overdag. Dus dan kun je ook niet met Macho bezig zijn.

Theo_Hoorn

Ohwkeej is goed dan haal ik t weg

maar ze ging wel de 2de dag zo piepend geluidjes maken

::)

kan ik macho nu ook gedeeltelijk apart doen.. ik bedoel overdag as ik er niet ben en savonds dat ze dan samen los zijn>?<