Santpoortsevalkjes ik heb een nieuw boekje geopend.

Gestart door Anke, 2 mei 2007, 10:54:19

« vorige - volgende »

Anke

2 mei 2007, 10:54:19 Last Edit: 27 februari 2010, 19:24:55 by Anke
Klik HIER om naar mijn nieuwe dagboekje te gaan.


Hallo allemaal,
Ik was zelf bezig in word met het bijhouden van een dagboekje. Maar toen dacht ik misschien vinden anderen het ook wel leuk om te lezen.
Mijn valkjes Jaco en Mijntje zijn nu ruim een week bij mij en het proces om tam te worden is in volle gang.
Hier dus meteen een lang stuk omdat ik dat allemaal al had.
Ik houd dit dagboekje vooral bij omdat het me leuk lijkt om het naderhand nog eens te lezen, en wie weet kan het helpen om als er nog andere valkjes bijkomen,  om te leren van de dingen die misschien anders moeten.
Veel leesplezier,en als jullie denken: hee dat moet je anders doen, of tips hoe het beter kan... laat me dat dan vooral weten, ik ben een echte beginneling als het gaat om het tam maken van valkjes  :)
Groetjes Anke

Hoe het allemaal begon
21-4-'07
Vanmorgen ben ik al vroeg naar de stad vertrokken om twee valkjes te gaan kopen. Het was nog best lastig om een adres te vinden die ze had. De meeste dierenwinkels verkopen geen vogels, en als ze die wel verkopen dan weer geen valkparkietjes.
Maar bij deze dierenwinkel waren ze er wel.
Ik kon kiezen uit 4 valkjes en was direct verliefd op Jaco en Mijntje.
Jaco kwam heel nieuwsgierig aan het gaas hangen, Mijntje was gewoon mooi.
Dus de keus was snel gemaakt.....
In een doosje met kranten eromheen en hup mee naar huis. Ik moest eerst tien minuten lopen (gelukkig was het mooi weer) en dan nog een stukje met de trein.
De valkjes hielden zich goed. Af en toe wat boos gefladder, maar over het algemeen redelijk rustig.
Thuis aangekomen stond de kooi al klaar en konden ze direct vanuit het doosje de kooi in.
Joepie... ik heb weer valkjes  ;D

Van een afstandje heb ik Jaco en Mijntje geobserveerd. Eigenwijs gingen ze op stok zitten en zitten kwetteren....

Omdat ik ook drie katten heb (die zijn met valkjes opgegroeid) was ik wel nieuwsgierig hoe Jaco en Mijntje zouden reageren. Geen probleem, ze kijken wel maar zijn niet bang.
De katten trekken zich niks van de vogels aan, ze zijn er aan gewend, die horen bij het gezin.
Natuurlijk hebben de valkjes een grote stevige kooi, met tralies waar geen kattenpootjes doorheen kunnen.... En op het deurtje zit een hangslotje voor alle zekerheid.

De rest van de dag ga ik af en toe naar de kooi, praat rustig tegen de valkjes en doe verder niks. Ze bekijken me nieuwsgierig.

22-4-'07
Na een rustige nacht wordt ik gewekt door opgewekt gefluit en gekwetter.
Rustig benader ik de kooi en doe voorzichtig het deurtje open (ondertussen praat ik rustig tegen ze en noem vaak hun namen) De kooi is een kamervoliere en de bakjes hangen binnen.
Ik moet dus wel met mijn hand de kooi in.
Ik doe dit rustig en blijft tegen ze  praten. Echt leuk vinden ze het niet dat ik binnenkom maar ze raken ook niet in paniek.

De rest van de dag kom ik regelmatig bij de kooi om tegen de valkjes te praten, ze blijven nieuwsgierig naar mij kijken.

Dit gaat een paar dagen zo door, ik merk dat Jaco en Mijntje hun kooi steeds beter leren kennen en nu ook overal durven zitten. Ook op de grond, terwijl de katten in de buurt zijn!

Op het balcon heb ik een klein wilgenboompje in een pot gezet. Zo kan ik de valkjes voorzien van verse wilgentakjes om mee te spelen en te eten.
Ze vinden het heerlijk!
Omdat ik deze week ook gewoon moet werken, heb ik alleen 's ochtends en 's avonds tijd voor ze.
Ik sta rustig bij de kooi en praat tegen ze. Ze kwetteren vrolijk terug en zitten rustig naar me te kijken.

Op mijn vrije dag heb ik eindelijk wat meer tijd, omdat Jaco en Mijntje niet protesteren als ik 's morgens het eten in de kooi verzorg, waag ik het erop om mijn hand in de kooi te leggen op de laagste stok.
Ondertussen blijf ik rustig tegen ze praten en noem veel hun namen.
Jaco en Mijntje vatten dit goed op. Ze blijven eerst op de hoogste stok zitten maar even later zakken ze een stokje lager. Ondertussen kwetteren ze en bekijken nieuwsgierig wat die hand daar aan het doen is (niks)
Ik houd dit tien minuten vol en laat ze dan weer met rust.
Aan het eind van de middag doe ik het nog een keer.

De rest van de week steek ik s avonds mijn hand ik de kooi. Op een gegeven moment komen zowel jaco al mijntje (om de beurt) heel even naast mijn hand zitten , daarna vlug weer weg.

De volgende dag leg ik mijn hand een stokje hoger. Dit vinden de valkjes iets enger. Hoewel ze niet gaan fladderen, blijven ze beleefd uit de buurt. Ze wandelen snel de hoge stok op en neer en klimmen door het hok.
Ondertussen houden ze mijn hand (die opnieuw niets doet behalve liggen) in de gaten.
Uiteraard praat ik ondertussen tegen ze en noem vaak hun namen.

28_4-'07
Jaco en Mijntje zijn er nu 1 week. In de loop van de ochtend is het tijd om de bodem van het hok schoon te maken. Omdat de la stuk is liggen er kranten onderop. Het grit dat ze nodig hebben geef ik in een apart bakje.
Jaco en Mijntje vinden het prima dat ik in de kooi kom.
Maar dan schrikken ze van de kranten en.... Jaco vliegt de kooi uit!
Stress alom bij de valkjes. Omdat ze nog niet hebben geleerd om op een stokje te komen zitten, zit er niks anders op dan Jaco vast te pakken en hem snel weer in het hok te zetten.
Helaas, helaas.
Jaco lijkt er echter niet veel van te hebben. Ik ga ondertussen door met het verschonen van het  hok, waarbij ik rustig tegen ze blijf praten.
De rust is snel weergekeerd gelukkig.

's Middags ga ik opnieuw met mijn hand in de kooi. Gelukkig reageren de valkjes niet anders dan gisteren. Ze blijven nieuwsgierig kijken en blijven als mijn hand hoog ligt, beleefd op aftand.


29-4-'07
Vandaag geprobeerd om de valkjes te verleiden wat dichterbij te komen. Met een bosje peterselie in mijn hand, die op een hogere stok ligt (trosgierst krijgen ze standaard in de kooi en is dus niet verleidelijk)
Maar nee hoor, de twee zijn niet te verleiden om iets lekkers te komen halen....
Jammer. Ik ga dus maar gewoon door met mijn hand in de kooi leggen.
Ik denk dat ik weer even een verdieping lager zak. Misschien dat dat wat meer rust geeft om zelf een stapje dichterbij te doen.

30-4-'07
Vanmorgen tien minuten in alle rust op de grond naast de kooi gezeten. Ondertussen een kopje koffie drinkend. Ik zeg bijna niks en laat ze wennen aan het feit dat ik er gewoon naast zit.
Af en toe praat ik rustig en noem veel hun naam

Vanmiddag ruim een kwartier met mijn hand in het hok op een lagere stok.
Eerst werd er veel heen en weer gedribbeld en gekwetterd.
Na een poosje ging eerst Mijntje zich zitten poetsen en daarna ging Jaco ook poetsen.
Omdat dit betekent dat ze zich veilig voelen was ik daar erg blij mee.
Ik heb veel rustig tegen ze gepraat en vaak hun naam gebruikt.
Als beloning ligt er nu een paar takjes wilgen in de kooi.
Ze zitten er gezellig samen mee te rotzooien  :)


's avonds weer tien minuten met mijn hand op de lage stok nu met trosgierst.
Ze kijken wel maar komen niet. Het is wel leuk om te merken dat Jaco en Mijntje het al heel gewoon vinden dat ik in de kooi kom.
Ik haal de trosgierst uit het hok. Ik heb besloten dat ze dat voorlopig alleen krijgen als ze het komen halen...

1-5-'07
Vanmorgen speciaal eerder opgestaan om nog even bij de valkjes te kunnen zijn.
Ongeveer tien minuten met de hand in de kooi, met trosgierst. Tot twee keer toe komt Mijntje op de stok zitten waar mijn hand ligt. Ze komt echter niet dichtbij genoeg om te eten.

Vanavond weer met de hand in het hok gezeten, Mijntje is niet van plan om op de stok bij mijn hand te gaan zitten. Voorzichtig leg ik mijn vinger een stok hoger zodat die op de stok ligt waar Jaco en Mijntje zitten (helaas kan ik daar moeilijk bij)
Rustig pratend leg ik mijn vinger steeds dichterbij. Op een gegeven moment ligt mijn vinger op minder dan een centimeter afstand. Dan dribbelt Mijntje weg en gaat door het  hok klimmen. Belangrijk vind ik dat Mijntje niet naar mijn vinger hapt het ook niet heel eng lijkt te vinden, maar eerder wat lastig, zo van: ja mooi niet zo vertrouw ik je nog niet...
Jaco kijkt het allemaal aan, klaar om gauw weg te klimmen. Maar ook hij is niet echt bang, eerder waakzaam. Kortom het gaat best goed. Heel voorzichtig win ik hun vertrouwen.

2-5-'07
Vanmorgen zaten de valkjes me op te wachten op de stok bij het deurtje. zodra het hok openging gingen ze snel  wat verder weg zitten.
Ik heb ze eten gegeven en ben er een uurtje later naast gaan zitten met een kopje koffie.
Rustig tegen ze gepraat en melodietjes gefloten. Ze vonden het wel gezellig volgens mij.
Toch durven ze nog niet vlakbij mij te komen.
Na deze kletssessie heb ik ze lekker wat wilgentakjes gegeven.


:) :( :o :-*




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

caro

Hoi,

Leuk dat je ook een dagboekje gaat bijhouden. Welkom.

Je maakt al vorderingen met het tammaken van de valkjes.

Met heel veel geduld zal het wel lukken. Gewoon doorzetten.


Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "



http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

Anke

Hoi Caro,
Volhouden doe ik hoor, ik geniet er erg van om met Jaco en Mijntje bezig te zijn :)
Het geeft veel voldoening om te zien dat ze telkens een klein stapje verder komen om me te durven vertrouwen.




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

2 mei 2007, 20:24:09 #3 Last Edit: 2 mei 2007, 20:28:57 by til
vanavond ben ik weer uitgebreid met jaco en mijntje beziggeweest. Na een poosje gingen ze op de bakjes zitten eten, een paar centimeter bij mij vandaan. Erg leuk om te merken dat het prima vinden dat ik er ben.
Vanmiddag ging Jaco zelfs zich uit zitten sloven en fluiten naar Mijntje (met zijn vleugels wijd) terwijl ik mijn hand in de kooi had. Ik hoor blijkbaar al bij het meubilair. Maar... zodra mijn hand iets dichterbij komt, wandelen meneer en mevrouw weer weg.
Ps: heb ik een mooi ruifje in het hok gehangen zodat ze het groen niet van de grond hoeven eten. En wat doen the hooligans... die trekken in 1 keer al het groen eruit en dan ligt het nog op de grond :o




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

5 mei 2007, 13:02:19 #4 Last Edit: 5 mei 2007, 13:33:42 by til
Twee dagen gewerkt waarvan één ook nog  's avonds. Dus kon ik minder met de valkjes bezig zijn als ik had gewild. Donderdag alleen maar 's morgens even en vrijdag wel 's morgens en 's avonds.
Jaco en Mijntje vinden het prima als ik in het hok kom. Zolang mijn hand maar op de op  een na hoogste stok blijft.
Een paar keer is Mijntje ook op die stok komen zitten. Van een afstandje kijkend en heen en weer dribbelend op de stok.
Daarna gaat ze dan snel weer weg. De trosgierst kan Mijntje niet over de streep trekken.
Dus blijf ik geduldig zitten, praat tegen ze, fluit wat en noem vooral veel hun naam.
Mijntje bekijkt het nieuwsgierig en het lijkt erop dat ze wel wil maar toch nog niet helemaal durft. Jaco bekijkt mij van een afstand wel nieuwsgierig ook en als Mijntje dichterbij komt doet hij dat ook, maar dan wat verder weg.
Kortom er is nog een lange weg te gaan. Maar de aanhouder wint!
Nu is het weekend, dus heb ik weer wat meer tijd.

5-5-'07
Vanmorgen en vanmiddag weer in het hok geweest. Vanmorgen moesten de twee er niet veel van hebben. Mijntje keek en dribbelde wel nieuwsgierig maar verder deed ze niks.
Vanmiddag begon eigenlijk precies hetzelfde. Kijken en dribbelen maar verder geen actie.
Na een halfuur... besloot Mijntje de stoute schoenen aan te trekken en komt op de stok zitten waar mijn hand ligt. Ze dribbelt daar wat heen en weer kijkt nieuwsgierig(komt iets dichterbij) en dan weer weg.
Dit herhaalt ze drie keer. Ondertussen kijkt Jaco wat er allemaal gebeurt tjiept naar Mijntje die terug tjiept.
Daarna klimt ze naar  de voerbak(vlak bij mijn hand) eet en drinkt wat en gaat dan boven op een stok zitten te poetsen. Einde oefening lijkt ze daarmee te willen zeggen.
Ik ben weer helemaal gelukkig, er blijft toch voorzichtig vooruitgang inzitten. ;D




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Lieke

Hoi Anke,

Fijn dat het zo goed lukt ! Mooie valkparkieten ook (onderschrift). Ik zal het dagboek zeker volgen  ;D

Groetjes, Lieke:)

Anke

Hoy Lieke,
Ik vind Jaco en Mijntje ook erg mooi, ik ben niet voor niets opslag verliefd geworden ;D

geduld, geduld. geduld, dat heb ik vandaag zeker nodig...
Beide valkjes blijven op de hoge stok zitten, en dribbelen daar heen en weer.... Mijn hand met trosgierst is wel interressant, maar niet interressant genoeg om eens te komen kijken :(
Na gister had ik de hoop dat Mijntje misschien iets dichterbij zou willen komen... Maar nee het blijft bij kijken.
Maar goed, ik blijf zitten en tegen ze kletsen, de aanhouder wint :)




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

vanmiddag weer eens even bezig geweest. Ik heb de trosgierst gelaten voor wat het was, ze vinden het toch niet interessant... Ik heb rustig pratend meerdere keren mijn hand op de hoogste stok gelegd en... jaco en mijntje bleven rustig zitten, ook als die hand steeds dichter in de buurt kwam :)
Wie weet mag ik binnenkort zo dichtbij komen dat ik ook mag gaan aanraken....

Oh ja en nieuws van het liefdesfront, nou ja meer het knuffelfront: Jaco en Mijntje zitten sowieso al zo dicht naast elkaar dat er geen speld meer tussen past,maar vanmiddag wilde Mijntje graag gekroeld worden door Jaco.
Als een echt macho ging hij dat natuurlijk lekker zitten negeren, maar Mijntje bleef maar vragen... en ja hoor Jaco ging Mijntje gezellig zitten kroelen. Wat een lief gezicht was dat :)




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

ManjaV

Hoi Anke,

Leuk om je dagboekje te lezen. Je hebt het echt heel leuk geschreven. Zo te lezen zijn Jaco en Mijntje hele lieve valkjes. :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Anke

Citaat van: ManjaV op  6 mei 2007, 19:13:48
Hoi Anke,

Leuk om je dagboekje te lezen. Je hebt het echt heel leuk geschreven. Zo te lezen zijn Jaco en Mijntje hele lieve valkjes. :D

Groetjes,
Manja


Hoy Manja,
Jazeker zijn ze lief (en eigenwijs... daarom passen ze goed bij mij ;D)
Fijn dat je het leuk vindt om te lezen, ik doe mijn best :)




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Lieke

Hoi Anke,

De aanhouder wint ! ;D

Echt heel leuk te lezen dat ze al vertrouwen in je krijgen :)

Groetjes, Lieke

Anke

Hoi Lieke
Zeker weten dat de aanhouder wint. Vanavond mocht ik al weer ietsje dichterbij, volgens mij hypnotiseer ik ze gewoon met mijn geruststellende gepraat want ze zitten met hun oogjes dicht vlak bij mijn hand te sudderen :)




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

ManjaV

Hoi Anke,

De aanhouder wint, absoluut! Het gaat je zeker met veel geduld lukken. Ik heb bij een paar valkjes ook meer moeite ervoor moeten doen. Stukje bij beetje win je hun vertrouwen.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Anke

Vanmorgen en vanavond weer geoefend met de beestjes.
Ik mag met mijn hand op de bovenste stok komen en stiekum steeds dichterbij komen. Ik leg mijn hand daar even neer, praat tegen ze en leg hem dan weer lager.
Daarna doe ik het opnieuw maar dan een stukje dichterbij.
Af en toe beweeg ik mijn vingers ook even.
Ik mag al tot op 2 cm komen. Mijntje word dan wel even een beetje boos (ze "blaast" een keer) maar als ik rustig blijf praten, blijft ze wel zitten en kijken.




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

ManjaV

Dat gaat de goede kant op! Wat leuk dat je al zo dichtbij mag komen met je hand! :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki