13 mei 2025, 21:24:34

leren badderen

Gestart door mannenvanbruin, 29 april 2007, 15:12:03

« vorige - volgende »

mannenvanbruin

beste valkparkiet.com
vraagje: ik heb onlangs een bad gekocht voor mijn valkparkiet.
hij zit nu al een week in zijn hok met constant vers louw water er in .
maar ik heb hem nog niet 1 keer zien badderen.
mijn vraag is hoe kan je hem leren badderen.

Gerda

Hoi,

Sommige valkjes houden niet zo van badderen.
Soms kan het helpen het valkje over de drempel te helpen om in het badje een klein laagje water te doen met daarin wat sla-blaadjes. Dan is het niet zo eng voor je valkje en ook in de natuurbadderen ze wel eens in natte bladeren.

Sommige valkje houden meer van nevelen. Dus met een plantenspuit op nevelstand je valkje douchen.
Hier zijn ze de ene keer wildenthousiast en de andere keer zitten ze te kijken van: ga eens gauw weg met die nattigheid.

Dus gewoon een beetje uitproberen.
Zo'n badje moeten ze ook echt bijna per toeval ontdekken  :D

Groetjes, Gerda

gerda73

Hoi

Ik heb twee valkjes zitten die niks van een badje moeten hebben maar wel in hun drinkbakje probeerden te badderen ;D.
Ik heb nu een soort plastic schaaltje onder in de kooi staan die ik 's morgens vul met water en dat vinden ze wel leuk .
Misschien is dit een ideetje?
groeten gerda73

Lee-aa

één van mijn vogels wil wel worden besproeid met water of onder de douche wanneer het nodig is! Klinkt misschien heel gemeen, maar je zou ze even een uurtje of 2 lekker in de zon kunnen zetten!... Daarna even lekker natspuiten! dat vinden ze heerlijk! Zet dan ook het badje klaar. kunnen ze er gebruik van maken.

Mijn andere parkiet vind water dus helemaal niks, tenzij het nodig is!

Liefs,

lea

Gerda

Citaat van: Lee-aa op 30 april 2007, 17:07:51
Klinkt misschien heel gemeen, maar je zou ze even een uurtje of 2 lekker in de zon kunnen zetten!...

:o :o :o
Niet doen hoor!!!
Niet je valkjes verplicht in de zon zetten. Zeker niet in een kooi die verder geen schaduw biedt. Dat kan zelfs gevaarlijk zijn.
Bij ons zitten ze soms ook in het zonnetje, maar daar kiezen ze zelf voor, want ze zijn de hele dag vrij in huis.

Groetjes, Gerda