9 mei 2025, 21:08:30

Medicatie in drinkwater

Gestart door Heidi-77, 26 april 2007, 22:13:38

« vorige - volgende »

Heidi-77

Hallo Allemaal,

Mijn pop roodrugparkiet is ziek, ze heeft zichzelf in 2 dagen helemaal kaal geplukt en ik ben al bij de dierenarts geweest. Deze denkt dat het iets van schurft is en nu heb ik medicijnen meegekregen die ik in het water moet doen.

Echter moet ik dit doen bij de daghoeveelheid wat een roodrug parkiet drinkt. Dit weet ik niet precies aangezien ik normaal zowel een badje als drinkflesje heb.

Weten jullie hoeveel water ik zou moeten nemen?

Dan nog een vraag, ze heeft nu een kraagje om, ben bang dat als ik de medicatie in t flesje doe dat je bijna niet kan drinken. Hoe hebben jullie dat in t verleden gedaan?

Alvast heel veel dank!

Groetjes Heidi

Rianne

Staan er geen verhoudingen op het flesje, zoals bijv 2 ml op 100 ml water?
Ik weet niet of je de medicijnen ook direct mag geven, dan kun je het in een spuitje doen en direct in de snavel geven.

Heidi-77

De dierenarts heeft het middel zelf samengesteld en in een spuitje meegegeven, verder geen beschrijving erbij.

Van hem moet ik de vogels de dag hoeveelheid water geven of zelfs wat minder, dan daar de medicatie in stoppen, als t water bijna op is moet ik het water weer bijvullen tot de daghoeveelheid. Dan moet ik kijken of het verbetert en eventueel over 10 dagen een nieuwe dosis...

En ik weet dus niet hoeveel die hoeveelheid ongeveer is... ???

trienke

dan kun je beter je Da even terug bellen om te vragen hoe het nou precies zit.

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi,
Ik heb een paar vraagjes:

- Is het een vogeldierenarts of iemand met veel ervaring met vogels.
- Welk medicijn heeft de dierenarts meegegeven?
- Schurft? Dat is te zien aan de huid. Bij vogels zit dit meestal rond de snavel, washuis en ogen en is heel gfoed herkenbaar. Vogels plukken zichzelf daardoor niet kaal. Ik denk dat het geen schurft is...Schurft behandel je met ivomec of lokaal en niet door medicijnen in het drinkwater.

Ik vind zowel de diagnose als de behandeling beetje apart. Ik vermoed dat hij gewoon een antibiotica heeft meegegeven, omdat hij het niet goed weet.

Wat betreft de dosering drinkt een vogel dagelijks circa 10% van zijn lichaamsgewicht. Een valkparkiet weegt circa 80-110 gram, dus een roodrug zou daar ergens in de buurt zitten.

Een dierenarts is verplicht om er minimaal een etiket bij te doen met welk middel en welke dosering.

Haal ALTIJD het badwater weg. Eigenlijk is drinkwaterdosering bij parkieten niet geschikt, omdat ze weinig drinken en als het water afwijkend smaakt, drinken ze nog minder. Medicijnen moeten daarom gelijk in de bek worden gegeven.

Het is bij verenplukken moeilijk om een diagnose te stellen. Je zou contact kunnen opnemen met de Universiteitskliniek in Utrecht. Zij hebben hiernaar onderzoek gedaan.

Het kan ontzettend veel oorzaken hebben, zoals een schimmelinfectie, maar ook virus en bacterieinfecties (ook inwendig) kunnen plukken tot gevolg hebben. Net als voedselgebreken (nb. vit. A) en ook stress. Meestal heeft plukken meerdere oorzaken. Het is typisch dat jouw vogel zich in korte tijd zo erg plukt.

Wees voorzichtig met een kraagje, zolang je de oorzaak niet weet. Let vooral op of de vogel goed blijft eten en drinken.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Heidi-77

Ik heb vanochtend de medicijnen in het water gedaan, ik heb niet kunnen zien of ze al gedronken heeft al is het water bijna op.

In elk geval is ze ondanks een kapje weer drukker dan gister en houdt ze de vleugels weer meer uit elkaar. Gister was ze nog continue in haar nekje aan t plukken, dat doet ze nu niet meer constant, ik hoop dat dit goede tekenen zijn en dat ze er weer bovenop komt.

Vind het zo zielig, hoe ze er nu uit ziet, maar ze is wel weer vrolijker  :)