9 mei 2025, 16:08:50

Stoort het mannetje het popje?

Gestart door ManjaV, 27 april 2007, 08:35:11

« vorige - volgende »

ManjaV

Het valt mij op dat, vooral 's ochtends, Dreamy (het popje) vaak uit het blok is en zenuwachtig heen en weer loopt door de kooi en daarbij ook heel zenuwachtig fluit. Ik laat ze altijd dan even een tijdje vliegen, maar als ik ze weer in de kooi doe, gaat ze door. Ze springt in en uit het blok en als ze even op de eitjes zit, springt Mikki er vaak naast en begint aan de veertjes van haar kopje te trekken. Niet hard hoor, hij plukt niet. Maar zou dit storend kunnen werken? Ze doen dan de snaveltjes in elkaar en op gegeven moment springt Dreamy weer het blok uit en blijft Mikki er in. Hij broedt niet op de eitjes, schuift ze alleen heen en weer of verstopt ze onder het zaagsel.

Zou het kunnen dat Mikki Dreamy bij het broeden stoort, of denkt Dreamy dat, als zij het blok uit is, Mikki in het blok aan het broeden is? Dit is nl normaal bij valkparkieten, alleen Mikki broedt echt niet in het blok. Hij zit er vaak alleen maar.

Het bevruchte eitje is m.i. dan te lang alleen (het voelde koud aan) en omdat Yariki wel heel getrouw broedt, en alleen een paar minuutjes van het nest afkomt om te eten, heb ik dat eitje tijdelijk weer bij haar gelegd. Het duurt immers nog tot 6 mei voordat het uit kan komen.

Wie heeft een advies in deze voor mij en wie kan mij vertellen of Dreamy zenuwachtig wordt van Mikki?  ???

Groetjes,
Manja

PS Zou het kunnen dat Mikki 'broeds' is?

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ManjaV

Zo, ik merk al, dit is een te moeilijke vraag ;D

Maar ik ben er nu achter wat Mikki's gedrag betekent. Hij is Dreamy gewoon aan het verwennen. ;) Ik heb gezien hoe hij in het blok Dreamy kroelt, ze ging er ook echt voor zitten. En volgens mij gaf hij zelfs voer aan haar. :D Dat zou de verklaring kunnen zijn van het feit dat ze de snaveltjes in elkaar doen.
Hij zit nu steeds vaker heel lief naast haar om haar te kroelen.
Schattig gewoonweg.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki