26 mei 2025, 04:59:41

Kweken met licht valkje?

Gestart door Romy, 25 april 2007, 14:21:25

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Ik heb een valkje, Flupke, wat door de kweker verwaarloosd is geweest en daardoor een erge groeiachterstand heeft. Ze is dus erg klein in vergelijking met andere valken. Ze weegt ook maar 70 gram.
Gelukkig kon ik ze op tijd van de kweker weghalen want hij zou ze dood gedaan hebben. Nu is ze terug gezond, maar de groeiachterstand is wel gebleven.

Ik vraag me af of het verstandig is om met haar te kweken? Dit is zeker nog niet het geval voor de eerste jaren, aangezien ik nog studeer. Maar later zou ik graag kweken met valkjes en aangezien dit valkje een witmasker is, zouden er misschien wel leuke donsjes uitkomen.

Maar dit wil ik uiteraard niet als het een risico voor Flupke zou zijn, want ik wil haar niet kwijt omdat ikzelf een nestje van haar zou willen!

Graag had ik jullie mening hierover gehad.

Bedankt
Romy

Rianne

Hoi Romy,

valkjes zijn pas echt volledig uitgegroeid als ze 2 jaar zijn. Flupke kan dus nog wat voller worden. Het is moeilijk te zeggen of ze te klein is om mee te kweken, ze gaat sowieso wel een keer eitjes leggen, of ze nu een partner heeft of niet.

carco

Citaat van: Rianne op 25 april 2007, 18:10:47
Hoi Romy,

ze gaat sowieso wel een keer eitjes leggen, of ze nu een partner heeft of niet.

Niet ieder pop die alleen is legt eitjes hoor Rianne.
Mijn lutino valk die ik 10 jaar gehad heb heeft dat nooit gedaan en zo zijn er vast wel meer ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Rianne

Oh oké. Weer wat geleerd ;)

Romy

Hoi Rianne en Carco

Ik wist niet dat valkjes nog wat konden groeien tot hun 2e levensjaar. Dat geeft mij alvast hoop, want Flupke is nu echt héél klein. Toen ze haar staart kwijt was, dachten mensen dat het een soort grasparkiet was  ::)
Ja echt, ze lijkt op een fors uitgevallen grasparkietje. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen. Ikzelf besefte pas hoe klein ze was toen ik naar een dierenwinkel ging waar valkparkieten zaten. Daar merkte ik dat ze véél forser en groter waren dan Flupke.

Maar ik ben echt blij om te weten dat ze nog wat forser kan worden, want nu is ze ongeveer 9 maanden.

Ik blijf haar gewicht ook in het oog houden, maar tot nu toe blijft het steeds rond de 70 gram schommelen.

Maar het is dus niet zo dat ze automatisch kleinere eitjes legt omdat zij kleiner is?
Als ze ooit moest een eitje leggen (bevrucht of niet) zal ik dus erg goed moeten oppassen of het er wel uit kan?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
Romy

Rianne

Ik heb 2 popjes met eieren, de ene legt echt forse eieren en de andere wat kleinere, terwijl ik het popje van de kleine eitjes wat forser schat.
Opletten of ze geen legnood krijgt is altijd wel verstandig. Maar jij past zo goed op Flupke, dat moet geen probleem zijn :)

Romy

Hoi Rianne

Dus ik begrijp dat er geen verband bestaat tussen de grootte van de pop en de grootte van de eitjes die ze legt?

Bedankt voor je complimentje! Ik let idd erg goed op Flupke want ze is m'n schatje en ik zou nooit willen dat ze iets overkomt!

Groetjes
Romy

Linn

De kleinheid van Flupke kan toch ook niet erfelijk zijn? Omdat het toch door verwaarlosing van de kweker komt?

Romy

Hoi Linn

Ja dat veronderstel ik ja. En daarom vraag ik mij eigenlijk af of de eitjes die ze zou leggen, zouden aangepast zijn aan haar tengere gestalte, of net niet.
Het zou misschien kunnen dat ze kleinere eitjes ontwikkelt, omdat zijzelf wat kleiner is. Maar het kan evengoed dat dit niks met elkaar te maken heeft.

En waarschijnlijk is het dus het laatste. Hopelijk groeit ze nog wat forser uit, ze heeft er nog een dik jaar tijd voor  :P

Groetjes
Romy