19 april 2024, 12:50:56

Afgeknipte veren

Gestart door john, 5 september 2003, 02:33:15

« vorige - volgende »

john

Ik heb een valkparkiet gevonden en ze hebben zijn veren afgeknipt zodat hij bijna niet meer kan vliegen.Ik kan niet begrijpen wie zoiets doet.
Mijn vraag is , groeit dat terug aan .

Paul

Hoi John,
Ik ben er ook geen voorstander van hoor om dat te knippen maar ze hebben er geen pijn aan als je de veren afknipt.
Ze groeien ook gewoon terug als alleen de veren zijn afgeknipt en dat gebeurd pas als ze in de rui komen.
Al mijn valkjes kunnen prima vliegen hier in huis en ontsnappen doen ze toch niet dus mogen ze hier alle veren houden hoor en ik vind het ook een veel mooier gezicht als de veren niet geknipt zijn :-)

Groetjes, Paul

Maria

5 september 2003, 11:18:16 #2 Last Edit: 5 september 2003, 14:33:28 by Angelique
Hallo
Ja hoor als ze neit te ver zijn afgeknipt zullen ze na de rui weer gewoon terug aangroeien
als ze te ver geknipt zIjn (leewieken noemen ze dat dan) dan is het gebeurt dan groeien ze niet meer aan
groetjes Maria

Mirjam-Moniek

Hoi John

Als de valkparkiet die je gevonden hebt niet goed kan vliegen, komt hij bij je uit de buurt. Waarschijnlijk kan je de eigenaren dan makkelijk vinden.
Kortwieken lijkt misschien heel zielig, maar het heeft ook zo z'n voordelen. Zo kunnen valkjes die niet gekortwiekt zijn zich doodvliegen tegen de ramen. Of je nou voor of tegen kortwieken bent, voor beide standpunten valt veel te zeggen.

mastolk

Hallo,
Ik heb een vraagje ik lees iets over leegwieken. Mijn valkje vloog tegen onze spiegels aan en viel op de vloer en dit ging heel hard en vaak. We konden hem niet stoppen> We hebben een huis met muren van 4,5 meter hoog en spiegels (twee) van 3,5 meter en zeker een meter breed. Ik vond het zo ontsettend zielig dat Pino steeds tegen de spiegels omhoog vloog, dat ik hem heb laten kortwieken (tenminste dit hoop en denk ik).
Ik heb dit aan een kant laten doen, de man in de dierenwinkel zei dat dit genoeg was, maar als ik dit allemaal zo lees dan is het beter om half te wieken en om dit aan beide kanten te doen. Pino kan nl nu niet meer in zijn kooi vanaf de grond vliegen.
Als ik dit eerder geweten had dan had ik het natuurlijk niet zo laten doen. Nu vind ik het erg zielig voor Pino  :'(.

Kan iemand mij vertellen of Pino is gekortwiekt of dat andere leegwieken?!?!

Alvast bedankt!
Groetjes Margrietha

Kolkkie

Hoi Margrietha,

Ik denk dat Pino is gekortwiekt. Dan zijn alleen de vleugelpennen erafgeknipt. Deze zullen bij de eerstvolgende rui weer aangroeien. Dus ik zou als ik jou was geen zorgen maken.

Bij leeuwieken wordt nl. een deel van de vleugel geamputeerd, dat moet bij een dierenarts gebeuren, onder narcose. Maar wat ik heb gehoord is dat het tegenwoordig verboden is.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

mastolk

Hoi Mariska,

Heel hartelijk bedankt voor de reactie. Ik ben een stuk gerust gesteld!!!!!!!!!!! Ik was echt bang dat ik mijn arme valkje (ongewild en zonder dat ik het wist) extra pijn en last had bezorgd.
Hopelijk groeien na de rui de veren weer aan.

Bedankt!
Margrietha

Mirjam-Moniek

Hoi Mastolk

Als ik jou was zou ik de veren van de andere vleugel nu ook afknippen. Dan is je valkje beter in evenwicht.
Als je valkje weer tegen de spiegel aan gaat vliegen, kan je je valkje gedeeltelijk kortwieken. Als je de buitenste twee veren laat zitten en vanaf de derde veer er ongeveer 6 wegknipt, vliegt je valkje nog wel de kamer rond, maar kan minder vaart maken. Dan kan hij zich niet doodvliegen tegen de spiegel, maar nog wel lekker vliegen.