Maar nu dekt hij ook een ander popje wat nu?

Gestart door Barbara75, 23 april 2007, 10:33:42

« vorige - volgende »

Barbara75

Hoi ik weet niet of ik hier goed zit maar het gaat om het volgende.

Mijn koppeltje heeft in de buitenvolliere een nestje maar het probleem is dat hetzelfde mannetje een ander popje ook dekt. Hij broed mee en beschermt het nestje tegen de andere valkjes. Puck werd een beetje vals de laatste tijd en sindsdien zit hij (Pluk) continu op Kwekkie

Het was nooit mijn bedoeling om te kweken maar aangezien het koppeltje vorig jaar op de bodem eitjes (onbevrucht) legden en steeds werden gepikt door de andere valkjes heb ik dit voorjaar een broedhok opgehangen. Maar nu dekt hij ook een ander popje wat nu? Er hangt maar 1 broedhok.

Groetjes Barbara

Rianne

Hoi,

heb je soms meer popjes dan mannetjes in je voliere? Ik heb het dit jaar ook gehad, 1 man met 2 popjes en hij paarde niet met zijn partner van vorig jaar, maar met het andere popje. Ik heb het andere popje er uit gehaald en nu heeft hij bevruchte eieren met zijn oorspronkelijke partner.

Je zou het andere popje er uit kunnen halen maar stel dat ze nog een ei moet leggen. Zolang er geen ruzie is, kun je het ook zo laten, tenzij je echt koppels had samengesteld.

Barbara75

Ik had geen koppeltjes samengesteld omdat ik 2 koppeltjes had. Het broedhok had ik alleen geplaatst omdat Puck vorig jaar lelijk toegetakeld was en ik wilde haar zo beschermen. (idee van de dierenwinkel)
Het vreemde is dat hij dus het vrouwtje dekt van het andere koppeltje en dat haar "mannetje" nu praktisch op de bodem blijft. En het 3e popje blijft in het voeder gedeelte in de schuur.
Pluk dekt ze ook de hele dag door hij wordt magerder want ook al willen ze niet hij klimt er gewoon bovenop. Nu zit hij achter het 3e vrouwtje aan maar zij moet hem niet en dan bijten ze elkaar vrij hard. Het zal er wel bij horen.
Ik heb 1 broedhok en 2 popjes die er in en uit gaan en ik weet niet of het goed blijft gaan als dit vrouwtje ook eitjes wilt leggen. Moet ik er anders 1 broedhok bij halen?

Rianne

Lastig! Als je er een broedblok bij hangt, worden de eitjes verdeeld over 2 blokken. Het mannetje zal waarschijnlijk maar in 1 blok meebroeden.
Zolang de popjes het van elkaar accepteren dat iedereen maar in het blok kruipt, zou ik het zo laten. Ze kunnen dan beter een evt nestje met z'n drieeen grootbrengen.
Als er geen eitjes komen zou ik zeggen, haal het mannetje er uit, zet die een tijdje apart en probeer m later weer terug te zetten.

Barbara75

Dan denk ik dat ik de situatie maar even zo laat en aankijk hoe het zich ontwikkeld. Ik haal het andere mannetje er wel uit samen met het 3e popje want die hebben nu geen leven. Ik zet ze wel in een binnenvolliere en zet ze overdag buiten en 's avonds in de schuur. dan kunnen zij bijkomen want nog geen half uur geleden zijn ze tot bloedens toe geplukt.

Barbara

Rianne

Oh jee, dat hoor je trouwens niet vaak! Desnoods kun je ze binnen houden en een blok geven.

Barbara75

Sorry Rianne,

ik was een beetje onduidelijk.  De 2 die ik tijdelijk wil weg halen zijn de valkjes die niks met het broeden te maken hebben. In totaal heb ik 5 valkjes en het 2e mannetje zat op ten duur alleen op de bodem want zodra hij op een stok gaat zitten wordt hij door het andere mannetje aangevallen. En het vrouwtje werdt steeds het voedergedeelte (schuur) in gejaagd.

Toen ik de kinderen uit school had gehaald lag het mannetje in de schuur en heeft hij op zijn rechtervleugel heel wat veren minder en bloede hij een beetje. Hij beeft en is gestrest en het popje zit stokstijf tegen het gaas geplakt.
Daarom denk ik dat ik die twee beter uit de volliere kan halen en ze een wat veiliger onderkomen kan geven tot het broeden voorbij is of ik moet het broedhok weghalen. Op dit moment heb ik de buitenvolliere even afgesloten zodat ze nu niet bij die twee valkjes kunnen komen.