29 maart 2024, 05:38:32

Bloedpen?

Gestart door *prutske*, 18 april 2007, 18:15:06

« vorige - volgende »

*prutske*

18 april 2007, 18:15:06 Last Edit: 18 april 2007, 19:10:31 by *prutske*
Hey allemaal,
Ik heb een probleempje met mn valkje..
Daarnet begon hij ineens zonder aanleiding (is nerges tegen gebotst ofzo) te bloeden aan zijn vleugeltje. Was me dat schrikken!
Ik wist eerst absoluut niet wat er aan de hand was maar heb hier al enkele berichten gelezen en denk dat het misschien een bloedpen is.
Nu ik ben hier een echte leek in en zou iemand kunnen uitleggen wat dat precies is en hoe het eruit ziet dat ik zeker kan zijn dat het dat is?
Er zit namelijk 1 veertje helemaal scheef en ik denk dat ik daarnet het begin van die pen heb gezien en denk echt wel dat het daar iets mee te maken heeft... Het lijkt wel of ze helemaal los zit maar wanneer mijn prutske met zn vleugels begint te bewegen valt hij niet uit en komt mn valkje zowat helemaal gek, volgens mij doet het echt pijn! Hij probeerde em dernet er zelf uit te trekken maar dat lukte niet dus ik durf er ook niet aan komen!
Het bloeden is (gelukkig) wel gestopt en het was niet zo ontzettend veel. Als hij probeerde te vliegen deed het duidelijk veel pijn en dan heb ik hem maar weer in zn kooi gezet. Daar zit hij nu stilletjes op de grond en af en toe knijpt hij zn oogjes heel hard dicht (van de pijn denkek anders doet hij dit nooit)
Ik heb superveel medelijden met mn schatje en vroeg me af of ik er iets aan kon doen? Moet ik die veer uittrekken of gewoon laten en afwachten?

Groetjes van Evelien
Hopelijk kunnen jullie me helpen!!

(Ik probeerde een foto toe te voegen maar dat lukt me nog niet zo goed  :-[ )

*prutske*

Hallo nog eens,

Ons valkje had echt veel last van de veer die constant in zn weg zat en we hebben hem er uit getrokken, de veer kwam meteen mee dus hij zal er niet veel van gevoeld hebben.
Nu ben ik toch nog steeds niet zeker wat de oorzaak was. Ik tweifel of de veer ook niet afgebroken zou kunnen zijn.

Het stuk aan het begin van de veer die normaal wit zou moeten zien, ziet helemaal zwart, ik veronderstel dat dit opgedroogd bloed is?

Hopelijk geneest het nu vanzelf, maar moest het een afgebroken veer zijn wat moet er dan met het stuk dat wel nog aan hem zit? Ik kan het wel niet zien want het zit onder zijn veer en hij laat er me niet aan komen.

Weet iemand raad asjeblieft???

Groetjes

Lin

Zelf zou ik de veer eruit trekken en je valkje even in de kooi laten totdat ie zich weer prima voelt. Bloeden kan je laten stoppen door wat meel/bloem te gebruiken. Het zwarte wat je ziet is inderdaad opgedroogd bloed als het aan de vluegels tenminste is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

*prutske*

Bedankt , nu ben ik al wat meer gerustgesteld  :)
Hij gedraagt zich alweer zoals gewoonlijk dus ik denk wel dat het in orde is!