28 maart 2024, 12:00:01

valkjes versus pyrrhuras

Gestart door fitnessfirst, 17 april 2007, 01:20:20

« vorige - volgende »

fitnessfirst

ik las dat sommige mensen hier ook pyrrhuras houden en ze het een zeer goed "alternatief" vinden voor valkjes,welnu ik was in de gelegenheid omzowel 2 valkjes én 2 pyrrhuras molinae hypoxantha van 4 weken met de hand groot te brengen en wil je graag over die ervaring iets zeggen.
wat me opviel was dat de valkjes veel makkelijker aan het spuitje gingen, de pyrrhuras verzetten zich veel meer,de valkjes waren wel 8/9 weken voordat ze geheel zelfstandig aten, de pyrrhuras aten met 6 weken geheel zelfstandig en hadden na 2 dagen al door hoe ze zelf zaad moesten pellen.
verder viel me op dat valkjes dingen als klimmen,vliegen etc. echt met vallen en opstaan moesten leren, de pyrhurras deden dit gelijk alsof ze het altijd gedaan hadden,de valkjes zijn veel rustiger dan de pyrhurras, de pyrhurras zijn veel drukker en zijn uren bezig met klauteren en ondersteboven aan touwen hangen, pyrhurras zijn net apen ze spelen de hele dag met elkaar en met speelgoed,valjes spelen ook maar wel minder vaak, van de valkjes is het mannetje brutaal en altijd op onderzoek uit, het popje is terughoudender en kijkt meer de kat uit de boom,bij de purrhuras is dit precies zo,de valkjes zowel als de pyrrhura zijn supertam,de valkjes vinden het vervelend als ze beetgepakt worden de pyrhurras laten zich gewoon beetpakken en in de hand vasthouden,valkjes zijn zeer goede vliegers maar de pyrhuras kunnen zelfs nog cirkels om viegende valkjes maken echt spectaculair!De valkjes moeten niks van de pyrrhuras hebben en blazen als ze te dichtbij komen en raken soms in paniek als ze pyrrhuras te vaak in de buurt komen, de pyrhuras vinden de valjes leuk en proberen steeds contact te maken,de valjes zijn geen schreeuwers maar kunnen s'morgens wel hun soortgenoten buiten luid roepen, de pyrrhuras maken minder geluid en als ze roepen dat lijkt het of een kikker kwaakt, het lijkt geheel niet op een vogel.
pyrrhuras slapen in een broedblok en doen daar ook een middagdutje in, als ze schrikken vluchten ze in het blok om daarna voorzichtig hun kopje er uit te steken,valkjes in de pupertijd willen soms wel eens eens bijten, pyrrhuras moeten op dit gebied strenger aangepakt worden, ze proberen je wat meer uit.

het is erg moelijk om te zeggen wie het leukst zijn of het beste huisdier is, de valkjes zijn erg lief en tam en fluiten deuntjes na,en vinden het heerlijk gewoon bij je te zitten.
de pyrrhuras zijn heerlijk grappige vogels en spelen de hele dag.
als ze los zijn beklimmen ze je als of het aapjes zijn en maken de gekste vliegstunten in huis. de pyrrhuras hypoxantha
is een prachtige vogel,maar de valkjes hebben met hun kraal oogjes en kuifje toch wel een unieke uitstraling.

groetjes Hans.