Ringen lukte me niet (kreeg ring er niet omheen)

Gestart door Michel, 13 april 2007, 09:04:12

« vorige - volgende »

Michel

13 april 2007, 09:04:12 Last Edit: 13 april 2007, 09:06:14 by redparrot
Bij het kleinste jong (VALKPARKIET) van de 3 kleintjes in het nestje (jong is 11 dagen oud) krijg ik de ring niet om de enkel. Ik krijg maar net de 3 teentjes er doorheen, maar de knobbel waar die 3 slappe roze lange teentjes  :) in vast zitten gaat er met geen mogelijkheid doorheen. Hij is gewoon dikker dan 5,4 mm, denk wel 5,8 mm dik die knobbel. Hij is echt veel en veel kleiner dan de andere, maar toch hele dikke enkels dus. De andere heb ik wel geringd. Nu heb ik nog een nestje met daarin 2 jongen van 5 en 6 dagen oud. Maar dat zijn nog zulke kleine donsjes, die durf ik over 2 dagen nog niet te ringen denk ik. Maar omdat ik nu bang ben dat ik te laat ben na 9 dagen nog te ringen moet ik ze toch echt gaan oppakken straks en proberen. Het lijkt zo breekbaar. Ik hoop dat het goed gaat. Tips zijn welkom. En wat is beter, olijfolie gebruiken of speeksel of niks?

Lin

Waarschijnlijk ben je dan al te laat met ringen. Je moet het dus net voorbij de teentjes laten zitten, niet verder omhoog schuiven voorbij de "knie" Misschien dat inderdaad wat spuug of olie helpt. Maar zeker niet gaan forceren.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/ringen.htm

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

•=Bonnie=•

Je bent te laat met dat jong vrees ik, als het voetje te dik is past het niet meer, dan krijg je nooit de vierde teen er nog door. Ik probeer tussen dag 6 en 10 te ringen. Soms hebben ze grote voeten of groeien ze erg snel en is dag 6 echt in orde.

Michel

ik ring ook tussen dag 6 en 10, maar bij deze was ik te laat helaas, ik wist het, net 1 dag, 11 dagen oud was ie, maar hij was klein uitgevallen, maar omdat het toch lukte bij die andere 2 baalde ik zo en vond het raar, de ring gaat natuurlijk niet helemaal over de knie heen  ;) maar wat ik wilde zeggen is, ik kreeg die 3 teentjes er niet helemaal doorheen tot het punt dat je dat kleine achter teentje er net nog doorheen kan krijgen, die tenen waren dus gewoon te dik bij de aanzet zeg maar. Ik zal morgen de 2 jongen (valkparkieten) in het andere nestje gaan ringen, die zijn dan 8 en 9 dagen oud ongeveer. Ik hoop dat het dan lukt met alle 2 de vogeltjes.

Michel

:)    :D   Bij het andere nestje gaan de ringen erg makkelijk om de pootjes. Heb ze geringd bij 9 dagen oud. Ze zijn erg klein en teer nog maar het lukte me wel.

Karin

Nu is het te laat, maar de volgende keer kun je het proberen met een beetje vaseline, dan glijdt het beter. Heb ik 1 x nodig gehad ( met een jong van 9 dagen  :o )
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves