5 mei 2025, 09:58:21

tam maken help alsjeblieft!!!!!!

Gestart door krista2, 14 augustus 2003, 19:06:00

« vorige - volgende »

krista2

14 augustus 2003, 19:06:00 Last Edit: 14 augustus 2003, 19:20:02 by krista2
hoi allemaal,

ik heb even een dringende vraag: tot wanneer kun je een valkparkiet tam maken? ik heb namelijk zelf ook een, maar die is volgens mij ook al 1/2 jaar. hij is wel een beetje tam..
als ik m'n hand bij z'n pootjes leg dan stapt hij erop :) maar hij is doodbenauwd voor m'n handen en hij is helemaal niet agressief maar als ik met m'n hand in de kooi ga dan gaat hij gewoon ergens hangen of op een ander stokje zitten. hij wil ook niet in bad dus het is eigenlijk een schijterd haha ;D maar ik wil graag dat hij uit m'n hand eet maar het lukt me maar niet.. is dat nu nog te leren? en hoe?

Sander

Hallo

je kunt hem waarschijnlijk wel nog tam krijgen maar dan zul je er veel geduld en tijd moeten voor opofferen. Je kunt hem misschien uit je hand laten eten door trosgierst vast te houden. Hier zijn ze verzot op.

groetjes
sander

Barbara

hoi,

mijn Croky was supertam en wilde altijd kroelen en bij me zitten maar nooit iets uit mijn hand eten, in tegenstelling tot Dimi die alles eet uit mijn mond en hand wat los en vast zit. Sinds kort doet Croky het opeens ook, dus nu moet ik 2 valkjes wegjagen als ik iets eet, heeft ook nadelen hoor ::)

Als tie al uit zichzelf op je hand stapt, zal die zo bang voor je handen niet zijn lijkt mij. Hij zal gewoon niet willen dat je hem verder aanraakt om bv te kroelen of te aaien, veel valkjes vinden dit gewoon niet fijn, totdat ze het zien bij andere tamme valkjes en het vaak toch ook gaan toelaten en lekker gaan vinden. Andere gaan het nooit fijn vinden, maar dat kan ook geen kwaad hoor.

Groetjes,

Barbara

krista2

bedankt voor jullie reactie, maar hij wil dus niet uit m'n hand eten.. dan weet hij niet hoe snel hij weg moet komen :-/maar ik hbe ook wel geduld hij mag losvliegen wanneer ik ook op m'n kamer ben heeft veel speeltjes in z'n kooi en hij vliegt ook wel op m'n hoofd zit met m'n haar te spelen maar ik mag em niet aaien en ik wil zo graag een vogel die ik lekker kan aaien en knuffelen dus kortom gewoon een maatje..
weet iemand nog iets anders wat ik kan doen?

Henry

gewoon geduldt hebben

henry van ellinkhuizen

krista2

dat hbe ik ook dat zei ik al maar dat hbe ik nu al vanaf ik hem heb:S bedankt voor je reactie

Barbara

En hoe lang heb je hem al dan?

Eigenlijk vind ik ook wel dat als je valkje het nooit fijn gaat vinden om te kroelen of om geaaid te worden, dat dat gewoon een btje pech is als je dat wel graag wilt. Je kunt ze niet dwingen. Ik weet ook niet wat je wilt gaan doen als het niet gaat lukken, maar ik zou hem in elk geval nooit wegdoen maar er eerder eentje bijkopen in de hoop dat die wel gaat kroelen enzo en dat gaat die eerste dan vaak wel nadoen, zo ging dat bij die 2 van mijn wel in elk geval.

krista

ik heb hem nu anderhalf jaar ongeveer, maar ik zou hem nooit wegdoen. en als hij iets niet wil ga ik niet slaan ofzo ik hou heel veel van hem. maar hij is gewoon bang voor m'n handen hij wil er niks uit eten. als ik 's morgen wakker word dan zit hij heeel hard te fluiten want dan wil hij eruit. dan doe ik het kooitje open en dan komt hij op m'n bed zitten naast mij. maar veder mag ik niks doen.

groetjes krista

ziralioness

Ik heb maar 1 ding gemerkt... Trosgierst werkt... altijd... ;) Ik heb Nina ook min of meer omgekocht. ;) Hang geen trosgierst in de kooi. Als je valkje niet uit je hand durft te eten, steek dan je hand met een lange stengel trosgierst naar hem/haar uit. Hij zal vanzelf intresse krijgen en aan het uiteinde gaan eten... Steeds wat dichterbij... ik weet zeker dat het je lukt...!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Natanella

Hoi Krista, misschien heb je iets aan mijn tip. Mijn Solo vond mijn handen in het begin ook heel eng, omdat ik in het begin een beetje te hard van stapel liep. Toen heb ik hem geleerd om op een stokje te stappen en mijn handen zelf eigenlijk niet meer gebruikt, altijd een verlengstuk genomen zoals een stokje of trosgierst.
Met knuffelen gaf dat ook een probleem, totdat ik hem een keer perongeluk met mijn neus knuffelde toen hij op mijn schouder zat! En zowaar: het werd geaccepteerd door Solo!! :)
Sindsdien knuffel ik hem eerst met mijn neus zachtjes achterop zijn koppie of voor op zijn kuifje, of met mijn wang(in een later stadium). En eigenlijk gaat het steeds beter en kan ik nu ook steeds vaker met een vinger aaien en kusjes geven op zijn koppie en ruggetje!
Maar dit is wel iets wat enige tijd nodig heeft gehad en ik knuffel alleen als hij zelf ook wat rustig is (zeker in het begin).
Misschien heb je er iets aan. Veel succes in ieder geval, het is zeker de moeite waard! ;)
Groetjes, Anita

krista2

dank je, misschien heb ik er wat aan ja.
maar het is niet zo dat ik hem nog nooit hem aangeraakt ik aai hem wel eens maar dan loopt hij altijd weg of vliegt weg en dan hoeft ie de eerste week ook niks meer van me te weten. maar ik zal het eens met trosgiers proberen

ziralioness

Veel vogels vinden het niet leuk om over de vleugels geaaid te worden, dus dit is wel normaal. ;)
Nina is volledig tam en word nu pas aan het over de vleugels en rug aaien gewend. (Dan geef ik haar trosgierst en terwijl ze eet aai ik haar zachtjes en rustig) Achter haar kopje gekriebelt worden vind ze niet zo lekker. Het is natuurlijk ook per vogel verschillend. Nina is niet zo dol op aaien, maar lekker saampjes zitten vind ze heerlijk... gewoon lekker dicht bij me. En daar geniet ik ook van. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

michiels

zelf heb ik mijn valkje tam gemaakt door haar eten af te nemen.
smorgens,smiddags,en savond dded ik eten in mijn hand en llegde die 10 minuten in de kooi . zo raakte ze vertrouwt met mijn gand en kwam uiteindelijk eten. nu eet ze bij op tafel

Skippy

Hey Krista

Mijn valkje (Skippy was bijna 2 jaar voordat hij tam is gemaakt.Ik heb hem namelijk 2dehands gekocht en daar kreeg hij niet veel aandacht.Nu zit hij op mijn hoofd,schouders ,handen..enz.Wat hij nodig heeft is veel aandacht.Leer hem uit je handen eten en hou je hand veel in de kooi zodat hij er al een beetje aan kan wennen...als dat niet werkt na een hele tijd zijn er andere maatregelen nodig
Maar dat lees ik dan vanzelf wel

Veel succes ermee!!!

Skippy

Pucky

Hallo,

Volgens mij als je veel geduld hebt met de vogeltjes kun je hun vertrouwen winnen dan maakt de leeftijd ook niet zoveel uit. het meest tam kun je de parkietjes krijgen als ze nog erg jong zijn.

Groetjes,
Hester