25 juni 2025, 20:43:03

Het tweede nestje van Jo

Gestart door Jojanneke, 13 april 2007, 22:17:45

« vorige - volgende »

Jojanneke

Na alle verhalen gelezen te hebben, leek het me leuk om nu zelf ook een verhaal te beginnen.

Ik zal mezelf even voorstellen; ik ben Jojanneke woon in Papendrecht, en ben sinds de zomer van 2005 besmet met het valkenvirus en wel door Caroline, beter bekend als Carco, nog bedankt trouwens ;)

Ik zag bij haar de valkjes, en vond ze zo grappig met dat kuifje.
Ik heb toen eerst nog een poosje erover nagedacht, en ben uiteindelijk het eerste valkje, gevonden via de marktplaats gaan halen, dit was Dido, een wildkleurtje.
Een paar maanden later hebben we er eentje gehaald bij Paul, dit was Luca een cinnamon geparelde valk.

Het was mijn bedoeling om uiteindelijk een nestje te krijgen, maar al snel begon Dido te fluiten, en Luca verloor zijn parels.
Ik had dus twee mannen.
We hebben toen een lutino vrouwtje kunnen overnemen van iemand, Pino.
Echt een schatje en suppertam, maar helaas vond ze alleen mij aardig, en de mannen liet ze links liggen :-\

Mijn hoop was eigenlijk vervlogen, maar doordat we verhuisden kreeg Pino wat minder aandacht en ging wat meer naar het ene mannetje toe trekken.

En begin dit jaar stond ik dus op een dag te strijken, en wat denk je, ze waren het aan het doen 8)
Ik heb gelijk ,mijn man en de rest van de familie gebeld  ;D ;D
En een broedblok gehaald, en veel op het forum gelezen natuurlijk.
Nou mijn eerste nestje is inmiddels alweer naar hun nieuwe baasjes toe, en tot nu toe gaat het met alledrie supergoed.
Echt leuk de reakties, ik had ze ook wel tam gemaakt, ze zaten vanaf een week of twee elke avond een poosje bij me.
En naarmate ze ouder werden werd dat steeds langer.

Maar nu is dus vandaag het eerste eitje van mijn tweede nestje uitgekomen, en ik ben echt super gelukkig, want het eerste nestje waren alleen maar wildkleurtjes, terwijl ik hoopte dat Dido split lutino was.
Ze hadden dat wel gezegd, maar je moet het maar afwachten.
En de eerste is, je raad het al een lutino.
Ik ben echt in de zevende hemel met het lutinootje ;D ;D
Ik ga nu even proberen wat foto s te plaatsen, ik hoop dat het lukt.

Jojanneke

Dit is dus Luca, de cinnamon geparelde valk, die uiteindelijk dus de parels verloor

En dit is een van de jonkies uit mijn eerste nestje

Jojanneke

Zoooo, na veel plakken en knippen gelukt :P

Mijn eerste lutino we noemen het kleintje beau

Jojanneke

De andere twee eitjes komen ook bijna uit, het derde eitje is al aangepikt, en het tweede lijkt wat langzamer te gaan, maar leeft wel.

heidi

Hallo Jojanneke,

Gefeliciteerd met je eerste jonkies.

Heidi

carco

Hé wat leuk dat je een verhalenboekje bent begonnen hier. Ik zag je al regelmatig op het forum rondspoken.

En ik heb niets gedaan hoor :-[ :P

Je bent de andere kleintjes snel kwijt geraakt zeg!
Nu het 2e nest dus en meteen een lutino:lief!

Je ziet bij Luca helemaal geen resten meer van de parels hè?
Bij Harry van mij blijf je het goed zien.
Je weet bij jou dan ook wel wat de popjes en de mannen zijn in de nestjes.

Je had toch 4 valkjes inmiddels? Of 3 dan?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Jojanneke

Hoi Caroline

Ik heb nu drie valkjes
En Pino en Dido zijn dus de ouders van de kleintjes
Maar de lutino s zijn nu dan allemaal vrouwtjes toch ??
Want ik had het ingevoerd in de mutatiecalculator en die gaf ook 50% kans bij de mannen aan.
Maar ik heb inderdaad al zo vaak op het forum zitten lezen, en daar las ik dat het alleen maar vrouwtjes kunnen zijn.

Het kleintje wordt trouwens net voor het eerst gevoerd, pfff gelukkig, want het eerste jong van het vorige nest werd gepikt en verstoten, ik ben toen twee dagen bezig geweest om het te redden en weer bij de ouders te leggen dat is uiteindelijk wel gelukt.
Alleen met een paar teentjes minder, maar was daardoor wel heel lief en tam.
Ik wilde dit valkje eerst zelf houden, maar hij/zij is toch naar een nieuwe eigenaar gegaan, zij vond het geen probleem en het is ook echt een supervalkje geworden uiteindelijk.

Heidi; Dankjewel

carco

Het klopt bij jou wel dat je ook lutino mannen kan krijgen. Dat komt omdat er een lutino pop tegen over staat.
Toch kan je het verschil zien omdat de popjes gepareld zullen worden, kijk maar:

Moeder:lutino
Vader:cinnamon gepareld split voor {X1:  lutino}

man afkomst:
50% lutino split voor {X1:  cinnamon gepareld}
50% wildkleur split voor {X1:  cinnamon gepareld} {X2: lutino}

pop afkomst:
50% cinnamon lutino gepareld
50% cinnamon gepareld

Ach en wat sneu voor dat ene kleintje zeg, dat pa en ma zo gedaan hebben. Gelukkig is hij toch naar een fijn adres gegaan.

Jojanneke

Helaas slechte berichten hier, eitje nummer drie is uitgekomen, maar ik vond het al niet zo goed gaan.
Vanavond is het donsje overleden, weer een lutino.... :'(

En eitje nummer twee vertrouw ik niet.
Ik zie geen beweging en geen bloedvaatjes, misschien dat het toch nog uitkomt, ik laat het nog even liggen, het is nu al zeker 20 dagen bebroed, het kan dus nog wel, maar ik heb er een slecht gevoel over.

Als dit ook fout gaat heb ik alleen Beau nog over, met Beau gaat het gelukkig goed.
Het kropje is goed gevuld :)
Ik zal zo nog even wat foto's plaatsen

Caroline; De papa is het wildkleurtje en er is mij verteld dat zijn moeder waarschijnlijk Lutino was dus dan is het inderdaad 50% lutino, mannetjes of popjes.
Maar ze zeiden ook dat er bont en parels inzaten, maar ik weet natuurlijk niet of het popje splits heeft dat wisten de vorige eigenaren niet.
Het blijft dus spannend

Jojanneke

Hier het schatje met al een aardig gevuld kropje

Jojanneke

Nou, het is alweer even geleden dat ik geschreven heb, en het blijft hier spannend.
Vorige week bleef dus alleen beau over, en het tweed eitje was inderdaad afgestorven.
Het ging uiteindelijk kapot, dus heb ik gekeken , en er zat een volgroeid donsje in, weer een lutino ???.
Dus toen had ik alleen Beau over.
Maar op een of andere manier hebben de ouders het gehad.
Het vorige nestje ging super, maar nu dus niet, ze gingen elke keer naast Beau zitten.
Dit heb ik aangekeken, totdat ik dinsdagmorgen kwam, en Beau als een ijsklontje in het broedblok aantrof.
Ik heb haar er toen uitgevist, en gelijk onder de lamp gelegd.
En ben druivesuiker gaan geven.
Ze knapte gelijk op, maar toen ik haar woog schrok ik wel, 4 gram woog ze.

Ze had ook hele grove zaadjes in haar krop, en dus niet die gele massa die je normaal ziet.
Het kropje leegde ook heel slecht.
Dus eerst elke keer een paar druppeltjes suikerwater gegeven tot het kropje leeg was.
En toen langzaam aan nutribird, met 6 delen water gaan geven, en toen het beter ging steeds minder water.
Ik heb haar deze week verschillende keren geprobeerd terug te zetten maar de ouders hebben geen jongen meer.
En pakken het dus niet meer op.

Ze ligt nu dus nog steed onder de lamp, en het gaat eigenlijk super.
Ze weegt inmiddels 12 gram en is 9 dagen oud.
Erg weinig dus, maar het is er eentje met pit.
Ik zal snel wat foto's plaatsen.

Ik moet wel zeggen ik ben versleten, geef elke keer om 12.00 de laatste voeding, en zet dan de wekker op 5.00 want dan is het kropje weer helemaal leeg en begint het voeden weer om de 2,5 uur.
Maar ze doet het goed en ik kon haar toch ook niet zomaar laten gaan :-\

carco

Ach gossie: ik hoop dat ze het gaat redden.
Vreemd hoor dat de ouders het nu na het vorige nest ineens niet meer goed doen.

Jojanneke

24 april 2007, 10:22:39 #12 Last Edit: 27 april 2007, 11:19:59 by Jojanneke
Beau is inmiddels 11 dagen oud en weegt nu 16 gram, dus ze blijft groeien
Ze krijgt nu elke drie uur 1,6 ml , en dan 1 deel voeding en twee delen water.
Dit gaat goed zo.
Tussendoor ligt ze lekker te slapen. :)

Paps en mams doen het 8) weer elke dag, maar ik heb het broedblok verwijderd.
Want mams moet eerst wat bijkomen, ze is echt nog moe van het vorige nest

Jojanneke

24 april 2007, 16:06:42 #13 Last Edit: 24 april 2007, 16:08:58 by Jojanneke
Hallo, en hier is ze dan, deze foto is net gemaakt  8)

carco

Ach wat een lieverd: ik hoop dat het zo goed blijft gaan.
Blijft Beau nu bij jullie?