19 mei 2025, 13:55:06

jongen

Gestart door bjorntjj, 11 april 2007, 10:10:57

« vorige - volgende »

bjorntjj

Yu!
Hoelang duurt het tegen dat ze eitjes leggen?
en hoelang duurt het dan van ei tot jong?
of hoelang duurt het samen tegen dat de jongen eruit komen?

Bedankt voor de aandacht!

Riny

Hoy Bjorn
Eerst gaan je valkjes paren, en als ze dat gedaan hebben kun je na ongeveer 14 / 20 dagen eitjes verwachten.
Als ze eitjes hebben gaan ze samen broeden, dat duurt 18 / 21 dagen.
Als de jongen uitgekomen zijn, zorgen de ouders 30/35 dagen voor de jongen in het blok.
Zijn de jongen uitgevlogen, dan worden ze nog ongeveer 3 weken door de ouders gevoerd.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweken.htm
Als je op bovenstaande link klikt, vindt je nog veel meer informatie.
Groetjes Riny

bjorntjj

ja en de dag waneer de jongen zijn geboren, hoeveel dagen moet je dan wachten voordat je ze mag wegnemen om tam te maken zonder spuitje?

Riny

Hoy Bjorn
Je kunt het beste je valkjes bij de ouders laten, betere voeding voor hun bestaat er niet.
Evengoed kun je ze iedere dag in je hand nemen en er mee knuffelen, zo worden ze ook helemaal tam.
Wonen jou valkjes in een buitenvoliere of binnenshuis?
Groetjes Riny

Sanna

Citaat van: Riny op 11 april 2007, 11:48:51
Hoy Bjorn
Je kunt het beste je valkjes bij de ouders laten, betere voeding voor hun bestaat er niet.
Evengoed kun je ze iedere dag in je hand nemen en er mee knuffelen, zo worden ze ook helemaal tam.

Volgens mij bedoelt Bjorn dit ook Riny ;):

Citaat van: bjorntjj op 11 april 2007, 11:36:28
hoeveel dagen moet je dan wachten voordat je ze mag wegnemen om tam te maken zonder spuitje?

Je kunt ze er gewoon iedere dag even uithalen Bjorn, zo lang het maar bij heel even blijft totdat ze genoeg veertjes hebben. En voorzichtig doen, hè? Ze zijn heel teer...

Groetjes, Sanna

bjorntjj

buitenvoliere! :-\
maar wanneer mag je ze dan wegnemen van de ouders?
de dag wanneer ze zelfstandig eten  vanaf dan nog een 3tal dagen bij hun ouders laten en dan appart steken en elke dag het gewicht wegen en als het een 3tal dagen stabiel is mag ik ze dan verkopen aan mijn vriend?

Rianne

Meestal met 6 a 7 weken beginnen ze al zelf te eten. In de periode dat ze net het eten ontdekken laat ik ze nog bij de ouders, en als ze minder voer bij de ouders vragen, kunnen ze apart.

Valerie

Wat mij ook verteld is, door een ervaren kweker:
Als ze zijn uitgevlogen (uit het blok) en je hebt ze zien (met je eigen ogen) pikken van het zaad, kan je ze apart zetten met eten en drinken (in een kooi binnen ofzo). Dan moet je iedere dag wegen om te kijken of ze niet afvallen en goed op gewicht blijven. Als er +- 10 g verschil is (dat een valkje 10 g afvalt), moet je ze opnieuw bij de ouders zetten. Op deze manier zullen ze rond de 6-8 weken volledig zelfstandig zijn. Laat je ze bij de ouders tot ze volledig zelfstandig eten, duurt het 8-10 weken tot ze zelfstandig zijn.