Kweken met een fallow man en een fallow pop is dit een risico ?

Gestart door caro, 8 april 2007, 12:17:59

« vorige - volgende »

caro

Hallo,

Ik heb een vraagje over het kweken met een fallow pop en een fallow man. Is het beter om een man te nemen die split fallow is of kan ik er een fallow man tegenover zetten.

Ik weet dat je lutino's  en albino's beter niet tegenover elkaar kan zetten. Dit is ook het geval met fallows.


Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "



http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

Rianne

Het zijn wel 2 roodogen dus volgens mij is de kans op een kale plek achter de kuif evengoed aanwezig.

Tjerk

Hey,

dat ligt puur aan het voorgeslacht. Hoe die kwa postuur en bevedering zijn. Als die heel fors en zonder kale plek waren, kun je prima op deze manier gaan kweken.

Hiermee kun je zelfs fouten uit de mutatie halen.

Groeten Tjerk

nick01

met mooie groffe ouders heb je wel minder kans op mindere jongen maar mijn voorkeur gaat uit naar split x roodoog of andersom.
albino x albino heb ik wel eens geprobeerd dat ging wel goed maar bij een kennis ging lutino x lutino weer totaal niet goed slechte jongen , weinig jongen en veel kale koppen.
ik heb nu 4 koppels met fallow maar allemaal split x roodoog.
t hoeft niet fout te gaan maar goed als je een split er tegen zet die mooi fors is kweek je denk ik persoonlijk over t algemeen mooiere forsere jongen en dat is toch t streven van de gemiddelde kweker denk ik zo mooi mogelijke jongen op stok te krijgen ipv zo veel mogelijk.
en vooral bronzefallow daar zijn redelijk makkelijk aan splitten te komen , dan zou ik de gok niet nemen , neem je palefallow daar zijn niet zoveel echte splitten voor te koop moet je net een eerlijke kweker weten die ze toevallig heeft.
en dat hele verhaal roodoog x roodoog kun je de slechte kwaliteiten er mee uitkweken gaat er bij mij niet in.
ik weet wel dat sommige kwekers t doen om zo snel mogelijk aan zoveel mogelijk bepaalde mutaties te komen , dit noem ik persoonlijk nou broodfokkers die doen t voor t geld.
maar met t oog op dat je toch geen lamborghini kunt rijden van deze hobby kun je beter voor kwaliteit gaan denk ik  ;).

tjerk ik ben wel benieuwd wat de theorie is achter t idee dat je de slechte kwaliteiten er mee uit zou kunnen kweken.
ik geloof er niet zo in maar goed iedereen kan van gedachte veranderen dus laat eens horen.
ik heb wel ergens gelezen dat t idee was dat je dan de beste jongen aanhoudt en mee doorgaat maar waar blijven die slechte?
daar scheep je toch ook iemand mee op.
dus je kweekt een deel goeie vogels en deel slechte dus je schiet niks op.
is t niet beter de mutatie te verbeteren in plaats van een deel van de mutatie?

Tjerk

Hey Nick,

dat is het dus met mij ook daarom heb ik ook altijd alleen maar split op roodoog of andersom.

Maar wanneer je steeds met de betere jongen doorgaat, zou je de fouten er uit kunnen kweken.

Groeten Tjerk

caro

Bedankt voor jullie reacties, Het is een stuk duidelijker geworden.

Ik heb dus ook besloten om geen 2 fallows tegenover elkaar te zetten. Het risico is te groot om zwakke jongen te krijgen.
Ik ga op zoek naar een split fallow man.

Bedankt voor jullie uitleg.


Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "



http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/