Pleegei komt 11 dagen te vroeg uit, wat nu?

Gestart door •=Bonnie=•, 9 april 2007, 19:40:19

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Ik heb een in de steek gelaten eitje bij een koppel gelegd dat vanaf 2 april is gaan broeden. Hun eitjes komen dus op zijn vroegst de 20ste pas uit.

Maar nu piept het pleegei. Het jong zal te klein zijn om het bij de anderen te leggen, bovendien liggen er daar al 7 waarvan drie broers van het ei waar het nu over gaat :-\ En de jongste in dat nest is de avond van de 5e uitgekomen en die pap ik al bij omdat de oudste 2 van 1 april zijn en al 2 dagen geringd zijn. Fors dus.

Dus sja.. Ik had verwacht dat het pleegei later zou zijn ALS het al uit zou komen, het is namelijk van 23 februari tot 3 april niet bebroed geweest nadat het al ongeveer 5 dagen bebroed was. Maar op 3 april bleek het nog te leven en vanaf die dag is het dus weer bebroed.

Wat is wijsheid... een kweker zoeken die piepeitjes heeft of een dezer dagen verwacht? Of gewoon maar laten liggen. Ik ben bang dat ik de pleegmoeder dan van slag breng, het is haar eerste nest (pa is ervaren). Maarja... ze hebben het nu ook al horen piepen natuurlijk :(

Ik wil niet hun eigen legstel in gevaar brengen.

wim roskam

beste lezer , instinktief weten je valkjes dat dit jong te vroeg geboren is , ze weten ook of hun eitjes bevrucht zijn of niet bevrucht zijn , vraag me niet hoe ze dat weten ,  maar ze weten het wel degelijk , ik denk dan ook dat ze gewoon door broeden , en waarschijnlijk ook het jong voeren , ik zelf heb verschillende keren meegemaakt dat ze stopten met broeden , en dat de eieren onbevrucht waren , tevens heb ik een pleegkoppel gehad dat jongen met een verschil van 10 dagen gewoon grootbracht ,  sucses met de vogels mvg wim roskam .

Ivy

Hoi Bonnie.
Ik had ook net een nest waar tussen de derde en vierde jong een week verschil zat. Toen de derde uitkwam, bleven de ouders wel gewoon op het laatste eitje broeden. Dus hopelijk gaat het bij jou ook goed...
Succes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

•=Bonnie=•

Ik ben het met je eens Wim dat ze op een of andere manier inderdaad weten of hun eitjes bevrucht zijn of niet. Hun eigen drie eitjes zijn in elk geval allemaal bevrucht.

Het enige waar ik bang voor ben is dat ik dat jonge popje in de war breng als het ei na een week al uit komt.

Maar ik heb niet veel keuze, ze zullen het beslist voeren. Tegen de tijd dat hun eigen eitjes moeten uitkomen is het jong 10 dagen oud. Dan zie ik wel verder. Hopelijk laten ze hun eigen eitjes niet in de steek.