2 mei 2025, 18:00:56

Kiemen

Gestart door Inge88, 9 april 2007, 20:11:10

« vorige - volgende »

Inge88

9 april 2007, 20:11:10 Last Edit: 9 april 2007, 20:20:09 by Inge...
Er is vast al eens een topic hierover geweest. Maar aangezien de zoekfunctie nog steeds niet werkt zoals hij zou moeten werken, kan ik dit niet terugvinden.

Hoe kiem ik precies zaadjes?
Wat heb ik hier precies voor nodig? Ik weet dat er speciale kiemautomaten bestaan enzo, maar dat vind ik nogal wat voor 1 valkje.
En welk deel geef je nou eigenlijk aan het valkje  :-[ Is dat het deel dat je afknipt, het groen? Of het deel dat dus achterblijft?

Riny

Hoy Inge
Voor 1 valkje is een grote kiemautomaat ook niet nodig.
Als je een zeefje hebt kan het daar ook in.
Allereerst koop je kiemzaden, ik gebruik altijd kiemzaden voor grote parkieten.
Die laat je dan een dag weken, in het zeefje wat in een kopje water hangt.
Na een dag  spoel je ze goed af, met veel stromend water.
Daarna niet meer in het water maar laat je ze in het zeefje staan.
Je zet het weg op kamertemperatuur maar niet midden in de zon.
Je zult zien dat ze vanzelf gaan kiemen.
Voordat je ze aan de vogels geeft goed afspoelen.
Groetjes Riny

Inge88

Okee bedankt Riny. En welk deel geef ik hem? Het afgeknipte groen?

Riny

Hoy Inge
Je mag hem alles geven.
Vaak vermeng ik het met eivoer en verse kruiden.
Dan weer een keer alleen gekiemde zaden.
In het begin zal je valkje er misschien nog niet zoveel van eten.
Ze moeten meestal wennen aan iets nieuws.
Groetjes  Riny

Inge88

Okee heel erg bedankt! Ik ga het eens proberen. :)

Romy

Hoi Inge...

Enkele maanden geleden heb ik ook kiemzaadjes voor Flupke gekocht. Dit is de manier van ontkiemen die ik gebruik. Ik ben er erg tevreden over en heb nog maar 1 keer alles moeten wegsmijten omwille van schimmel :

Ik neem een plastiek bakje van ongeveer 15 op 15 en 8 centimeter hoog. In dat bakje leg ik een keukenpapiertje wat doorweekt nat is (maar er mogen geen plassen staan) . Daaroverheen strooi ik wat kiemzaad (datgene wat ik heb is er voor kleine parkieten want dat was het enige wat ze hadden). Het potje bedek ik met doorzichtige vershoudfolie.
Dit geheel plaats ik ofwel in de zon ofwel op de verwarming, zodat er dus warmte bij het potje gaat. Na ongeveer 2 dagen zie je de zaadjes beginnen kiemen en meestal geef ik ze vrij snel aan Flupke zodat er geen kans op schimmel bestaat.

Let er wel op dat het papiertje waarop de zaadjes liggen niet uitdroogt, anders lukt het niet.

Veel succes ermee!

Groetjes
Romy

Riny

Hoy Romy
Bij kiemen van zaden ontstaan altijd schimmels.
vaak zie je ze niet, vandaar dat het afspoelen met veel stromend water zo belangrijk is.
Groetjes Riny

Romy

Hoi Riny

Erg bedankt voor deze info, dat wist ik helemaal niet! Zowieso spoelde ik de kiempjes altijd af met water, maar dat zal ik nu extra goed doen hoor!

Groetjes
Romy