2 mei 2025, 16:07:43

Nog een valk en later een nestje

Gestart door Peggy, 8 april 2007, 15:43:25

« vorige - volgende »

Peggy

Hallo,  wij hebben een witmasker mannetje van ongeveer 11 jaar oud, handtam,aanhankelijk naar mij toe, ook wel naar mijn partner, maar hij gaat zomaar niet bij de kids zitten of bij iemand anders. Op dit moment is hij vrij druk,veel krijsen en als ie uit zijn kooitje komt laat hij gelijk zien dat ie er zin in heeft,Schuift met zijn achterwerk over mijn hand heen. Nu is mijn vraag,  heeft hij behoefte aan een pop?? Wij zouden best graag een pop erbij willen hebben,maar zou dat nog gaan? Zou ons mannetje nog een koppel kunnen vormen met een jonge pop?? Of is hij daar te oud voor?? Wij zouden best wel in de toekomst een koppel willen hebben zodat we zelf eenkeer een nestje hebben. Verder zijn wij nog nooit met onze valk naar de dierenarts geweest,is dat erg?  Hij krijgt van ons iedere dag schoon voer,water en aandacht en af en toe onder de douche...is dat voldoende?? Heb nooit gedacht aan evt ontwormen enzo namelijk.
Alle tips zijn meer dan welkom!
Gr Peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Riny

Hallo Peggy
Als je valkje niet ziek is , is het ook nergens voor nodig om er mee naar de DA te gaan.
Prachtig toch, een valkje van 11 jaar, die nog nooit ziek is geweest.
Valkparkieten die binnenshuis zitten krijgen niet zo snel last van wormen als buitenvoliere vogels.
Die hebben weer te maken met de uitwerpselen van de wilde vogels, en juist die zijn vaak een bron van besmetting.
Of je valkje nog kan wennen aan een jonge pop en er een koppel mee zou willen vormen , durf ik niet te zeggen.
Misschien dat je zo nog reactie's krijgt van mensen die daar ervaring mee hebben.
Groetjes Riny

Karin

Ik heb ooit een jong bij een valkje van 11 jaar geplaatst en het heeft wel lang geduurt voor de valk er aan gewend was ( bijna een jaar ), maar uiteindelijk lukte het dus wel. Ik denk wel dat je het idee van een nest van je af moet zetten, want de kans is klein dat hij na 11 jaar alleen gezeten te hebben dat meteen oppakt en weet hoe hij moet treden / broeden en verzorgen. Ik heb een man en die was 5 toen hij een pop kreeg. Pas na 3 jaar lukte het hem enigsinds om goed te treden - broeden enz. en toen heeft hij de jongen in de steek gelaten. Net een paar dagen oud. Ik heb er 1 kunnen redden, andere 2 helaas niet  :'( Maar een valk hoeft geen jongen te krijgen om gelukkig te worden  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lieke

Toen ik een popje voor mijn witmasker man (toen 2 jaar) kocht vond hij het helemaal niks ! Hij is met de hand gevoerd en meer 'mens' dan valkparkiet. Het mannetje en het popje zitten dus nu in 2 aparte kooien en de man moet niks hebben van het popje. Als ze te dicht bij komt gaat hij blazen en dreigen.

Het kan natuurlijk ook anders gaan, maar dit is mijn ervaring.

Groetjes, Lieke :)

Peggy

Dank je wel voor je reactie Lieke.  Eigenlijk denk ik dat je gelijk zult hebben...onze Nikkie is natuurlijk geen andere valkjes gewend en hij is zeker helemaal into mij ;D Ik heb nu een grote kooi erbij gekocht en daar plaatst ik onze nieuwe valkenvriendjes in...die kooi staat wel naast die van Nikkie zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Verder zien we wel hoe hetgaat lopen...zoiets kan je gewoon niet van te voren weten...ik houd er zeker rekening mee dat Nikkie er niks van wil hebben...is ook heel begrijpelijk. Maar misschien verrast ie ons wel ;)
Gr Peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

ziralioness

Toen ik Ricky (orgineel handopfok) kreeg was hij al 2 jaar en dus een volledige ''mensenvogel''.
Hoewel we altijd popjes hadden heeft hij er nooit naar omgekeken en is hij nooit heel erg sociaal met andere vogels geworden; hij gaat ze liever een beetje uit de weg.

Persoonlijk is dat ook de reden waarom ik niet van handopfok houd... en ALS mensen hiervoor kiezen (bv. uit noodzaak, kan gebeuren!), vind ik het absoluut raadzaam dat de vogel ook tussen andere vogels blijft zitten. Ik heb zelf ook zo'n kwakkelaartje die niet door de ouders meer gevoed werd gehad, en die plaatste ik na elke voeding terug in het nest. Dit is een gezond sociaal vogeltje geworden met een gezonde broeddrang.

Ik heb trouwens het idee dat de mannen meer 'verpest' raken dan de vrouwen... ik heb nl. een handopfok vrouwtje gehad die prima broedde, terwijl mannetje Ricky niet eens probéért te treden...  :-\

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Lieke

Hoihoi,

Ben nu ook bezig om 2 jongen (gedeeltelijk) met de hand te voeren, ze zijn nog geen week oud!

Ik heb namelijk een nestje van 4 (eerst 5, maar er is er eentje doodgegaan) en de ouders voeren alleen de 2 oudste en de jongste twee krijgen dus geen eten. Ik zet ze na elke voeding terug in het blok en voer ze ook maar een beetje omdat ze anders omkomen van de honger.

Groetjes, Lieke :)

ziralioness

Op die manier zal je geen problemen krijgen Lieke; ze krijgen hun voer van jou maar zijn gewoon onder de andere valkjes. :) Dan is er geen enkel probleem, dat heb ik met Minki destijds ook gedaan. :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...