14 mei 2025, 02:54:05

paringsgedrag?!?! veel te jong!

Gestart door Puck, 27 maart 2007, 21:46:18

« vorige - volgende »

Puck

Ik heb 2 lutino valkjes.
De oudste (man) is bijna een jaar en de jongste is ongeveer 4 maanden, geslacht nog niet duidelijk.
Nu is de oudste blijkbaar broeds en klom net bovenop het jonkie.
Het jonkie liet het toe maar ik kon niet zien of hij nou bang was of dat hij het goed vond.
Dat de oudste dit doet, kan ik dan aannemen dat het jongste een popje is? Of hoeft dit niet?
De jongste fluit nog niet ofzo, maar is ook nog maar 4 maanden.
Kan ik dit zo laten gebeuren of moet ik ze uit elkaar halen?

Puck

Is er iemand die hier een idee over heeft?

Rianne

Het jonge valkje is nog te klein om te begrijpen wat er aan de hand is. Met 6 maanden zijn ze pas geslachtsrijp, maar nog te jong om eieren te leggen ivm legnood.
Bovendien is het niet verstandig om met 2 lutino's te kweken. Zoals je misschien bij je eigen valkjes hebt gezien, hebben ze een kaal plekje achter de kuif. En rode oogjes. De kans op zwakkere jongen met een nog kalere plek achter de kuif is dus zeer groot.

Je kunt ze ieder in een aparte kooi zetten, als je die hebt, en dan wel zodat ze elkaar nog kunnen zien anders roepen ze de oren van je hoofd ;D

Puck

Maar het zegt dus niets over dat het jonkie een vrouwtje zou zijn of niet?
Het is niet mijn bedoeling om met de 2 te gaan kweken, ik weet dat het niet goed is met 2 lutino's.

Groetjes

Rianne

Als het jonkie de paringshouding aannam (kop naar beneden, staart omhoog) kon het nog wel eens een pop zijn ;D Maar als het er verder gewoon maar wat bijstond is het nog niet te zeggen wat het geslacht is. Het mannetje wil gewoon paren en probeert het bij ieder valkje waar hij een kans bij maakt. ;)