29 maart 2024, 00:02:39

aan groei snavel

Gestart door reina, 30 augustus 2003, 01:11:44

« vorige - volgende »

reina

hoi,

ik heb mijn valkparkiet al zo'n 4 jaar, maar nu begint ze snavel wat te groeien. kan dat kwaad en wat kan ik eraan doen, en hoe komt dat? hij heeft het in die 4 jaar nog nooit gehad, dus vandaar dat ik het vraag. kan iemand mij dat vertellen.
alvast bedankt.

groetjes reina

Kolkkie

Hoi Reina,

Als zijn snavel te ver doorgroeid kan hij niet meer eten, dus als de snavel te lang doorgroeid kan hij er aan doodgaan. Dit omdat hij dan niet mer kan eten.
Het beste is al de snavel te lang is naar een vogeldierenarts te gaan, deze kan hem dan bijknippen. Als je het zelf doet, en het gaat fout, zijn de gevolgen niet te overzien.
Heeft je valkje een mineralenblok in de kooi? Daar kan hij zijn snavel mee in goede conditie houden. Ook aan dingen (wilgentakken enz.) knagen helpt om zijn snavel in conditie te houden.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

reina

wij hebben hier geen vogeldierenarts in de buurt zitten, wel een gewone dierenarts.
hij heeft inderdaad een minaralenblok in zijn kooi hangen en ook zo'n inktvis schelp.
eigenlijk een stomme vraag, maar hoe zie je het eigenlijk als de snavel gaat groeien? hij heeft een beetje rare punt aan zitten net of ie wat gegroeit is.
En als ze het snaveltje knippen voelt hij dat ook, doet het dan pijn? want ik ben toch een beetje bang ervoor

groetjes reina

Kolkkie

Hoi Reina,

Heb je er geen foto van?
Het kan mss ook zijn dat er een stukje afgesleten was, wat nu weer aangegroeid is, of steekt het echt uit?

Van dat snavelknippen voelen ze weinig, anders zouden ze ze denk ik ook niet knippen. Dus maak je daar maar niet druk om.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

reina

hier is de foto, hopelijk kun je het goed zien.

Kolkkie

Hoi Reina,

Als het de bovensnavel is, valt het allemaal nog wel mee hoor, wat ik zo kan zien.

Dit is de snavel van Coco. Lijkt het gewoon hierop?



Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

reina

het ziet er iets anders uit. bij mijn valk lijkt er ook op dat er een nog een laagje erop zit, het is een beetje bleek van kleur. en de punt is aan de binnenkant wat vervormd net dat er een stukje bij aan zit , het is wat dunner al de gehele snavel.
maar hoelang mag zo'n snavel zijn, en wanneer zie je dat het geknipt moet worden.
hij eet nog wel.

groetjes reina

Paul

31 augustus 2003, 10:18:16 #7 Last Edit: 31 augustus 2003, 10:19:52 by Paul
Hoi Reina,
Zolang de boven en onder snavel op elkaar aansluiten kan zaadjes eten dus dan is het geen probleem.
Ik heb ook wel eens gehad dat de bovensnavel iets langer was maar even later was dat weer een stukje korter en dat doen ze normaal gesproken zelf door aan het kalkblok te pikken.
Zoalng je valkje nog zelf de zaadjes kan pakken en eten hoef je je nog geen zorgen te maken en ik denk dat de snavel vanzelf weer in model komt na een paar weken.
Als een snavel echt te lang is sluiten soms de boven en onderhelft niet goed op elkaar aan en kan ie dus geen zaadjes meer eten :-(
Ik heb het van mijn valkjes nooit hoeven knippen en ik heb mijn ene valkje toch al ruim 12 jaar dus normaal gesproken is het niet nodig om het zelf te doen.
Op je foto lijkt de snavel er best normaal uit te zien hoor.
Aan de zijkant komen er bij een snavel ook soms laagjes vanaf en dat ziet er raar uit maar dat is niet erg verder.

Groetjes, Paul

reina

Hoi Paul,

Thnx voor je reactie.
ben blij dat het geen kwaad kan.
ik heb wel een blok van vitakraft en een schelp van een inktvis in de kooi hangen. is dit voldoende?

groetjes reina

Kolkkie

Hoi Reina,

Dat blok van Vitakraft en de sepia zijn voldoende hoor. Daar kan je valkje zijn snavel mee in conditie houden, en hij krijgt zijn nodige mineralen binnen.
Ook als hij aan zaadjes knaagt, of aan andere dingen knaagt gebeurt het al iets.
Dus dat lijkt mij goed hoor ;).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

reina

Hoi Mariska,

Thnx voor  je reacties ;) ;) ;) ;)
groetjes reina