29 maart 2024, 13:27:50

(Koppel?) dat 'vecht'

Gestart door Loeki, 28 maart 2007, 13:35:31

« vorige - volgende »

Loeki

Beste

De situatie is het volgende, in een van de volières zit een (koppel?) Valkparkieten: Witmasker Cinnamon Man & Witmasker Lutino Pop. Vanmorgen heeft de Pop een ei gelegd maar de Witmasker Cinnamon Man is blijkbaar kwaad op de Pop en heeft het ei uit het nest gegooid. Je ziet ook dat de man constant zeer agressief achter de pop jaagt. De pop heeft zelfs al een kale plek op haar stuit(?).
Een koppel Valkparkieten is het denk ik zeker niet, zou het eitje bevrucht geweest zijn door misschien een andere Valkparkiet man uit de volière? Dit kan waarschijnlijk niet daar Valkparkieten paars gewijs leven.

Ik zet nu de Pop van de Man weg, 'k dnek dat dat de best oplossing is. Niet?
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Toch gebeurt het vaker dat valkjes wel vreemd gaan hoor.
Ik denk ook dat het de beste oplossing is om ze te scheiden.
Anders wordt alles zo onrustig in je voliere.
Groetjes Riny

Loeki

Beste

Ik heb ze ondertussen gescheiden. Alleen heb ik nu ene probleem de Albino-pop zit nu op drie eieren die naar mijn weten niet kunnen bevruct zijn. Ze heeft niet eens een partner.
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Loeki

Ontneem ik haar het nest, en koppel ik ze alsnog voor een weekje in een kweekkooi om ze dan volgende week terug te laten verhuizen naar de volière? Misschien kan ze dan wel een succesvol nestje grootbrengen, want nu ben ik er 99% zeker van dat de eieren onbevrucht zijn.
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Loeki

Ze broedt nu dag en nacht constant alleen, zonder partner, op haar nest. Ik ben bang dat door deze intensiteit er iets gaat mislopen. Het liefst van al zou ik haar nu gewoon uit de volière willen halen, haar een weekje met een mogelijke nieuwe partner in een kweekkooi plaatsen om ze aan elkaar proberen te koppelen. En dan volgende week ze terug in de volière te plaatsen. Zodat ze dan wel een succesvol nestje kan grootbrengen.
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Mara

Hoi Loeki

Ik denk dat een week te weinig is om je valkje aan een mannetje te koppelen. Ik heb hier ergens iets gelezen van zes weken.

mara

Loeki

Dus haal ik het vrouwtje van het nest en koppel ik haar dan?
Ja, dan zijn het maar enkele weekjes. Liever dat dan een helemaal uitgeputte pop die toch geen jongen krijgt.
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Mara

Hoi Loeki

Ik heb ze hier dus momenteel op nepeitjes zitten. Ik laat ze gewoon broeden en ze stoppen vanzelf dus met broeden. En dan blijven ze ook niet constant eitjes leggen.

Maar ik hoop dat iemand anders een nuttiger antwoord kan geven.

mara

Loeki

Hallo allemaal,

Het popje broedt nog steeds en momenteel reeds op 3 eitjes.
Kan zij het aan, om verder alleen te broeden? Of ontneem ik haar de eitjes. De eitjes zijn waarchijnlijk toch niet bevrucht, tenzij zij is vreemdgegaan.
Ik heb ondertussen al een mogelijke echtgenoot voor haar gevonden.
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

govert

Hej
Ik zelf zou de eitjes laten liggen .Ik heb ook een popje gehad zonder man en toen heb ik een vrijgezel man bij het popje gezet en ze hebben samen gebroed van de 1ste dag en ze zijn een koppel geworden dus het proberen waar zou ik zegge:) .

Loeki

Ik haar mogelijke nieuwe echtgenoot in de volière geplaatst en ik moet zeggen, enkele uurtjes later zat hij al bij haar nestkastje aan de voorkant op een stokje voor het invliggat door het invlieggat te kijken.

Hopelijk...
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

govert


Rianne

Koppelvorming kan soms erg lang duren dus een weekje is, zoals gezegd, aan de korte kant ;) Koppelen in een gemeenschappelijke voliere verloopt 9 van de 10 keer niet zoals jij het in gedachte hebt. Dus als je toch kweekkooien hebt staan, kun je ze daar beter met z'n tweeen in zetten, en een blok erbij hangen.