7 mei 2025, 11:27:03

aanschaf

Gestart door elientje, 18 augustus 2003, 00:01:57

« vorige - volgende »

elientje

Hoi ,
Ik ben Eline, en ik heb een paar vraagjes. Ik wil graag een valkparkiet, maar mn ouders zitten met een paar dingen:
1 m'n allergie, maar na internetonderzoek blijkt het dat het zeldzaam is om allergisch voor vogels te zijn.
2 wat moet je doen als je een dagje of een weekend weg gaat? Kan je hem dan alleen laten? Maar dat gaat natuurlijk niet met het voer..
3het schoonmaken. Wie hoe wat waar?!
Alvast bedankt!
Groetjes, Eline

Chewy

Vraag 1:
Ikzelf ben heel erg allergisch... Ik heb hooikoorts, kan niet tegen fijne haren (katten, konijntjes etc.), heel veel voedingsstoffen, dus ik kan hierover meepraten. Ikzelf ben enorm allergisch voor de donsveertjes van de valkjes. Er is maar één oplossing voor dit probleem: medicijnen (mocht je advies nodig hebben kan ik je dat altijd geven). Als je die niet wilt innemen, zul je vaak moeten stofzuigen of er simpelweg niet aan beginnen. Dat zeg ik je eerlijk, want als je hem na een tijdje weg moet doen, omdat je er niet in de buurt kan komen, kan dat heel erg pijnlijk zijn, zowel voor jou als je valkje. Je raakt toch aan elkaar gehecht. Maar misschien ben je niet eens allergisch, dus laten we niet te hard van stapel lopen :).
Vraag 2:
Een dagje of weekend weggaan is niet erg... maar wel als het valkparkietje helemaal alleen is. Ikzelf zou er altijd 2 in een kooi doen, want valkparkietjes hebben enorm veel behoefte aan sociaal contact. Ik persoonlijk zou ze nooit een paar dagen alleen laten, altijd in gezelschap laten. Mocht je er 2 nemen, dan zijn mijn ervaringen dat je ze best een paar dagen alleen kan laten. Zorg voor een extra bakje water, wat extra voedsel. Maar probeer dit te voorkomen. Vraag of iemand ze even wil verzorgen en vertrouw ze een reservesleutel toe :).
Vraag 3:
Schoonmaken? Niet onderschatten! Ik ben met mijn kooi (4 valkparkieten) ruim een hele middag bezig. De stokken moet schoongemaakt worden, de kooi, de omhulzing ("tralies" klinkt zo droevig). Ze moeten ook regelmatig schoongemaakt worden, maar over het algemeen zijn vogels erg schoon, en als je goede bodembedding hebt kan een net verschoonde kooi goed 2 weken mee. Zodra het vies is: meteen verschonen.

Valerkiet

ik ben ook allergisch voor alle dieren bahalve vissen ::)
ik heb vroeger erg veel medicijnen moeten innemen en ik mocht van de dokter niet eens in de buurt van een dier komen :-/
humhum ik heb nu 1 konijn 2 hamsters 2 katten 1 hond (binnenkort nog een cavia) 7 valkparkietjes 1 kanarie 20 vissen en 10 kikkers :-/
het kan me niet schelen dat ik hierdoor vaak moet niezen enzo...ik kan gewoon nie leven zonder dieren.
ik hou van ze en DAT vind ik het belangrijkste al ben ik zo ziek.
(nu ben ik veel minder allergisch...m'n allergie gaat weg ;D jipie)

vriendelijke groetjes,

zotte Valerkiet :D ;)

Mirjam-Moniek

Hoi Eline

Waarom ga je niet bij een kweker of valkparkieteigenaar op bezoek om te testen of je allergisch voor valkjes bent? Dan weet je zeker of je er tegen kan.

Als je een dagje weggaat is er niets aan de hand. Zelfs een vogel die alleen gehouden wordt kan zich best een dagje alleen vermaken. Als je elke dag lang weg bent, bijv voor je werk, kan je inderdaad beter een tweede aanschaffen. Ik zou dat echter pas doen als je de eerste tam hebt. Om twee vogels tegelijk tam te maken kan vrij lastig zijn. Vooral als je nog nooit vogels gehad hebt. Ik ben opgegroeid met een scala aan dieren, maar vogels zijn echt heel anders.

Ik heb twee vogelkooien schoon te maken en daar heb ik hooguit een half uur voor nodig. De houtsnippers in de onderbak kieper ik in de groene container. De onderbak maak ik schoon in de gootsteen onder de kraan met warm water. Daarvoor gebruik ik een oude afwasborstel of een oude tandenborsten.
Uit de rest van de kooi (het traliewerk) haal ik alle voerbakjes. Dan zet ik het traliewerk met zitstokken en al onder de douche (weer warm water). De poepjes op de zitstokken worden dan nat zodat ik ze er makkelijk af kan schrobben met een oude tandenborstel (die kan je makkelijk tussen de tralies doorsteken). Daarna droog ik alles af met een handdoek. Het schoonmaken is niet stoffig omdat ik houtsnippers gebruik. Als je schelpenzand zou gebruiken,is het wel stoffig.

elientje

Haai!
Hartstikke bedankt dat ik zoveel reacties heb gekregen,
en goede raad! Ik heb het er eens goed met mn ouders over gehad, en zij zeiden dat ze in elk geval wouden wachten tot volgend jaar, want ze willen zien of het dit jaar goed met mn gezondheid gaat. Ik heb dus een kansje! Ik weet wat voor valkje ik graag zou willen: een lutino (net als Basje), en ik weet ook al wat voor naam het zou moeten hebben: daantje of charlie. Ik heb een site gevonden waar ze valkjes verkopen, waar ik dicht bij woon, maar zou iemand misschien even op die site willen kijken of dat een goede plek zou zijn om een valkje te kopen, en even reageren??? Het adres is:
www.hengels.nl, en dan doorklikken op valkparkieten. Alvast bedankt! Groetjes, Eline

elientje

Ben ik weer! weet iemand heel toevallig ook hoe je het beste ouders kan overtuigen? Ik heb nog wel ff te gaan (moet eerst tot 04 wachten), en als het goed gaat met mn gezondheid mag ik er misschien 1! Kom maar op met de meest vreemde ideeen. xxx eline

Kolkkie

Hoi Elientje,

Ik zou alle positieve dingen van een valkje opsommen aan je ouders, en dat je daarom een valkje wilt.Kies wel het juiste moment uit natuurlijk. En natuurlijk gekoppeld aan die redenen, waarom jij juist een valkje wilt.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Fiona

Hoi Eline,

Ik heb nu ook nog maar 1 valkje en als ik ben werken zet ik gezellig de radio voor hem aan :-) Dan fluit hij lekker mee met de muziek.
Wat betreft schoonmaken, ligt aan de kooi en als je er 1 hebt maakt die minder vuil dan 2 of nog meer natuurlijk :-)
Ik red het met mijn kooi eens in de 2 weken schoonmaken.
Ik gebruik fijne houtsnippers, die geven niet zoveel rotzooi en nemen het vocht goed op.
Wel haal ik stukjes fruit en groente eruit als hij deze niet meer eet. Na 1 dag is dit al rot en gaat stinken, er komen vliegjes enzo. Bah :-( dus die haal ik altijd van de bodem af want hij eet het zelden.

Qua weggaan: ik ben nooit langer dan 1 dag weg, maar zou het voorkomen dan breng ik hem wel ergens naar toe. een weekendje zou nog gaan als je voor extra voer en water zorgt, een knabbelstick enzo. Radio aan :-)

Wat betreft die allergie kan ik alleen zeggen dat het vaak met vogels wel meevalt , maardat is bij iedereen weer anders natuurlijk. Misschien dat je neus wel meer geprikkels wordt.
Veel plezier als je er 1 gaat kopen strakkies.

Groetjes, Fiona

elientje

Hallo allemaal! bedankt voor alle oproepjes!
heej ik wou ff zeggen: op 13 september vier ik mijn verjaardag, en ik hoop zoo dat ik er een krijg! maja, ik wou gewoon ff vragen: weten jullie nog meer ideen om mn ouders te overtuigen?????
xxx ies eline

Stijn dc

hello

ik heb geen ideeen meer, maar je ouders moeten er mee akkoord gaan, en je mag ze niet overtuigen met dingen die je niet kan of wil waarmaken!
je moet gewoon eerlijk zijn en zeggen waarom je een valkje wil!

SDC:D