20 april 2024, 01:54:44

te licht valkenjong

Gestart door wauthcthy, 24 maart 2007, 01:00:24

« vorige - volgende »

wauthcthy

wat moet ik doen om mijn valkenjong van 13 dagen dat maar 35 gram weegt en door de ouders gevoed wordt op gewicht te brengen.
Het jong ziet eruit zoals op foto 8 bij het kweken  van dag 1 tot 42.
wauthcthy

Riny

Hallo Wauthcthy
Bij het lijstje waar jij gekeken hebt van dag 1 - 42 liggen de gewichten, ook wel erg hoog.
Wat je wel zou kunnen doen, is de ouders meerdere malen per dag voorzien, van vers eikrachtvoer wat je een beetje rul gemaakt hebt.
Je zou ook, de andere jonkie's uit het nest , even weg kunnen nemen zodat het lichte jonkie, als allereerste wordt gevoerd.
Misschien is dit jonkie wel niet brutaal genoeg, en bedeld daarom minder.
Groetjes Riny


wauthcthy

Het is maar 1 jong van een nest van 4 eieren waar 2 eieren van uitgekomen zijn maar het tweede jong lag dood in het blok na 3 dagen  .Mag ik in een bakje kruimels van bruin brood doen en bij in de kooi zetten?
wauthcthy

Riny

Hoy Wauthcthy
Bij mij krijgen ze ook bruin brood als ze jonkie's hebben, je hoeft het brood niet perse te verkruimelen , ze eten er zo ook van.
Als je denkt dat het jonkie te weinig voer binnen krijgt zou je het ook 1x per dag bij kunnen voeren.
Als je daar vragen over hebt , kun je ze stellen bij handopfok.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/board,13.0.html
Groetjes Riny

wauthcthy

Hoy Rinny

Dus ik mag ze gewoon een boterham bruinbrood geven in een voedingsbakje.Ik denk niet dat ik het jong moet bij voegen want ik heb hem nu al 3 dagen op rij gewogen en is elke dag 5 gram bijgekomen of is dat te weinig  hij weegt nu 45 gram.Vleugeltjes begingen nu pas te verkleuren.Ik denk dat hij iets achter staat met zijn groei hij is nu 14 dagen oud
wauthcthy

Riny

Hoy Wauthcthy
Ik geef het brood altijd in een apart schaaltje, of bakje.
Als je jong al 3 op een volgende dagen 5 gram is aangekomen, hoef jij je geen grote zorgen te maken.
Dan gaat het de goede kant op.
groetjes Riny

wauthcthy

Zal laten weten hoeveel het volgende week weegt
wauthcthy

wauthcthy

Hi Rinny

Het valkenjong weegt nu 70 gram ,hij is gisteren en vandaag 10 gram bijgekomen is dat ni wat te veel?
Het eerste jong uit het nest is na 3 dagen gestorven daarmee dat dit jong niet overeen kwam met de foto's van 1 tot 42 dagen .
Dit jong is dus het 2de jong van de nest,3dagen jonger dus,hij/zij is nu 14 dagen oud.
wauthcthy

wauthcthy

Hi  Rinny

Dit is het jong op veertien dagen

wauthcthy

Riny

Hoy Wauthcthy
Als je jonkie door de ouders groot gebracht wordt is de gewichtstoename prima.
Tegen de tijd dat het jonkie uit gaat vliegen verliest hij weer een paar gram in gewicht, dat is normaal.
Fijn dat alles zo goed gaat.
Groetjes Riny

wauthcthy

Hi Riny

De ouders zijn terug aan het wipwappen .
Is er kans dat ze terug eieren leggen terwijl dit jong nog in het nest zit ,of dat ze het geen eten meer geven met een nieuw nestje.
Wat moet ik in dat geval doen?
wauthcthy

Riny

Hoy Wauthcthy
Het gebeurt vaker dat ouders aan een nieuw nest beginnen, als de jongen uit nest 1 nog niet uitgevlogen zijn.
Dat is geen reden om je zorgen te maken.
Het blok waar het jonkie in zit, is dat het enigste blok wat er hangt?
Groetjes Riny

wauthcthy

Ja, ik kan er onmogelijk 2 zetten daar de kooi op een kast staat  .
Het is een kooi van ferplast met de maten 46 breed x 68 hoog x 87 lang  en staat naast de kooi van mij cavia  .Het nestkastje hangt langs de buitenkant . Ik heb gelezen dat je de nestblok na iedere nest moet ontsmetten .Met welk produkt want dat staat op geen enkele site.
wauthcthy

Riny

Hoy Wauthcthy.
Het is ook nergens voor nodig om er een tweede broedblok bij te plaatsen.
Op deze manier moeten ze de eventuele eitjes wel in het broedblok leggen, waar het jonkie in zit.
Zo blijven ze het ook zeker verzorgen.
De naam van het product om te ontsmetten ben ik even kwijt.
Misschien dat een ander het weet , ik kom er zeker op terug.
Groetjes Riny

wauthcthy

wauthcthy