11 mei 2025, 15:16:24

Man of Vrouw

Gestart door Blitzblum, 31 augustus 2003, 18:00:42

« vorige - volgende »

Blitzblum

31 augustus 2003, 18:00:42 Last Edit: 6 maart 2004, 17:18:39 by Angelique
Hoi lieve valkparkietenvrienden,

Ik heb een vraag over het geslacht bij jonge vogels.
Ik heb zelf een wildkleurkoppel met heel duidelijk het verschil tussen de man en de vrouw. Daaruit is een lutino kindje geboren op 11 mei (moederdag). De jongen van 12 en 13 mei hebben de ouders nooit gevoerd en mij lukte het niet want ik kreeg amper de snavel open.
Tot gisteren, dus met 3 1/2 maand, dacht ik dat het kind een vrouwtje was. Vanille geel (blanke vla) kleurig, zowel kop als lijf, oranje wangetjes, maar niet heel fel en overal aan freubelen. Speeltjes, oorbellen, wimperharen, ze speelt en plukt aan alles. Maar sinds vandaag lijkt haar hoofd geler te worden. Het lijf is nog als blanke vla, maar het hoofd lijkt als vanille vla te worden. En dat net nu ik er gisteren een jong gepareld mannetje voor haar heb bij gekocht. Deze is in het vroege voorjaar van 2003 geboren en volgens de eigenaar absoluut een man. Maar ik twijfel, het geel van zijn koppie en het oranje van zijn wangetjes zijn niet zo flets als van mijn wildkleur vrouw, maar lang niet zo sprekend als van mijn wildkleur man. Moet ik dan tot na de rui wachten om het zeker te weten, omdat dan pas bij mannen het geparelde verdwijnt? Wanneer komt die rui dan? Ik dacht dat ik een man voor mijn vrouw had gekocht, maar nu heb ik het gevoel dat ik een vrouw voor mijn man heb gekocht. Op zich maakt dat niets uit, maar ik hoop niet dat blijkt dat het 2 vrouwen of juist 2 mannen zijn. Ze reageren wel leuk op elkaar, dus dat is fijn. Ik ben benieuwd naar een antwoord!!
Groetjes,Eline
:o 8) ::) :-* :-[

Kolkkie

31 augustus 2003, 18:15:53 #1 Last Edit: 31 augustus 2003, 18:17:08 by kolkkie
Hoi Eline,

Pas na de jeugdrui kan je het zien aan de veren. De jeugdrui komt zo'n beetje als het valkje zo'n 6 maanden oud is.
Bij geparelde mannetjes verdwijnen inderdaad de parels, maar dat gebeurd vaak niet in 1 rui. De parels kunnen zelfs een jaar of langer aanwezig blijven, maar wel in mindere mate.
De veren kunnen nog van kleur veranderen als ze jong zijn. Hier heb ik 2 foto's van Pukkie, mijn geparelde witmasker.

Pukkie is hier 4 weken en 6 dagen.

Hier is Pukkie 8 weken en 5 dagen oud.

Als je goed kijkt, zie je dat het kopje wat witter is geworden.

Ook kan je op het gedrag van je valkje afgaan wat voor het geslacht het is.
Als je valkje erg veel fluit, deuntjes nadoet, machogedrag vertoont en met zijn snavel tikt op voorwepen is het een mannetje.
Popjes zijn erg rustig. Vaak fluiten ze hooguit 1 deuntje en dat machogedrag hebben ze al helemaal niet.
Onder machogedrag versta ik o.a. met vleugels van het lichaam lopen.

Je zou het ook anders kunnen proberen, met naald en draad. Hoe dat werkt, staat in de volgende link:  http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=ander;action=display;num=1046695792

Maar 100% betrouwbaar is het niet.

Veel plezier met je valkjes.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Barbara

Hoi,

je lutino is 100% zeker een popje, omdat uit 2 wildkleurvalkjes NOOIT een lutino mannetje kan komen vanwege hoe lutino vererft. Moeder valk heeft zeker geen lutino-gen anders zou ze er uit zien als een lutino, dus pa heeft een lutino gen. Dit gen vererft dan naar de helft van de mannetjes en de helft van de popjes. Popjes met 1 lutino-gen zien er uit als lutino's, mannetjes met 1 lutino-gen zien er uit als wildkleur, dus jouw lutino is een popje.

Ik heb een gepareld mannetje en die heeft niet zo'n fel gele kop als een wildkleurman, maar dat klopt ook want het geel van geparelde valkjes is meestal lichter dan dat van wildkleur, soms zijn er parels zelfs wit.

Groetjes,

Barbara