19 juli 2025, 01:36:56

Leeftijd

Gestart door Motormark, 28 augustus 2003, 19:31:12

« vorige - volgende »

Motormark

Yep,

ook ik naar de winkel voor een nieuwe parkiet (oude gestorven leeftijd 12j) Zitten daar toch enkele prachtige valkjes. 1 ervan keek me zo lief aan... Resultaat: Thuis een valkje.
De  dierenhandelaar heeft me wijsgemaakt dat hij 5 weken oud is maar ik heb op de forum gelezen dat ze daar nogal over durven liegen. Zeker omdat ik gezegd had dat ik een jong dier wou..
Hoe zie ik hoe oud hij nu echt is?
Groetjes

Sander

hallo

het is inderdaad onwaarschijnlijk dat een valkje van 5weken al bij een dierenhandelaar te koop is. Hoef je hem nu nog opfokvoer te geven?? Een valkparkiet leeft ongeveer vanaf 6 weken volledig op zaad. Dus als ie nu al zaad eet zal ie wel al ouder zijn dan 5 weken.

groetjes
sander

Motormark

Er is niks gezegd over fokvoer, dus moet hij wel ouder zijn.
Nu zit hij al enkele uren op de bodem van de kooi, en maakt geen aanstalte om te klimmen of zo?
Nu is het wel zo dat hij bij de handelaar in een kooi zat met drie andere zonder zitstok en dus verplicht waren om op de bodem te zitten

Sander

hello

je kunt hem misschien eens proberen op een zitstok te laten zitten. Misschien is hij nog niet zo gewend om te vliegen. Je kunt misschien hem eens op je vinger zetten en boven je hoofd houden en dat vlug naar beneden gaan zodat ie zijn vleugels gebruikt.

groetjes
sander

Lique

heb je de mogelijkheid om er een foto van te nemen?
en hoe lang is de staart? is deze al zo lang, als een volwassene?
Als hij werkelijk 5 weken oud is, zou ik hem direct terug brengen, want dit is blijkbaar een zeer slechte kweker.
Je kan dan beter bij iemand anders gaan kijken voor een valkje die al wel zelfstandig kan eten.

Dat je valkje alleen maar op de gron zit, klinkt nie goed.
Als iets nieuw is, willen ze graag bovenin zitten, en wel op een stok, tenzij hij toch wel 5 weken is.

groetjes lique

Motormark

Ik ga nu een fotoapparaat halen bij familie en binnen een uurtje zet ik een paar foto's.
ondertussen is het dier wel al op een zitstok geklommen
En iedereen alvast erg bedankt om de geboden hulp

Motormark

Hier zijn twee foto's

ondertussen terwijl ik weg was is ie al ontsnapt. Hij heeft een etenbak weggetrokken en is door de opening naar buiten geklommen. Toen ik terug binnenkwam zat ie aan de raam en kon ik eeen doek over hem gooien zonder moeite. De voederbakjes zitten nu steviger vast.
Blijkbaar loopt er iets mis met de grootte van de foto's, daar werk ik nog aan

Lique

Hoi Je kan ook de foto naar info@valkparkiet.com sturen, dan verklein ik hem voor je, en zet ik hem hierin.

Motormark

Lique

Hoi,

Van wat ik kan zien, ziet hij er wel uit als een wat oudere valk, tenminste hij is geen 5 weken meer.
Heb je nog een foto waar de staart helemaal op staat?
En ik moet eerlijk zeggne, je hebt een hele mooie valk gekocht. ;D

Marianne

29 augustus 2003, 01:00:06 #10 Last Edit: 29 augustus 2003, 01:01:57 by Marianne
Hoi Motormark,

Ik denk ook dat het een ouder valkje is dan 5 weken.
Het is een witmasker (mannetje) en hij begint al wit te worden aan zijn koppie.
Dobey, mijn witmaskerman, is van maart en begint nu ook witter te worden.
Ook is zijn snaveltje al behoorlijk donker van kleur. Toen ik Dobey kreeg (hij was 7 weken) was zijn snaveltje nog veel lichter van kleur. Die wordt nu ook donkerder.
Toch heb je een mooi valkje gekocht maar wel ouder dan 5 weken (denk ik)

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Silvia

Ik ben het zeker met Marianne en Lique eens: Je hebt wel een mooie valk gekocht!

Wij hebben zelf een witkopmasker die we overgenomen hebben van iemand toen ie ong 8 maanden was. Toen was zijn kop nog bijna helemaal grijs. Verder had hij ook bij zijn poten en onder zijn buik allemaal wit-grijs gestreepte veertjes. Toen ie ong een maand of 10 was, was hij wel al helemaal wit op zijn hoofd en op zijn buik heeft ie geen gestreepte veren meer.

Ik zou dus wel zeggen dat ie jonger is dan een jaar, maar verder kan ik je niet helpen.

Heeft ie ook gestreepte veren op zijn buiken en poten?

gr Silvia

Silvia

Sorry, ik zie nu dat ie ook nog gestreepte staartveren heeft, dat had Plukkie ook. Nu niet meer (hij is vorige week 1 jaar geworden)

Mirjam-Moniek

Hoi Motormark

Als ik zie hoe lang de vleugelveren al zijn, dan denk ik dat je valkje ouders is dan 5 weken. Aan zijn kuifje te zien heeft hij nog niet zijn jeugdrui gehad. Dus ik denk dat je valkje nog wel jong is.

Barbara

Hoi motormark,

ik heb geen ervaring met jonge valkjes, dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar ik wil wel ff kwijt dat ik denk dat het een bonte witmasker is vanwege die witte vlekken op zijn keel, die zitten te laag om bij het witte masker te horen denk ik.

Verder vraag ik mij af wat voor bodembedekking je gebruikt? Het lijkt op zand. Vogelzand is echter af te raden voor valkjes omdat de korrels in de oogjes kunnen komen door het stuiven. Het is veel beter om gemalen gedroogde maiskorrels te gebruiken van Corbo, EsVé of Witte molen. Dit stuift niet, absorbeert zeer goed en ze kunnen er lekker aan knabbelen en mee spelen. Ook beukensnippers zijn heel goed en leuk om mee te spelen. Ze worden vaak gebruikt voor buitenvolières, maar kunnen ook binnen.

Veel plezier met je valkje!

Groetjes,

Barbara