zwarte valkparkiet(blijkt dus een witmasker te zijn)

Gestart door Petro, 14 maart 2007, 19:55:36

« vorige - volgende »

Petro

hallo,

ik zag vandaag bij iemand een hele zwarte valkparkiet zitten,weten jullie wat voor mutatie dit is.

Lin

Hallo Petro,

Volgens mij bedoel je een witmasker. De pop(vrouwtje) heeft een helemaal grijs koppie.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutawitmasker.htm

Was er verder geen andere kleur en weet je zeker dat het een valkparkiet was?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Petro

hallo,

ja deze was echt helemaal zwart,volgens diegene was het een zwartkop.hij was echt helemaal donker en niet zoals die witmasker,hij leek wel een beetje op deze maar dan veel donkerder.
http://www.valkparkiet.com/data/foto/witmasker31412005.jpg

Ludo

Kan je een foto plaatsen van de vogel ?
Dan kunnen we eens kijken welke mutatie het is

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Petro

hallo,

bedankt,ik denk dat ik hem vandaag ophaal dus dan volgen de foto's snel.kan ik hier tegen een wildkleur pop zetten of is dit niet verstandig

Lin

Ik ben benieuwd naar de foto. Om zwartmasker erin te houden is het mooiste om die er ook tegen te zetten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inge88

met een witmasker fallow of witmasker krijg je volgens mij ook een mooie donkere mutatie?

Rianne

Hoi Inge,

een zwartmasker is weer heel iets anders. Zoals de naam al zegt, is het masker van deze valk donker, in plaats van wit. :)

Petro

hallo,

dit is hem volgens de verkoper was dit een pop.
het is een witmasker volgens hem. ook heeft deze achter op zijn kop witte vlekken zitten en ook in de staart zitten witte delen.





Rianne

Hoi,

dit is duidelijk een witmasker pop. Het witte in de staart hoort zo en de witte vlekken in de nek kunnen op een split wijzen.
Als dit een man is, wordt het masker steeds witter met iedere rui :)

Inge88

Citaat van: Rianne op 15 maart 2007, 14:08:57
Hoi Inge,

een zwartmasker is weer heel iets anders. Zoals de naam al zegt, is het masker van deze valk donker, in plaats van wit. :)


Ik bedoelde.. als je een zwartmasker hebt en je wilt ermee kweken je ook een witmasker of witmasker fallow er tegen over kunt zetten om het zwarte te behouden in de jongen. Ik weet niet of dit klopt, maar zo dacht ik dus. Het beste natuurlijk een zwartmasker, maar als je daar niet aan komen kunt...

Rianne

Citaat van: Inge... op 15 maart 2007, 15:06:59
Citaat van: Rianne op 15 maart 2007, 14:08:57
Hoi Inge,

een zwartmasker is weer heel iets anders. Zoals de naam al zegt, is het masker van deze valk donker, in plaats van wit. :)


Ik bedoelde.. als je een zwartmasker hebt en je wilt ermee kweken je ook een witmasker of witmasker fallow er tegen over kunt zetten om het zwarte te behouden in de jongen. Ik weet niet of dit klopt, maar zo dacht ik dus. Het beste natuurlijk een zwartmasker, maar als je daar niet aan komen kunt...


Ik weet niet hoe zwartmasker vererft. Maar sowieso de snelste manier om zulke jongen te krijgen is met 2 dezelfde vogels. Alleen in sommige gevallen is dit sterk af te raden, denk aan roodogen met een kale plek. :)

Ludo

Hoi, zwartmasker is een foutieve benaming
De informatie over deze mutaties op de mutatiepagina van valkparkiet.com is jammer genoeg achterhaald (heb het al gemeld aan Peter)

De juiste naam is dominant pastel. (vroeger dominant zilver)
Je hebt die in df en ef.
Na de bleekmasker is dit de meest zeldzame mutatie.
De df heeft een duidelijk bleek lichaam en een donkere kop.
Bij de ef is dit minder duidelijk maar deze hebben een zeer mooie gewolkte zilveren kleur.
Je hebt ze ook in een lichte en een donkere vorm.
De donkere vorm is moeilijker te onderscheiden van de wildkleur maar kan herkend worden aan "gezoomde" pluimen.
Je kan ze absoluut beter NIET tegen een fallow zetten maar tegen een donkere mutatie.
Ze vererven DOMINANT, dat wil zeggen wat je er ook tegen zet, bij een df krijg je 100% ef jongen en bij een ef 50% ef jongen.


Wil je er nog meer over weten dan vind je tientallen reakties over de "zwartkop-zwartmasker-dominantzilver-dominant pastel" op de website en het forum van www.valkparkieten-benelux.tk

Groeten

Ludo

PS ik kweek zelf met
geelwang x dominant pastel df
dominan pastel witmasker ef x bleekmasker
dominan pastel witmasker ef x split bleekmasker
dominan pastel witmasker ef x split bleekmasker
witmasker x dominant pastel witmasker df

Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

*Esther*

Ter illustratie,
dit zijn 2 witmasker dominant pastellen. Het lijf is lichter dan de kop en er zit zoming in de veren. Zoming wil zeggen; het midden stuk in de lengte bekeken is lichter dan de randen van de veer.



gr Esther

Petro